Svet Vogelstein Stieg, Wachau - úsmev na mape

Nádherné údolie Wachau je so svojím prielomom mohutného Dunaja, kultúrnou krajinou, impozantnými kláštormi a sakrálnymi pamiatkami, stredovekými hradmi a zrúcaninami vskutku, ako naši bratia Nemci vravia, Gesamtkunstwerk. Wachau je popri Viedni vari najznámejšia oblasť Rakúska. A nechýbalo tak veľa, aby tento unikát zmizol pred pár desaťročiami z mapy. Je tu množstvo možností aj na nenáročnú jarnú pešiu turistiku. Vari najznámejšia prechádzka s nádhernými výhľadmi je na hrad Dürnstein cez Vogelstein Stieg a späť do mestečka Dürnstein. Navzdory nízkej nadmorskej výške má miestami charakter vysokohorskej turistiky.

1 deň
Rakúsko: oblasť Wachau
turistická chata Fesslhütte
Dürnstein (vlak, bus)

Dürnstein – mestská brána – centrum mesta – mestské hradby – železničné priecestie – Vogelstein Stieg – vyhliadka Vogelstein – Fesslhütte (turistická chata) – rozhľadňa Starhembergwarte – zrúcanina hradu Dürnstein – Dürnstein, centrum

Príjazd

Wachau hovoria aj úsmev na tvári Rakúska, pretože v tejto časti vytvára Dunaj oblúk, podobajúci sa smejúcim ústam. Topograficky vzaté, je to oblasť Dolného Rakúska, cca 30 km medzi Melkom a Kremsom. Názov pochádza zo starorakúskeho slova s významom pomalý, podľa vcelku lenivého toku rieky. Príjazd od Viedne je po západnej diaľnici smerom na St. Pölten. V tomto meste je nutné z diaľnice odbočiť na Krems - jedno z najstarších miest Rakúska so zachovalou stredovekou architektúrou. Tu začína oblasť Wachau.

Dürnstein

Cesta z Viedne sem trvá asi 40 minút. Pri vstupe do oblasti nie je možné minúť kláštor Gottweig, týčiaci sa na kopci nad údolím už takmer tisíc rokov. Mohutný benediktínsky kláštor je honosnou manifestáciou moci cirkvi. V týchto miestach narazíte každých pár km na nejaký hrad alebo aspoň zrúcaninu. Neďaleko Kremsu je Dürnstein. Hneď pri vjazde do mestečka je platené parkovisko s orientačnou mapou a informačnou tabuľou, na ktorej sa medzi ďalšími nachádza aj vyznačený turistický chodník vedúci z Dürnsteinu cez Vogelstein Stieg na hrad Dürnstein a späť na východzie miesto. Ďalšie parkovisko je pri výjazde z mestečka na nábreží za tunelom, ktorý „chráni“ toto stredoveké bývalé cirkevné sídlo pred skazou autodopravy.

Modro-biela veža

Ak začnete na spomínanom platenom parkovisku, je možnosť pokračovať ďalej k mestskej bráne a opevneniu. Neotáľajte a prejdite sa stredovekými uličkami plnými vinoték, obchodíkov, ktoré ponúkajú miestne špecialitky - chýrne marhuľové džemy, likéry, nektáre alebo kompóty. V centre mestečka, popretkávaného stredovekými uličkami, je renesančná radnica a neďaleko menší augustiniánsky barokový kláštor, ku ktorému prilieha zrúcanina gotického kostola a modro-biela veža - symbol mesta.

Po útulnej hlavnej mestskej ulici (pešia zóna) sa dostanete ďalšou mestskou bránou až za hradby. Tu je prvý pekný výhľad na údolie Dunaja. Cesta pokračuje miernym klesaním a na odbočke doprava prejdete prechádzkovým tempom po par desiatkach metrov k železničnému priecestiu, umiestnenému kuriózne medzi dvomi tunelmi.

