Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Extra Výstava OutDoor 2012

12. – 15. júla 2012 sa v nemeckom Friedrichshafene konala už po devätnástykrát najväčšia kontraktačná výstava v Európe, ktorá je zameraná na výbavu pre outdoorové športy. Reportáž, ktorú vám z tejto výstavy prinášam, je zameraná na českých výrobcov a popisuje novinky pre rok 2013.

Zopár faktov na úvod

Na veľtrhu sa tento rok prezentovalo rekordných 907 vystavovateľov z 39 krajín, ktorí predstavili 220 noviniek z oblasti outdoorových športov. Rekordná bola i účasť návštevníkov (2 1730 osôb), ktorá sa oproti vlaňajšku zvýšila o 1 %, pričom 67 % návštevníkov veľtrhu bolo zo zahraničia. Tento rok sa opäť vystavovalo v dvanástich halách. Okrem preplnených hál sa v areáli výstaviska nachádzala aj open-air plocha, kde prebiehali rôzne súťaže a atrakcie. Za zmienku určite stojí slackline a trail running. Širokej verejnosti bolo k dispozícii aj lanové centrum a lezecké steny.

Outdoorové trendy pre rok 2013

Vo všeobecnosti sa dá sa povedať, že trendy pre rok 2013 sú takmer totožné s predchádzajúcimi sezónami. Pribudlo však i niečo nové.

1) Urban Outdoor – mestský outdoor pokračuje aj v ďalšej sezóne. Ako som písal minulý rok Výstava OutDoor 2011, mnoho ľudí z veľkomiest začína uprednostňovať funkčné oblečenie pred bežnou módou. Výrobcovia outdoorového textilu si to všimli a snažia sa držať na vlne, ktorá im môže priniesť pekné zisky. Na veľtrhu sa preto objavilo viacej výrobcov, ktorí začali produkovať funkčné oblečenie v prívetivejšom mestskom štýle. Hlavným výrobným programom tradičných výrobcov outdoorového oblečenia ako napr. Mammut a Vaude, je však stále technické oblečenie pre horolezcov, skialpinistov, bežcov a pod.

2) Farebnosť – pre rok 2013 platí v podstate to isté ako minulú sezónu. Prevládajú výrazne a pestré farby. Najčastejšie ide o farby dúhy, t. j. žltá, oranžová, červená, zelená, fialová a modrá.

3) Nízka hmotnosť – ostáva trendom i pre rok 2013. Dochádza však k ďalšiemu odľahčovaniu a stále pribúdajú nové výrobky, ktoré zaraďujeme do kategórie „fast & light“. Tento trend bol najviac viditeľný na ultraľahkých vetrovkách (napr. Montbell Windbreaker Jacket – 45 g) a stanoch (napr. Nordisk Telemark 2 – 880 g). Odľahčuje sa však aj horolezecký materiál, ako napr. prilba Petzl Sirocco – 165 g.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

4) Funkčnosť – úpravy textilu zabezpečujúce ochranu pred baktériami a UV žiarením pretrvávajú z minulého roku. Výrazný rozmach však zaznamenala úprava textilu, ktorá zabezpečuje ochranu užívateľa pred hmyzom. V nasledujúcej sezóne preto uvidíte viacero výrobkov s týmto funkčným parametrom (strečové nohavice, šortky a košele).

5) Barefoot – znamená nový trend v obuvi. Klasický beh a trail running sa stáva v súčasnosti najviac rozšíreným športom a ten si vraj vyžaduje ultraľahkú minimalistickú obuv. Barefoot je preto jednou z noviniek, ktorá bola na tohtoročnom veľtrhu viditeľná takmer u každého výrobcu športovej obuvi. Barefoot znamená v preklade „bosý“ alebo „na boso“ a tomto smere je koncipovaná i nová obuv, do ktorej patri napríklad známe päťprstové topánky FiveFingers. Barefoot však nie je iba o voľných prstoch ako to majú najznámejšie topánky FiveFingers, táto obuv môže mať i celú klasickú špičku. Bearfoot topánky sa spravidla vyznačujú tenkou podrážkou bez opory klenby, tlmenia a odpruženia a majú nulový rozdiel v hrúbke podrážky medzi pätou a špičkou. Barefoot dáva nohe všetku voľnosť tak, ako keby bola noha bosá.

