Zopár faktov na úvod

Ako som už spomenul v predslove, výstava OutDoor sa konala v nemeckom meste Friedrichshafen, ktoré sa nachádza na pobreží Bodamského jazera. Na ploche viac ako 85 000 metrov štvorcových sa tento rok predstavilo až 890 firiem z 38 krajín, čo podľa organizátora predstavuje 3 % nárast oproti vlaňajšku. Okrem väčšieho počtu vystavovateľov vzrástol i počet návštevníkov, a to najmä zo Severnej Ameriky a Ázie. Konečné číslo sa vyšplhalo na 21 520 návštevníkov.

Aby nevznikol na výstavisku chaos, usporiadateľ rozdelil vystavovateľov podľa zamerania do jednotlivých hál. V hale A1 sa napríklad nachádzalo stanové mestečko a v hale A2 prebiehali módne prehliadky. V hale A4 a B4 vystavovali výrobcovia textilných materiálov, vlákien, membrán a textilných doplnkov. Hala A6 bola zase zameraná na obuv. V halách B2 a B3 boli sústredené prevažne firmy s lezeckým a horolezeckým vybavením a v hale B1 sa vystavovali navigačné systémy, záchranárske vybavenie a rôzne produkty pre starostlivosť o outdoorovú výbavu. Ostatné haly (A3, A5, A7, B4 a B5) boli zamerané najmä na oblečenie, batohy a spacie vaky.

Okrem preplnených hál sa v areáli výstaviska nachádzala aj open-air plocha, kde prebiehali rôzne súťaže a atrakcie. Za zmienku stojí všadeprítomný slack-line a areál pre trail-running. Širokej verejnosti bolo zase k dispozícii lanové centrum, streľba z luku na pohyblivý terč, ale i lezecká stena vo vstupnej hale v západnom sektore výstaviska.

Outdoorové trendy pre rok 2012

Medzi najvýraznejšie trendy nasledujúcej sezóny bezpochyby patria:

1) Mestský outdoor – outdoorové oblečenie je „cool“ – potvrdzuje to i vzostup outdoorovej módy vo veľkomestách západnej Európy. Ľudia začínajú požadovať kvalitné funkčné oblečenie aj na bežné nosenie do práce a na nedeľnú prechádzku v parku. Nechcú však pri tom vyzerať ako tvrdí horolezci. Výrobcovia si to začínajú uvedomovať a pomaly sa orientujú na novú kategóriu, ktorú by sme mohli nazvať ako „módny“ outdoor. Odevy sú síce šité z kvalitných funkčných materiálov, no rozdiel je vidieť v umiernenejšom konštrukčnom riešení a najmä v dizajne. Výrobky sú farebnejšie a častokrát ich zdobia rôzne ornamenty a vzory. Typickým zástupcom takéhoto smeru je napríklad talianska značka Wild Roses, pričom v Čechách a na Slovensku je to už dlhšiu dobu napr. firma Husky.

2) Výrazné farby – prvé náznaky výrazných odtieňov v podobe žltozelenej farby sa začali objavovať už minulý rok a naplno to prepuklo v zimných kolekciách na výstave ISPO 2011. Už v Mníchove bolo jasné, že leto prinesie okrem žltozelenej i svetlomodrú, tyrkysovú, červenú, oranžovú, fialovú a rôzne kombinácie krikľavých farieb, a to nielen pri batohoch a spacích vakoch, ale i v oblečení.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

3) Nízka hmotnosť – ostáva trendom i pre rok 2012, pretože čo bolo ľahké, je teraz ešte ľahšie. Tentoraz však nie v zmysle ultraľahkej výbavy s množstvom kompromisov, dôraz sa skôr kladie na funkčný komfort.

4) Funkčnosť – odvod vlhkosti a vodeodolnosť je v dnešnej dobe už samozrejmosťou. Výrobcovia preto čoraz častejšie prichádzajú s oblečením, ktoré je opatrené antibakteriálnou úpravou, úpravou proti komárom alebo UV ochranou. Rozvoj funkčnosti však nespočíva len v povrchovej úprave textilných materiálov. Napríklad vrecká a rôzne detaily sú na oblečení často riešené s ohľadom na používanie ďalšej športovej výbavy.

5) Všestrannosť – výrazným trendom je i snaha o dosiahnutie čo najväčšej ponuky outdoorového vybavenia. Firmy sa v záujme o udržanie zákazníka usilujú o jeho kompletné vybavenie, a preto rozširujú ponuku z vlastných zdrojov alebo skupujú firmy, ktoré vyrábajú tovar chýbajúci v ich ponuke. Napríklad český Pinguin rozšíril svoju ponuku o karimatky, variče a cestovné tašky z vlastných zdrojov. Naopak, česká firma Singing Rock pohltila Raveltik a jej výrobky postupne začlení pod svoju značku. Podobný trend je vidieť i zahraničí, kde švajčiarska firma Mammut pohltila značku Raichle, ktorá zanikla.

6) Udržateľnosť výrobných procesov a férový obchod – každý rok sa stále viac a viac firiem zaoberá otázkou sociálnych štandardov a udržateľnosťou svojich výrobných procesov. Priemysel venuje značnú pozornosť tomu, čo sa vyrába, kde a za akých podmienok sa to vyrába.

