Reportáž 10 rokov – stretnutie na Bystrej

Už v poradí siedme hiking.sk narodeninové stretnutie sa aj tentoraz nieslo v znamení celodennej turistiky. Rozhodli sme sa preveriť kondíciu všetkých zúčastnených, a tak sa s priaznivcami nášho portálu stretávame na najvyššom vrchole Západných Tatier – na Bystrej.

Ráno pred siedmou vyrážame z ATC Račkova dolina (895 m). My máme v pláne vyjsť na vrchol Račkovou dolinou, iná skupinka mieri po magistrále do ústia Bystrej doliny, aby začali stúpať odtiaľ. V počte cca 7 kusov sa vyberáme najprv po modrej Úzkou dolinou. Smerovník na začiatku uvádza čas výstupu na Bystrú na 5 hodín. Som zvedavá, koľko to bude trvať nám. Po necelej polhodine odbáčame na rázcestí Nižná lúka na žltú značku doprava, ktorá vedie Račkovou dolinou. Trasa dolinou je monotónna, avšak ubieha pomerne rýchlo, keďže sa vedú konverzácie buď o horách a túrach, alebo sa nadáva na ťažbu dreva, ktorá je aj v tejto doline skrytá za čarovné slovíčka „likvidácia kalamity“. Ten lykožrút a vietor si veru vedeli vybrať! Miestami je cesta kvôli ťažbe pekne rozbitá, a tak sa teším, keď kúsok pod kolibou pod Klinom opúšťame akože les a holiny a stúpame už len chodníkom v pásme kosodreviny.

Pri kolibe pod Klinom (1460 m) dobiehame visutý predvoj v podobe Hanky, Paliho, Maťa, Honzu a Peťa. Bystrá si hovie v mrakoch, a tak sa ani oni zatiaľ nikam neponáhľali. Nám to sem trvalo približne dve hodiny. Smerovník udáva ďalšie dve a pol na Bystrú, to znie celkom fajn! Po krátkej pauze a koštovke produktov páleníc pokračujeme spoločne po modrej Gáborovou dolinou do Bystrého sedla (1946 m). Teraz prichádza to pravé stúpanie, avšak plní síl ho zvládame hravo. V sedle je ďalšia pauza. Z Poľska sa prevaľuje oblačnosť, a tak výhľady k susedom sú len chabé. Pridáva sa aj vietor a mne je zrazu celkom zima, ľutujem, že nemám so sebou rukavice. Ostáva nám už len posledné stúpanie traverzom Blyšťa pekných 300 m výškových na Bystrú (2248 m).

Na vrchole sme v parádnom čase o pol dvanástej. Prví účastníci už netrpezlivo čakajú, avšak my máme ešte polhodinku k dobru, počas ktorej stíhame pripraviť do pohotovosti pečiatkovaciu stanicu, výstupovú pamätnú knihu aj občerstvenie – domáce keksíky, chlieb so škvarkovou nátierkou a cibuľou, nejaké to pivko a frndžalicu. Pred 12-tou sme pripravení a môžeme začať. Úlohy sme si dobre rozdelili – Matúš pečiatkuje, ja zasa vynukujem sladké a slané dobroty a popri tom sa snažím s každým prehodiť aspoň zopár slov o trase, pocitoch z výstupu a tak. Nechýbajú ľudkovia s kompletnou zbierkou pečiatok, teda, klobúk dole! Nálada na vrchole je výborná, náš výstup zaujme aj náhodných turistov. Susedia z ČR si dokonca nechávajú capnúť výstupovú pečiatku priamo do pasu. Škoda len, že je celý deň pod mrakom, chýba mi gýčové fotopočasie, v ktoré som v kútiku duše dúfala. Ale nevadí, aspoň nás na vrchole nespáli. Čas uteká v príjemnej spoločnosti veľmi rýchlo. Pred treťou poobede ostávame na vrchole už len my s veľkou partiou skalných.

Pre zostup si volíme Bystrú dolinu. Vôbec sa nám však nechce dole, a tak ešte kúsok pod vrcholom ležíme dobrú polhodinu v mäkkej horskej tráve. Ešteže sú teraz dlhé dni, a tak si toto leňošenie môžeme dovoliť! Ďalšia polhodina v tráve padne pri Dolnom Bystrom plese a až potom sa pustíme reálne do zostupu. Bystrá dolina je nádherná, stále si udržuje divoký charakter tak kontrastný s ťažbou vo vedľajšej Račkovej, avšak na zostup asi nie je moc vhodná. Chodník je kamenistý, miestami s množstvom vody, takže ak nabudúce pôjdem niekedy na Bystrú, tak touto dolinou jedine hore. Trasa sa zdá nekonečná a stále nie sme dole. Cestou míňame pár tmavozelených pozdravov od medveďa. V ústí doliny sa tešíme, že to je konečne za nami, avšak ešte nás čaká presun popod horu po červenej magistrále do kempu. Hoci vedie chodník krásnymi lúkami, tak táto posledná hodina je už totálne úmorná. Do ATC prichádzame okolo pol ôsmej večer a výstup zakončujeme pri pivku, opekaných klobáskach a praskajúcom ohníku.

Vďaka ešte raz všetkým za to, že ste prišli, a tiež za príjemnú atmosféru!