6) PrimaLoft – na hrubé zateplené bundy zo syntetického rúna sme si už privykli. Tentoraz však výrobcovia outdoorového textilu prichádzajú s tenkými a ultraľahkými vetrovkami. Mnoho ľudí sa v dnešnej dobe venuje rýchlym a fyzicky náročným športom, počas ktorých si ľudské telo vyžaduje prestávky, aby načerpalo nové sily. A práve vtedy dochádza k prudkému ochladzovaniu prehriatych svalov, čo znižuje športové výkony, prípadne spôsobuje zdravotné problémy. Úlohou týchto nových ultraľahkých vetroviek je preto udržanie telesnej teploty. Hmotnosť a zbaviteľnosť predurčuje tento druh odevu pre športy ako je napríklad trail running, cyklistika alebo skialpinizmus.

7) EKO & BIO – v tomto smere sa taktiež nič nezmenilo. Mnoho spoločností využíva i naďalej „EKO“ nálepku pre vybraný druh produktov z recyklovaných alebo recyklovateľných materiálov, ktorými sa snažia získať ekologicky cítiacich ľudí. V západnej Európe to možno funguje, ale na tuzemskom trhu sa tento trend zatiaľ nijako výrazne neprejavil, pretože Slováci ani Česi doposiaľ neprejavili veľký záujem o „EKO“ výrobky.

Ďalej nájdete popis noviniek jednotlivých firiem, ktoré sú uvedené v abecednom poradí:

ADVENTUREMENU

Adam Company je prvou z českých firiem, ktoré som na veľtrhu zaregistroval po prvýkrát. AdventureMenu sú hotové sterilizované jedlá pre cestovateľov, ktoré vyrába český výrobca Adam Company. Ich ponuku tvorí osem kompletných jedál (vrátane príloh), ktoré sú vyrobené bez akýchkoľvek chemických prísad a konzervantov. Jedlo je sterilizované v pevnom sáčku a pred konzumáciu ho stačí len ohriať. Nie je to však nutné, pretože konzumácia je možná aj za studena. AdventureMenu váži 500 g a svoje uplatnenie si nájde najme u motorizovaných cestovateľov. Výrobca udáva dvojročnú trvanlivosť pri teplote do 30 °C. Okrem chutnej stravy dodáva Adam Company i tzv. samoohrev, ktorý jedlo ohreje za pár minút a to aj bez použitia hrncov a variča.

ALPI SPORT

AlpiSport je ďalším nováčikom z českých firiem. Firma s 22-ročnou tradíciou sa zaoberá výrobou športového oblečenia zo značkových materiálov od firiem Toray, Polartec, Pontetorto a pod. Za zmienku určite stojí dámska i pánska košeľa DRY MAN, DRY WOMAN a šaty SOMMER z materiálu IBQ Drykeep MC, ktorý sa vyznačuje rýchlym odvodom potu a dokonalou priedušnosťou. Dizajnovo zaujímavá je aj nepremokavá pánska bunda INOVATION a dámska bunda TAIGA z materiálu Dermizax.

DIRECTALPINE

Horúcou novinkou v kolekcii Mountain Top Series je dizajnovo veľmi vydarená bunda PANDORA, ktorá predstavuje dámsku verziu softshellovej bundy Cerro Torre. Okrem bundy do tejto kolekcia pribudli i ľahké ¾ nohavice CRUISER LADY a univerzálne športové nohavice CASCADE LIGHT, ktoré majú veľmi dobrý anatomický strih. Kolekcia Outdoor Active zaujme na prvý pohľad väčšou farebnosťou. Priaznivci tejto značky určite ocenia nové letné šortky a nohavice, funkčné košele alebo dámsku sukňu (JASMIN) z osvedčeného materiálu. Okrem vyššie spomínaných kolekcií je tu ešte „lezecká“ séria oblečenia, v ktorej pribudla nová mikina (GOBI ZIP) a nohavice v rôznych farbách (GRAND, JOSHUA).

DOLDY

Novinkou u firmy Doldy sú batohy RESCUE, ktoré sú určené pre záchranné zložky. Batohy sú dostupné v dvoch prevedeniach (40- a 45-litrový variant) a sú vybavené špeciálnymi vreckami na zdravotný materiál, ktoré sú kvôli prehľadnosti farebne odlíšené.

HIGH POINT

Táto tradičná česká značka zo Šumavy sa objavila vo Friedrichshafene po prvýkrát a hneď na úvod predstavila niekoľko noviniek, z ktorých veľká časť je už v predaji. Za zmienku stoja 4 nepremokavé komplety oblečenie, t. j. bunda a nohavice z 3–vrstvového elastického laminátu (SOLUTION + RIVA = materiál Dermizax EV a PROTECTOR + EXPLOSION = materiál BlockVent). Ďalšou novinkou je softshelová bunda PHANTOM a MANTRA. Zaujímavá je vetru odolná vesta ROCK a letné strečové nohavice DASH (dlhá a ¾ verzia). Všetky spomínané novinky boli vyhotovené v pánskom i dámskom prevedení. Mimo spomínaných noviniek sa však v kolekcii nachádza i mnoho iných zaujímavých výrobkov, ktoré prešli obmenami.