Česi na výstave

Tento rok sa na výstave zúčastnilo až 17 firiem z Česka (Directalpine, Doldy, Grisport, Husky, Jurek S+R, Lasting Sport, Nord Blanc, Pega-VEL, Ocún, Pinguin, Rock Empire, Rock Pillars, Singing rock, Tendon, Tilak, Trimm Sport, Triop, Warmpeace).

Najväčšiu pozornosť pútalo azda tradičné zoskupenie pätice českých firiem (Doldy, Singing Rock, Tendon, Tilak a Triop), ktoré už dlhodobo prezentujú svoje výrobky spoločne, a to v tzv. českej dedine. Mimo českej dediny ešte operovalo duo Lasting a Trimm, pričom ostatné firmy pôsobili samostatne.

V nasledujúcich riadkoch nájdete popis noviniek jednotlivých firiem v abecednom poradí:

DIRECTALPINE
Medzi najzaujímavejšie novinky od firmy Directalpine patria odolné záložné nohavice MIDI z ľahkého 3-vrstvového laminátu a univerzálna softshellová bunda CERRO TORRE. Za povšimnutie stoja i mikiny GAVIA z obľúbeného materiálu Tecnostretch a rozšírená kolekcia cestovateľských a lezeckých nohavíc (výrobky DEFENDER, BEAM, ZION a BIG). Okrem oblečenia Directalpine rozšíril i kolekciu doplnkov, kde nájdete čiapky, opasky a vrecká na magnézium.

DOLDY
Tradičný český výrobca batohov pripravil pre svojho zákazníka do nasledujúcej sezóny viacero noviniek, pričom za zmienku stoja stredne veľké batohy ARROW a ARROW LIGHT, ktoré sú určené pre vysokohorskú turistiku a ruksak PREDATOR, ktorý je určený pre freeriderov. Z hikingových batohov určite upúta ruksak WANAKA a z cyklobatohov zasa ruksak ZION. Priaznivcov tejto značky určite poteší i fakt, že aj napriek trendu odľahčených materiálov Doldy neupustil od svojich pevných a trvanlivých materiálov, ktoré budia dôveru už na prvý pohľad.

JUREK S+R
Najväčší český výrobca kvalitných stanov asi najviac poteší svojich priaznivcov a zákazníkov, ktorí počítajú každý gram. Novinkou u tejto firmy je totiž jednomiestny stan ULLI 1 (1,2 kg) a dvojmiestny stan ULLI 2 (1,7 kg). Zaujímavosťou je taktiež nová kolekcia samonafukovacích karimatiek, ktoré sú o 20 % ľahšie a o 40 % skladnejšie ako ich predchodcovia. Okrem stanov a karimatiek Jurek predstavil i zopár noviniek v doplnkoch (obal na karimatku, lodný vak, ponožky).

OCÚN
Medzi najzaujímavejšie novinky firmy Ocún patrí ultraľahký športový sedací úväz EGO, ktorý váži v základnej verzii iba 285 g. Okrem základnej verzie s jednou prackou bude sedák dostupný i vo verzii s tromi prackami, a to hneď v pánskom i dámskom prevedení. Ďalšou novinkou je obrovská bouldermatka PADDY INCUBATOR (2,1 x 1 m) a ekonomicky výhodná bouldermatka PADDY SUNDANCE.

Ocún taktiež predstavil sériu nových duralových karabín a kompletne novú sadu expresiek. Ďalšie novinky predstavuje istiaca „šlinga“ pre vybudovanie stanovišťa v stene (MULTIPOINT BELAY SLING) a šlinga“ so stúpačkou a nastaviteľnou dĺžkou (QC STEP SLING).

PINGUIN
Tradičný výrobca stanov a oblečenia v Nemecku najviac prekvapil rozšírením svojho sortimentu o rôzne variče, „ešusy“ a ostatné doplnky pre varenie. Okrem varných systémov a riadov ma však zaujali i nové batohy a všelijaké cestovné tašky, taštičky a rôzne drobnosti na cestovanie.

Za zmienku určite stojí i nová kolekcia samonafukovacích karimatiek, kde nájdete sedem modelov. Vyberať si môžete podľa hrúbky, resp. podľa hmotnosti (najľahšia karimatka má hrúbku 25 mm a váži 690 g, najťažšia 50 mm a 1690 g). Všetky karimatky sú opatrené vodoodpudivou úpravy proti vzlínaniu vlhkosti a zdrsneným povrchom proti kĺzaniu.

ROCK EMPIRE
Najzaujímavejšou novinkou tejto firmy bola kolekcia športových sedacích úväzkov, kde Rock Empire predstavil štyri nové sedáky, pričom ma najviac upútala najmä detská sedačka HOPI a dámsky sedák CALISTA. Okrem spomínaných noviniek boli predstavené i štyri inovované sedáky a jeden hrudný úväz. Ďalšou zaujímavou novinkou je trhací „ferratový“ set DYNASTOP a multifunkčné istiaca pomôcka GUARD II.

