Prístup

- zo Závadky nad Hronom (vlak, bus) po modrej značke cez dolinu Hronec (asfaltová cesta) cez horáreň Klátna k horárni Pätina za cca 2 hodiny,
- od Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez sedlo Sitárovo dolinou za Nehovým a horáreň Klátna na modrú značku k horárni Pätina za cca 2.15 h,
- od útulne Nižná Kľaková /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez Skalnú bránu k horárni Stožky a dolinou Dudlavky (NCH Stožky) po modrej značke k horárni Pätina za cca 1 hodinu,
- zo sedla Burda (útulňa Burda) /na trase Rudnej magistrály/ po červenej značke na rázcestie pod Vysokým a po modrej značke cez dolinu Randavica a horáreň Stožky cez dolinu Dudlavka za cca 1.20 h,

Objekt

Nenáročným turistom, hľadajúcim bivak či prístrešie v nečase poslúži zrekonštruovaný vagón zrušenej lesnej úzkokoľajnej železnice v doline Hronca pod Stožkami. Vedľa turistického rázcestníka horáreň Pätina stojí ako exponát Náučného chodníka Stožky zrekonštruovaný vagón lesnej železničky pod Stožkami. Vozeň so železným podvozkom je osadený na torze úzkorozchodných koľajníc a zvyšok vagóna je celodrevený s dobrou plechovou strechou. Vagón je voľne prístupný cez bočný otvor, kam sa vstupuje cez klátik so schodíkmi. Do interiéru sa zmestia 6 nocľažníci s vlastnou izolačnou podložkou (karimatka) a vlastným spacím vakom. Pred vozňom je drevené sedenie. Vnútri je inštalovaný panel náučného chodníka a z vonkajšej strany je osadená mapa Národného parku Muránska planina s návštevným poriadkom.

Voda

O bezprostrednom zdroji pitnej vody neviem, ale keďže v susedstve stojí horáreň Pätina, tak je prípadne možné požiadať o vodu u obyvateľov horárne.

Lesná železnica pod Stožkami

Potrebu vybudovania lesnej úzkokoľajky vyvolala rozsiahla veterná kalamita v rokoch 1914 – 1945 na Muránskej planine. V doline Hronca bola vybudovaná trať lesnej železnice v roku 1918 ruskými zajatcami a talianskymi robotníkmi v dĺžke 16,5 km z Polomky cez Závadku nad Hronom do doliny Hronca. Od horárne Pätina viedli dve vetvy, jedna viedla cez Mišárovú pod Fabovu hoľu a druhá vetva išla cez Dudlavku pod Stožky. Železnička s rozchodom koľají 760 mm bola funkčná až do roku 1963. Niekdajšie teleso trate v doline Hronca prekryla súčasná asfaltová cesta, po ktorej vedie modrá značka i NCH Stožky. Ďalšie zaujímavosti nielen o úzkokoľajke sa dozviete z informačných panelov náučného chodníka.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]