NANOPROTEX

Ďalší nováčik na veľtrhu, ktorý zaujal svetovou novinkou. Firma NANOPROTEX predstavila ako prvá na svete nanovláknovú membránu z polyamidu 6. Ich membrána sa môže pochváliť extrémne vysokou paropriepustnosťou, ktorá je daná unikátnou nanovláknovou štruktúrou a priemerom vlákien (150 nm). Membrána je totiž vyrobená z najjemnejších vlákien, ktoré boli doposiaľ vyrobené v textilnom priemysle. Vďaka priemeru vlákien má nanovláknová membrána oproti mikroporéznym membránam viac pórov na danú plochu. Výsledkom je, že samotná membrána má paropriepustnosť Ret 0,0 Pa.m2.W-1. Nalaminovaním membrány na nosnú textíliu sa síce paropriepustnosť trochu zhorší, no stále prekonáva súčasné mikroporézne membrány (GoreTex, Event, a pod.). Parametre dva a pól vrstvových laminátov predstavujú vodeodolnosť 10 000 - 15 000 mm vodného stĺpca pri zachovaní extrémne vysokej paropriepustnosti, t. j. Ret pod hodnotou 1,5 Pa.m2.W-1. Vodeodolnosť pri trojvrstvových laminátoch dosahuje až 50 000 mm vodného stĺpca.

OCÚN

Firma Ocún sa vo Friedrichshafene po prvýkrát predstavil ako inovatívny výrobca kovaného hardwaru a medzi jej najzaujímavejšie novinky patrí nová kolekcia karabín, expreskových setov a ultraľahká istiaca pomôcka FERRY. Za zmienku stoja aj športové úväzky z rodiny EGO, ktoré boli predstavené ako novinka v minulej sezóne. Pretože móda a štýl stále viac vstupuje i do lezenia, vypočul Ocún priania svojich zákazníkov a pre nasledujúci rok mierne upravil trend farieb a zaviedol viac farebných variantov pre spomínané úväzky EGO. Drobné zmeny vo farbách a dizajnových detailoch sa dotkli aj ostatných úväzkov.

PINGUIN

Pinguin zaujal novým varným systémom AURA, ktorý je obdobou Jetboil-u. Ide teda o varič s integrovaným závetrím a výmenníkom tepla, ktorý je prepojený s varnou nádobou. Výkon variča je 3000 W. Ďalšou zaujímavou novinkou sú nafukovačky SKYLINE a VERTO. Nafukovačky sú vyrobené najnovšou technológiu, ktorá odstránila studené spoje typické pre klasické nafukovačky z minulosti. Okrem novej technológie výroby sú komory týchto nafukovačiek plnené tenkým rúnom zo syntetických vlákien (BHBmicro), ktoré zlepšuje jej tepelný odpor a to všetko pri komforte 7 cm vysokej matrace s minimálnymi rozmermi po zbalení. Ďalšími novinkami sú aj stany ECHO 1, AIRO 3, VEGA a GEMINY vo verzii EXTREM. Inováciou prešli i všetky spacáky, kde došlo k farebným zmenám a k výmene materiálu PromaLoft za BHBmicro.

ROCK EMPIRE

Najzaujímavejšou novinkou tejto firmy bola kolekcia karabín, kde Rock Empire predstavil deväť karabín (7 horolezeckých, 2 pracovné). Okrem karabín pribudol i nový sedací úväz STREAK (predáva sa iba v sete s príslušenstvom – karabína, osma, ap.).

ROCK PILLARS

Na tohtoročnom veľtrhu predstavil Rock Pillars dva nové modely lezeckej obuvi. Prvým modelom je lezečka strednej triedy s názvom GHOST QC, ktorá ja určená pre zdatných lezcov, ale i pre začiatočníkov. Lezečka je vyrobená z prírodnej kože a zapína sa pomocou dvoch protismerných suchých zipsov. Vďaka plochému a len mierne asymetrickému kopytu ponúka komfort pre rôzne typy chodidiel. Druhou novinkou je univerzálna a veľmi pohodlná lezečka CREST QC, ktorá je určená pre začiatočníkov. Je to balerínka s jednou sťahovacou páskou na suchý zips. Pri tomto modeli sa Rock Pillars sústredil predovšetkým na komfortné nosenie, jednoduché obúvanie a priaznivú cenu.