ROCK PILLARS
Rock Pillars na tohtoročnom OutDoore predstavil dva úplne nové modely lezeckej obuvi. Prvým modelom je lezečka strednej triedy s názvom REBEL, ktorá ja určená širokému spektru lezcov. REBEL bude dostupný v šnurovacej a taktiež v rýchloupínacej verzii na dva suché zipsy. Druhou novinkou je dámsky model PEARL LADY QC, ktorý vyniká prepracovaným dizajnom a najviac sa hodí na bouldering a kratšie športové cesty.

SINGING ROCK & TENDON
Dvojica firiem, ktoré vlastní spoločnosť Lanex i tento raz vystupovala bok po boku a spolu s trojicou ďalších českých firiem (Tilak, Doldy a Triop) tak vytvorili českú dedinu.

Pri značke Singing Rock bola najväčšou novinkou ochranná prilba KAPPA a veľmi ľahká istiaca a zlaňovacia brzda SHUTTLE. Okrem týchto dvoch noviniek však bola predstavená i celkom nová séria zimnej lezeckej výbavy. Čakany, mačky a ľadovcové skrutky začne pod značkou Singing Rock čoskoro vyrábať česká firma Raveltik, ktorú Singing Rock nedávno pohltil. Podľa zástupcov firmy sa prvé výrobky dostanú na náš trh až niekedy v roku 2012 - 2013.

Pri značke Tendon bolo najvýznamnejšou novinkou ultraľahké dynamické lano MASTER 8.9, ktoré sa môže popýšiť svojou univerzálnosťou, pretože ho môžete používať ako jednoduché, dvojité, ale i ako polovičné. Okrem univerzálneho lana bolo ako novinka predstavené i bezpečnostné statické lano SECURE, ktoré znesie i totálne poškodený oplet. No a do tretice bolo ako novinka prezentované veľmi ľahké lano ALPINE, ktoré je určené pre horských vodcov a inovovaný TIMBER set pre stromových lezcov.

TILAK
Tradičný český výrobca Gore-texového oblečenia prekvapil vo Friedrichshafene rozšírením svojej kolekcie o ďalšie modely z expanzívnej bavlny (Ventile). Tento materiál u nás síce mnoho ľudí nepozná, no vo Veľkej Británii je známy už desaťročia a teší sa tam veľkej obľube. Okrem bundy LOKE a súpravy ODIN (bunda i nohavice) sa tak priaznivci tohto prírodného materiálu môžu tešiť na ďalšie dve bundy, a to síce bundu BALDER, ktorá strihovo pripomína bundu STORM a taktiež na bundu párkerového strihu pod názvom TOR.

Ďalšou významnou novinkou boli prstové rukavice s membránou Gore-tex a prototyp bundy STORM z materiálu Gore-tex Active Shell. Okrem novučičkého STORM-u som u Tilaku zazrel i bundu nového strihu, na ktorú som sa však zabudol opýtať, no z fotografie je jasné, že ide o inováciu bundy RAPTOR, pretože na rukáve bolo vyšité typové označenie RAPTOR.

TRIOP
Český výrobca lezeckej obuvi predstavil svoju širokú paletu lezečiek a ako novinku vypichol profesionálnu lezeckú obuv PHET MAAK, ktorá je dostupná v pánskom i dámskom prevedení. PHAT MAAK je vyhotovená v dvoch variantoch, a to síce šnurovacia obuv, a obuv zapínaná pomocou „suchého“ zipsu. Okrem lezeckej obuvi sa v poslednom čase firma orientuje i na trekovú obuv, ktorá možno na prvý pohľad nezaujme supermoderným dizajnom, ale každého patriota poteší, že i navzdory silnej konkurencii dokáže malá česká firma vyrábať doma kvalitnú obuv.

WARMPEACE
Ďalší z českých výrobcov outdoorového oblečenia sa na výstave OutDoor 2011 prezentoval až deviatimi novinkami vo svojej jarno-letnej kolekcii. Medzi najzaujímavejšie patrí azda dámska softshellová bunda HIGHAND z materiálu SHELLTEC a súprava termobielizne z novozélandskej merino vlny MOUNTAIN SHEEP. Ďalšími novinkami je dámska i pánska košeľa s krátkym rukávom, šaty zo strečového materiálu SMILE SKIN a ultraľahké nepremokavé nohavice z nylónu s DWR úpravou.

Poznámky na záver

Väčšina noviniek z tejto reportáže bude na našom trhu dostupná až v sezóne 2012, a preto ich v obchodoch ešte nehľadajte. Znížená kvalita fotodokumentácie je spôsobená umelým osvetlením a neschopnosťou kompaktného fotoaparátu prispôsobiť sa svetelným podmienkam. Pracovné povinnosti mi neumožňovali absolvovať osobné stretnutie so zástupcami všetkých firiem, preto v reportáži chýbajú značky Grisport, Husky, Lasting Sport a Nord Blanc. Firma Pega-VEL je výrobcom pruženiek a iných textilných doplnkov, preto som túto firmu z reportáže vynechal.

Súvisiaca reportáž

Veletrh OutDoor 2011 na SvětOutdooru.cz