Hiking.sk HIKING.SK Posledná zastávka pred cestou na hory

Búda

Vagón býv. železnice pri horárni Pätina

14. 05. 2011
Muránska planina ako jeden z najmenej navštevovaných národných parkov oficiálne povoľuje v návštevnom poriadku voľné táborenie a núdzové bivakovanie. Núdzovo bivakovať, resp. táboriť možno kdekoľvek v tesnej blízkosti turistickej značenej trasy mimo oblastí maloplošných chránených území po dobu jednej noci. Jedným z miest, ktoré toto spĺňajú a zároveň ponúkajú prístrešie, je vystavený vagón zaniknutej úzkokoľajky pri horárni Pätina v doline Hronec.

Prístup

- zo Závadky nad Hronom (vlak, bus) po modrej značke cez dolinu Hronec (asfaltová cesta) cez horáreň Klátna k horárni Pätina za cca 2 hodiny,
- od Studne na Muránskej planine (priepasť Ľadová jama na Muráni) /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez sedlo Sitárovo dolinou za Nehovým a horáreň Klátna na modrú značku k horárni Pätina za cca 2.15 h,
- od útulne Nižná Kľaková /na trase Rudnej magistrály/ po žltej značke cez Skalnú bránu k horárni Stožky a dolinou Dudlavky (NCH Stožky) po modrej značke k horárni Pätina za cca 1 hodinu,
- zo sedla Burda (útulňa Burda) /na trase Rudnej magistrály/ po červenej značke na rázcestie pod Vysokým a po modrej značke cez dolinu Randavica a horáreň Stožky cez dolinu Dudlavka za cca 1.20 h,

Objekt

Nenáročným turistom, hľadajúcim bivak či prístrešie v nečase poslúži zrekonštruovaný vagón zrušenej lesnej úzkokoľajnej železnice v doline Hronca pod Stožkami. Vedľa turistického rázcestníka horáreň Pätina stojí ako exponát Náučného chodníka Stožky zrekonštruovaný vagón lesnej železničky pod Stožkami. Vozeň so železným podvozkom je osadený na torze úzkorozchodných koľajníc a zvyšok vagóna je celodrevený s dobrou plechovou strechou. Vagón je voľne prístupný cez bočný otvor, kam sa vstupuje cez klátik so schodíkmi. Do interiéru sa zmestia 6 nocľažníci s vlastnou izolačnou podložkou (karimatka) a vlastným spacím vakom. Pred vozňom je drevené sedenie. Vnútri je inštalovaný panel náučného chodníka a z vonkajšej strany je osadená mapa Národného parku Muránska planina s návštevným poriadkom.

Voda

O bezprostrednom zdroji pitnej vody neviem, ale keďže v susedstve stojí horáreň Pätina, tak je prípadne možné požiadať o vodu u obyvateľov horárne.

Lesná železnica pod Stožkami

Potrebu vybudovania lesnej úzkokoľajky vyvolala rozsiahla veterná kalamita v rokoch 1914 – 1945 na Muránskej planine. V doline Hronca bola vybudovaná trať lesnej železnice v roku 1918 ruskými zajatcami a talianskymi robotníkmi v dĺžke 16,5 km z Polomky cez Závadku nad Hronom do doliny Hronca. Od horárne Pätina viedli dve vetvy, jedna viedla cez Mišárovú pod Fabovu hoľu a druhá vetva išla cez Dudlavku pod Stožky. Železnička s rozchodom koľají 760 mm bola funkčná až do roku 1963. Niekdajšie teleso trate v doline Hronca prekryla súčasná asfaltová cesta, po ktorej vedie modrá značka i NCH Stožky. Ďalšie zaujímavosti nielen o úzkokoľajke sa dozviete z informačných panelov náučného chodníka.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Fórum 13 príspevkov
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Najnovšie články
 
Túra Z Krupiny do Vyhní cez Kozelník 1 Prakticky všetky dlhšie túry, čo som absolvoval v Štiavnických vrchoch, začínali, končili, prípadne prechádzali ich srdcom, samotnou Banskou Štiavnicou. Tak teraz si plánujem niečo iné. Trasu, ktorá ju obchádza širokým … » celý článok včera Vladimír Mikuš Štiavnické vrchy
Túra Rudná magistrála za 6,5 dňa Rudná magistrála so štartom v Stolických vrchoch a koncom v Zlatých Moravciach očami menej skúseného turistu, prejdená za šesť a pol dňa. Prečítajte si ako to ... » viac 23/07/21 Mikuláš Vidán Stolické vrchy, Veporské vrchy, +
PR Dovolenka v Pieninách: Červený Kláštor, plte na Dunajci, či Tri koruny Dovolenka na Slovensku je výborný nápad. Tento itinerár sme pre Vás pripravili v spolupráci s rodinným podnikom Antiqua Villa, ktorý svojim hosťom sprostredkúva jedinečné zážitky a ... » viac 19/07/21 sponzorovaný článok Slovensko
Najnovšie články autora
 
Útulňa Polianka Napriek značnej rozlohe Volovských vrchov sa dajú turistické chaty v pohorí spočítať na prstoch jednej ruky. Ani jednoduchých útulní pre tulákov tu veľa nenájdete. Do rodiny turistických útulkov v roku 2020 pribudla vzorne … » celý článok 15/01/21 Tomáš Trstenský Volovské vrchy
Recenzia Merino bunda Black hill Veles Koncom roka 2019 sa mi na víkendovej akcii vo Veľkej Fatre pokazil na flísovej bunde zips. Nebola to žiadna výhra chodiť po zasneženej Fatre s rozzipsovanou bundou. Zhodou okolnosti na chate ... » viac 28/10/20 Tomáš Trstenský Oblečenie
Túra Zaniknuté dediny (8) – Dubník V súvislosti s ťažbou nerastného bohatstva neustále vznikajú i zanikajú ľudské sídla. Na území Slovenska bola v minulých storočiach intenzívna ťažba prevažne rudného bohatstva. S ... » viac 23/07/20 Tomáš Trstenský Slanské vrchy
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Vagón býv. železnice pri horárni Pätina 31/08/12 12:31 13 príspevkov
Fakty
  • Poloha
    • Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras (NP Muránska planina): na spoji dolín Hronec a Dudlavka - pri horárni Patina (pod Veľkou a Malou Stožkou) na rázcestí lesných asfaltiek
  • Nadmorská výška
    • 805 m n. m.
  • GPS súradnice
    • šírka: 48.78592 ° SŠ
      dĺžka: 19.93678 ° VD
      » Mapa
  • Nocľah
    • 6 ľudí s vlastnou karimatkou a spacákom
  • Prevádzka
    • trojsezónna (bez možnosti zakúrenia)
  • Voda
    • v bezprostrednej blízkosti objetku nebol nájdený zdroj vody, ale hneď vedľa stojí horáreň Pätina
  • Spojenie
    • Závadka nad Hronom (vlak, bus) - horáreň Pätina (modrá značka)
  • Dalšie info
    • zrekonštruovaný vagón lesnej úzkokoľajnej železnice pod Stožkami ako exponát NCH Stožky
0.82 (0.38)