SINGING ROCK

Pri značke Singing Rock pribudli nové čakany. Úplnou novinkou sú zbrane do ľadu BANDIT. Obmenami však prešli i turistické čakany. Ďalšou novinkou sú stúpacie železá. Do minuloročnej kolekcie pribudli mačky do ľadu LUCIFER (2 hroty i mono hrot) a pôvodná kolekcia klasických mačiek zmenila dizajn (zmenil sa tvar hrotov a uchytenie podložky proti nabaľovaniu snehu). Inováciou prešli aj sedacie úväzky. Hlavnou zmenou sú farebné prevedenia a použitie užších popruhov – preto majú niektoré sedáky nižšiu hmotnosť. Novinkou je i detský celotelový úväz BALA a lekárnička navrhnutá v spolupráci s Horskou službou ČR, ktorá upravuje štandardy pre výbavu horolezeckej lekárničky. Zmenami prešli i ferratové sety, ktoré boli odľahčené a došlo i k zmene farebného prevedenia.

SIR JOSEPH

Sir Joseph predstavil vo svojej kolekcii 12 noviniek. K najzaujímavejším patrí ultraľahký letný spacák ATTACK 400, ktorý má páperovú náplň s hmotnosťou 400 gramov a dámska predĺžená páperová bunda ZIRKON LADY. Ďalšou zaujímavosťou sú primaloftové bundy ARK, LATU a KANAMO, ktoré sú určené pre zimné športy, ale i pre každodenné nosenie. Okrem čerstvých noviniek určite zaujmú i minuloročné modely oblečenia a spacích vakov, pretože väčšina z nich zmenila dizajn alebo farebné prevedenie (nový dizajn: spacáky ERRATIC PLUS, detské spacáky KIKI BASIC a KIKI DOWN, bunda 8000 JACKET, nohavice RAK, bunda SPANTIC atď.).

TILAK

Tilak vo Friedrichshafene prekvapil rozšírením svojej kolekcie o ďalšie modely z najnovšieho trojvrstvového materiálu GORE-TEX Active. Prvou novinkou je veľmi ľahká a skladná technická bunda ATACK ACTIVE. Táto bunda bude dostupná v pánskom i dámskom prevedení a jej hmotnosť sa pohybuje okolo 300 gramov. Paropriepustnosť materiálu výrobca udáva RET < 2,00 m^2•Pa•W^-1. Bundy sú určené najme k pohybovo náročným aktivitám ako je beh, cyklistika, skialpinizmus alebo beh na lyžiach. Ďalšou novinkou z materiálu GORE-TEX Active sú nohavice STINGER (dámsky i pansky model s hmotnosťou okolo 350 gramov), ktoré majú dlhé postranné vodeodolné zipsy. Okrem rozšírenej kolekcie z materiálu GORE-TEX Active pribudla i strihovo vynovená klasika v podobe bundy RAPTOR, ktorú bolo možné na veľtrhu zazrieť ako prototyp už minulý rok. Moju pozornosť však upútali aj ultraľahké bundy KETIL, ktoré boli zateplené syntetickým rúnom Climashield Apex a vynovená legendárna softshellová bunda LATOK, ktorá sa konečne dočkala aj dámskej verzie.

WARMPEACE

Ďalší z českých výrobcov outdoorového oblečenia a spacích vakov, ktorý sa na veľtrhu prezentoval množstvom noviniek a inovácií vo svojej kolekcii. Medzi najzaujímavejšie patrí zúženie kolekcie spacích vakov do troch kategórií (VIKING, MOUNTAIN, HORIZONT). Celkovo bude k dispozícii 7 páperových spacákov, z ktorých stojí za zmienku letný spacák VIKING 300 s hmotnosťou 640 g (180 cm). Zaujímavosťou pri oblečení sú ultraľahké bundy a vesty - DRAKE (pánske) a SWAN (dámske). Do letnej kolekcie oblečenie ešte pribudlo 6 nohavíc, 2 šortky, dámska sukňa a košeľa s dlhým rukávom z materiálu SMILE SKIN.

Poznámky na záver

Vo Friedrichshafene sa predstavilo 21 firiem z Českej republiky. Slovenského zástupcu som na veľtrhu nezaznamenal. Vzhľadom k tomu, že som bol na veľtrhu pracovne a k dispozícii som mal iba 2 dni, stretol som sa iba so zástupcami firiem, ktoré ma najviac zaujali. Väčšina noviniek z tejto reportáže bude na našom trhu dostupná až v sezóne 2013, a preto ich v obchodoch ešte nehľadajte. Znížená kvalita fotodokumentácie je spôsobená umelým osvetlením a neschopnosťou kompaktného fotoaparátu prispôsobiť sa svetelným podmienkam vo výstavných halách.

Fotogaléria k článku

Najnovšie