Menšie dobrodružstvo

Chodník je turisticky značený, takže nemal by to byť, napriek úzkym uličkám, až taký problém. Tu môžete nakuknúť do dvorov dolnorakúskych sedliakov, ktorí na priedomí ponúkajú plody svojich záhrad, sadov a viníc. Za tunelmi pokračujete ešte chvíľku zástavbou domov do menšej rokliny a v lese narazíte na prvú turistickú križovatku. Odbočkou vľavo pokračujete serpentínami až na Vogelstein Stieg. V hornej tretine je výstup cez riedko zalesnenú krajinu, zaujímavú svojou faunou a flórou a samozrejme mnohými peknými výhľadmi na údolie, hrad, mesto a čudesné žulové skalné útvary nad hradom, pripomínajúce zlepencové homole Súľovských skál.

Stúpanie s vysokohorským charakterom na skalnú „kazateľňu“ (546 m n. m.), kde je výhľad najširší, trvá asi hodinu. Ďalej je možnosť pokračovať stále nahor cez sústavu reťazami zaistených úzkych chodníkov. Táto časť celého okruhu nie je až taká náročná, ako sa na prvý pohľad môže zdať. Bežne ju zvládne aj dieťa, pre ktoré to môže byť naopak menšie dobrodružstvo.

Richard Levie srdce

Z Vogelsteinu pokračuje chodník mierne zalesneným hrebeňom, pomalým pohodovým klesaním k turistickej križovatke a ďalej k Fesslhütte. Táto turistická chata je otvorená len sezónne. Ďalším klesaním s občasným výhľadom sa po pár minútach dostanete k odbočke na Starhembergwarte – rozhľadni s nadmorskou výškou 564 m n. m. Smerom k údoliu poskytuje neobmedzený panoramatický výhľad. Klesanie vás zavedie okolo rozoklaných skál až k zrúcanine Dürnstein. Hrad bol vystavaný v 12. storočí. V roku 1192 tu bol vojvodom Leopoldom V. väznený anglický kráľ Richard Levie srdce, ktorý tadiaľto tiahol so svojím vojskom na krížovú výpravu. Na slobodu sa dostal až po zložení niekoľkých ton striebra. Od Fesslhütte to sem trvá asi 1 a 1/2 hodiny. Nadol do mestečka k stredovekým hradbám je to ďalších cca 20 minút. Zvládnutie celého okruhu zaberie aj s prestávkami maximálne 4 hodiny.

Wachau šou

Po absolvovaní tohto výletíku odporúčam pokračovať údolím smerom na Melk. Pokiaľ ste vytrvalci a zvládnete ešte pár desiatok km bicyklom, môžete pokračovať úchvatnou prehliadkou krajiny podunajskou cyklocestou. Prípadne si môžete zvoliť cestu miestnou lokálkou. Pozerať bude určite na čo. Napríklad v apríli a v májových dňoch celé Wachau zažíva šou, ktorú je možné sledovať dokonca naživo na špeciálnom webe. V tomto čase tu totiž začína kvitnúť väčšina ovocných sadov, ktoré sú pozdĺž celého toku Dunaja. S impozantným pozadím zelene lesov a okolitých pahorkatín je to veľmi pôsobivé predstavenie. Miestne vinice sú vystavané aj na tých najneprístupnejších miestach. Na slnečných terasách zabezpečených kamennými múrikmi sa darí veltlínu aj rizlingu.

Dostatok sedliackeho rozumu

V celej oblasti sa nenachádza cez veľrieku jediný most. Na druhú stranu sa dostanete iba kompou v mestečku Spitz. V osemdesiatych rokoch XX. storočia bola v údolí plánovaná výstavba obrovskej hydroelektrárne. Našťastie miestni sedliaci mali dostatok sedliackeho rozumu, aby sa postavili proti. Od roku 2000 je Wachau súčasťou programu svetového kultúrneho dedičstva UNESCO. Keď prejdete celým údolím a skončíte svoju cestu v Melku pri ďalšom mohutnom tisícročnom benediktínskom kláštore v najčistejšom barokovom slohu, dáte mi za pravdu, že úžas, ktorý som prejavil nielen nad týmto kláštorom, ale nad celým údolím, nebol prehnaný.