Túra Považský Inovec - prechod hrebeňa

Klasická letná hrebeňovka Považského Inovca, ktorú sme si rozdelili do dvoch dní. I keď táto túra sa dá zvládnuť aj za deň, my sme sa rozhodli pre prenocovanie, čo sa ukázalo ako dobré spríjemnenie celej túry. Išlo sa smerom z juhu na sever, od Havrana, cez Marhát, Bezovec, Inovec, Chatu pod Inovcom až do Mníchovej Lehoty. Celá túra sa ide po červenej magistrále. Počas túry nie je núdza o pramene pitnej vody a taktiež malebné výhľady na okolitú krajinu. Absolvovanie tejto trasy v zime môže byť ešte zaujímavejšie.

leto – 15.08.2010
Považský Inovec
pod Preliačinou a pri útulni Izba
Útulňa Izba
Piešťany (vlak, bus) - Havran (bus)
Mníchova Lehota (vlak, bus) - Trenčín (vlak, bus)
» č.1080 Považie, Hlohovec (1:50.000)

Prvý deň

sedlo Havran – Plešiny – Striebornica – Krahulčie vrchy – sedlo Gajda – Marhát – sedlo Marhát – Jelenie Jamy – sedlo Kostolného vrchu – horáreň pod Kostolným vrchom – Veľký vrch – Bezovec – Skaliny – sedlo pod Skalinami – Prieličina – sedlo pod Panskou Javorinou – pod Ostrým vrchom – útulňa Izba

Slnečný augustový deň. Hrebeňovku začíname zo sedla Havran, odkiaľ postupujeme po červenej magistrále smerom na Marhát. Ideálnejšie počasie, než aké máme, hádam ani nemohlo byť. I keď posledná polhodinka pred Marhátom je trochu náročnejšia (striedajúce sa stúpanie a klesanie). O 11-tej hodine už všetci štyria sedíme na vyhliadkovej veži a kocháme sa výhľadom na všetky svetové strany. Dopriali sme si trištvrtehodinovú pauzu, keďže nás čas netlačí a celé pohorie sa dá zvládnuť aj za jeden deň, ak sa človek viac vynasnaží.

Pokračujeme smerom na Kostolný vrch, pričom po ceste stretávame viacerých turistov a dávame sa s niektorými do reči. Niet divu, že v tomto počasí sa ide do hôr zregenerovať viacero ľudí, či už z blízkeho, ale aj z ďalekého okolia. Na Kostolnom vrchu si opäť doprajeme prestávku pri hríbe, odkiaľ je možné ísť po modrej značke až do Podhradia. Pred Bezovcom sa nachádza viacero malých dediniek a kopaníc. Na jednej takej sa nachádza farma s koňmi, ktoré sú akurát vyháňané na pašu. Musím len súhlasiť s názorom viacerých turistov, že táto časť úseku od Marhátu po Bezovec patrí k tým najmalebnejším. Míňame čriedu oviec a o trištvrte hodinku sa už nachádzame v rekreačnom stredisku na Bezovci. Osobne som si myslel, že na rekreačné stredisko tu bude väčší ruch, okrem dvoch veľkých chát a niekoľkých zanedbaných chatiek je tu už iba lyžiarsky vlek. V zime tu ale musí byť dobrá lyžovačka, zjazdovka vyzerá celkom dobre. Ak má niekto skúsenosti s lyžovaním na Bezovci, nech napíše do diskusie.

Z Bezovca pokračujeme pohodovou trasou na sedlo pod Skalinami, kde sa križuje modrá s červenou. Musím povedať, že nám aj pomaly začína dochádzať voda, preto dúfame že prameň pod Preliačinou nebude vyschnutý. Našťastie z prameňa sa valí prúd dobrej studenej vody, ktorá nám poskytne výdatné osvieženie v tomto horúcom dni. Ďalej pokračujeme na sedlo pod Panskou Javorinou. Nevieme, či to bolo tým strmším stúpaním, alebo horúcim dňom, alebo kombináciou oboch faktorov, tento úsek považujeme v rámci hrebeňovky za najťažší.

Pokračujeme ďalej po hrebeni pod Ostrý vrch a onedlho už vidíme odbočku do útulne Izba, preto schádzame strmým svahom z hrebeň ku chatke. Ani nás neprekvapilo, že chatka je obsadená niekoľkými turistami, ktorí nás však hneď pozvú na noc dnu. My sa však najprv zložíme pri ohni, a po chvíľke oddychu sa venujeme každý svojmu jedlu. Pri chatke vyviera aj voda, takže je tiež dobrým zdrojom pitnej vody. Onedlho už nastáva večer, pričom je celkom pekný výhľad na vysvietené Nové Mesto nad Váhom. Nakoniec po dlhých konverzáciách o všeličom to zalomíme priamo pri ohni, keďže sme na to vybavení a je veľmi teplá noc. Nad ránom síce všetkých zobudia značne hluční poľovníci, ale môžeme povedať, že sme sa vyspali celkom fajn.

Druhý deň

útulňa Izba– kríž nad Kálnicou – Jakubová – Krželnica – Palúch – Inovec – Chata pod Inovcom – Jarabský vrch – Mníchova Lehota

Na druhý deň po raňajkách vyrážame smerom na Inovec. Najprv sa vrátime na hrebeň a dávame si pauzu pri kríži nad Kálnicou. Pokračujeme smerom na Palúch, pričom táto časť hrebeňa je charakteristická niekoľkými peknými výhľadmi na krajinu. Po strmom stúpaní dosahujeme Palúch, z ktorého je parádny výhľad.

Pokračujeme na Inovec, kde je značne rušno a rozložený oheň, tak si doprajeme nejaké tie špekačky a klobásky, ktoré nám ešte zostali. Ďalej ideme smerom na Chatu pod Inovcom. Keďže máme ešte niečo vyše troch hodín do odchodu vlaku z Mníchovej Lehoty, tak si sadáme pri chate na čapovanú desiatku. Posledná fáza je zostup z chaty na železničnú stanicu.

Keď to zhrnieme, tak prechod po hlavnom hrebeni Považského Inovca je výborným odreagovaním sa a prenocovanie zase dobrým spestrením hrebeňovky. Určite ju čo nevidieť opäť zopakujeme.