Reportáž Vápeč – Zliechov: zmena v Ceste SNP (E8)

Úsek červenej značky medzi Vápčom a Zliechovom, súčasť E8 a Cesty Hrdinov SNP bol už roky neuralgickým miestom kvôli neochote vlastníka lesov nad obcou Kopec tolerovať pohyb turistov. Keď sa ku mne dostali správy o preznačení, rozhodol som sa operatívne ju preskúmať. Naplánoval som trasu, ktorá by daný úsek zahŕňala.

1 deň
leto – 28.8.2012
Strážovské vrchy
nad H. Porubou, pod Vápčom, poľ. chatka Kociarov, Červíková, pod Hrádkom
bus
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Ilava - Háj - Nad Hornou Porubou - S. Palúch - Vápeč - S. Palúch - Kamenec - Zliechov - Červíková, ch. - Pod Hrádkom - Priedhorie - Pružina

Na Vápeč

Už z Ilavy sa vydávam na malý prieskum. Namiesto žltej popri ceste na Hornú Porubu a neskôr kamenistou zvážnicou prechádzam poza bytovky, poľnou cestou k záhradkárskej osade a potom príjemnou lesnou cestou, ktorá sa na pôvodnú trasu napája až takmer pod Sokolom. Trasa sa mi zdá oveľa turistickejšia. Prechádzam Hájom, pri prístrešku nad Hornou Porubou dopĺňam vodu a po prudkom stúpaní žltá končí - pokračujem inkriminovanou červenou. Značka do sedla Palúch aj vrcholová odbočka na Vápeč je po starom. Aj smerovník stále posiela do obce Kopec.

Drobnými serpentínkami zbieham prudký svah porastený borovicami. Potom sa už vnáram do odrastenej bučiny a zanedlho som na mieste, kde doľava odbáčala pôvodná trasa. Šípka je nahradená pásmi a značka na vstupe do mladej bučiny je (teraz už legálne) zatretá (situácia A). Ďalej už pokračuje nová červená súbežne s modrou stále lesom, cez mierne návršie, cesta sa stáča na západ a vchádza na lúky s osamelými borovicami. Vľavo pod lesom sa nachádza prístrešok. Aj krížom cez lúky vidím dvojice značiek... až zrazu - na ich konci pri vstupe do lesa len modrá.

Novou červenou do Zliechova

Vraciam sa a hľadám odbočku. V poslednej skupine kríkov je na tenkom strome namaľovaná šípka - v tieni a protisvetle som ju prehliadol. Takže tu treba odbočiť doľava dolu miernym kopcom v zmiešanom lese(situácia B). Z opačného smeru je to prehľadné. Cesta sa stáča na juh, po ľavej strane hlboký výmoľ vyschnutého potoka, po asi 750 m vychádza na horný okraj malej lúky. Povyše v lese je lesnícka chatka (v krytej presienke by sa skryli tak 2 osoby), na dolnom okraji lúky je ďalšia uzamknutá chatka a prameň s voľným odtokom (situácia C).

Značka pokračuje viac-menej po vrstevnici zvážnicou, ktorá sa zrejme príliš nepoužíva. Nie je rozrytá mechanizmani, dokonca na mnohých miestach porastená trávou, občas lemovaná papradím. Neskôr sa jej charakter trochu zhoršuje, objavujú sa príznaky neďalekej ťažby dreva. Cesta sa kľukatí zalesneným úbočím Suchej hory a nie sú z nej žiadne výhľady. Značenie je pomerne riedke, ale vzhľadom na minimum odbočiek dostačujúce. Snáď jedna z menej prehľadných križovatiek je v mieste, kde zvážnica začína klesať do doliny (situácia D). Po 6,5 km sa po ľavej strane objavujú kosené lúky a o chvíľu sa otvára výhľad do plytkého údolia s roztrúsenými domcami osád (situácia E).

Cest vedie nadol ku križovatke na dolnom konci osady Lapšovci, robí esíčko doľava popod kríž a hneď doprava ponad potok (situácia F) - tu by sa možno zišli vhodne umiestnené šípky. Pokračujem vyjazdenou cestou hore lúkami (odspodu ju dokonca navážajú drobným kamenivom), vľavo míňam osadu Kršákovci. V lúčnom sedielku sa vyberám doľava k bielemu krížu (značka na zábradlí resp. šípka priamo na kríži pre opačný smer) k osamelým stromom na horizonte (situácia G). Od nich sa stáčam mierne doprava, nadol a popri posede (situácia H) sa vnáram do lesa. Tu cesta širokým oblúkom obchádza návršie, vychádza z lesa a predomnou sa rozprestierajú rozsiahle lúky. Cesta je vyjazdená, zbadám dokonca aj dva značkárske kolíky (situácia J). V zime či hmle tu môžu nastať trochu väčšie orientačné problémy.

Od kolíka na hornom konci lúk sa rozhliadam po značke a zbadám nenápadnú šípku doľava na strome v páse krovín (situácia K). Burinou sa k nej prebrodím, prechádzam na opačnú stranu krovia a z pokračujúcich lúk obdivujem peknú scenériu Zliechovskej kotliny korunovanú Strážovom. Celkový smer je už jasný ale opäť jastrím po značkách. Odhadujem, že to čo jasne svieti vľavo na druhom konci pasienka je značka. Spúšťam sa na vyjazdenú cestičku a širokým oblúkom sa dostávam do plytkého lúčneho sedielka (situácia L) - na betónovom zvyšku stĺpa naozaj svieti veľká červená "volavka".

Vidno už domy Zliechova, cesta sa lúkou spúšťa nadol (situácia M), vchádza do lesa a mení sa na kamenistú (situácia N). Kúsok vedie popri plote bývalej skládky, prechádza ponad plechový "hangár" miestnej farmy, mení sa na asfaltku a vchádza do Zliechova. Na námestie sa dostáva v juhovýchodnom rohu (situácia O), krčma je vľavo, pôvodné značky smerujúce cestou do Košeckého Rovného napravo od krčmy sú zatreté. Zo smerovníka uprostred námestia je (isto len dočasne) odstránená smerovka červenej pre smer na Trenčianske Teplice.

Popod Strážov do Pružiny

Po občerstvení pokračujem súbehom troch značiek hore dedinou. Najprv sa doprava odpája červená, po chvíli doľava modrá. Ja stúpam do lúčneho sedielka zelenou a obzerám sa späť na časť prejdenej trasy. V lese ešte chvíľu stúpam, potom nasleduje traverz severnej rázsochy Strážova poľovníckym chodníkom a definitívny strmý zostup do doliny Strážovského potoka. Od chaty Červíková je to už pohodlná lesná cesta vedúca malou tiesňavou a popri cvičných skalkách pod Sokolím. Pod Hrádkom naberám vodu z výdatného prameňa a posledné kilometre ťapkám po asfaltke cez Priedhorie do Pružiny, kde čakajúc na autobus zapíjam úspešnú misiu.