Motívov na kúpu náhradných vložiek do topánok môže byť niekoľko. Zvyčajne najskôr doslúžia originálne, pri lacnejších modeloch obuvi nezriedka pochybnej kvality. Lebo predáva dizajn a cenovka celej topánky a na trvácnu vložku akosi neostáva. Druhým typom sú ľudia požadujúci doplnkový komfort, ktorý im bežný model neposkytne. Alebo majú špecifické požiadavky, či trpia problémami pri nosení topánok s obyčajným rovným kusom filcu. Nech už je teda motivácia akákoľvek, balíček vám leží doma na stole a je najvyšší čas preskúmať jeho obsah.

Základný popis

V duchu aktuálnych trendov je balenie ekologické, recyklované a teda z obyčajného hnedého papiera. Ak netrpíte úchylkou obalového fetišizmu, bez obáv o osud planéty ho odseparujete a môžete sa vrhnúť do využívania podstatného. Už prvý pohľad prezradí, že nedržíte v ruke už spomínaný výstrižok filcoviny, ale seriózne pôsobiaci produkt sendvičovej konštrukcie. Pekne po poriadku, od spodnej strany:
Tlmiaci systém 3-pod - to sú tri pásiky penovej hmoty rôznej tvrdosti a hrúbky, ktoré majú za cieľ správne rozložiť moment našliapnutia tak, aby bolo chodidlo v správnej polohe. Ľudovo, aby ste nečaptali a ak už áno, tak aspoň nebolestivo.
Podpora klenby PolySorb - naozaj pevný nylonový (čítaj plastový) skelet tvoriaci oporu päty a klenby.
Predná tlmiaca zóna - rebrovaný prvok v prednej časti rozkladajúci hmotnosť pri nášľape. Tvar napomáha ohybu vložky a nedochádza tak k jej lámaniu.
Recyklovaný EVA/korok - biela penová hmota obsahujúca drobné kúsky korku, hlavná zložka vložky spájajúca jednotlivé prvky a dávajúca jej tvar.
Metatarzálna opora klenby - zložito znejúci názov v sebe neskrýva nič iného ako tvarovaný vankúšik, ktorý má za úlohu zabraňovať bolesti priehlavku pri dlhodobom nosení.
Vrchná tkanina so Silpure antibakteriálnou úpravou - recyklovaný textilný materiál, ktorý má brániť zápachu a zároveň zbavovať chodidlo kontaktnej vlhkosti na zamedzenie tvorby otlakov

Ak to vezmeme rečou čísiel, základná hrúbka vložky sa pohybuje medzi troma a ôsmimi milimetrami.

Praktické skúsenosti

Nie je nad osobné vyskúšanie. Neplatí to samozrejme vždy a všade, no na inštaláciu neškodného výrobku som sa odhodlal. Za pokusného králika padli najprv turistické baganče, v ktorých už originálne vložky absolvovali polčas rozpadu. Na takúto výmenu sú samozrejme vhodné len topánky s vyberateľnou vložkou, alebo tie, v ktorých sa z výroby nič anatomického nevyskytuje.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Majitelia extrémne širokých chodidiel vz. "kačička" sa budú musieť uspokojiť s pomerne úzkym dizajnom vložiek, najmä v prednej časti. Vlastníci druhého typu majú stále možnosti na miernu korekciu šírky, no vzhľadom na konštrukciu, znova len v prednej časti. Oblasť päty musí jednoducho sadnúť každému majiteľovi. Keďže predaj vložiek funguje vo veľkostiach zahŕňajúcich dve klasické čísla, je skracovanie dĺžky samozrejme možné a v niektorých prípadoch aj nutné. Nožnice vyriešia všetky problémy skôr, ako stihnete povedať "rozviazalasamišnúrkanatopánke", pre ľavorukých je tu v záujme ochrany zdravia ešte doplnkové zaklínadlo "dávamsipozornaprsty", aby sa nemuseli veľmi ponáhľať.

Po úvodnej zoznamovacej párty je načase s vložkami skamarátiť aj chodidlá, lebo to bude dlhodobý vzťah, založený na intímnom kontakte. Prvý pocit sprevádza objavovanie tvarovaných zákutí a trochu nezvyčajný efekt prepadávania na špičku. No po pár krokoch pochopím zmysel celej plastovej parády a už si len vychutnávam vatičkový pocit, ktorý oblažil aj moju nekonfekčnú nohu.

V kombinácii sloníkovej hmotnosti a živého nákladu v detskom nosiči nevidím problém ani s týmito vložkami a nohy rozhodne netrpeli. A ako je to s nimi pri celodennej namáhavej akcii? Kde to lepšie preskúšať, ako na desaťhodinovej šichte v otrokárni, však? Domov som došiel po vlastných, teda na bicykli. A ešte jedna drobnosť. Zo šoférovania nášho auta ma pri dlhých cestách bolia päty kvôli dosť netypickému umiestneniu pedálov (to viete, Francúzi). Ale v topánkach s týmito vložkami nie je problém ani po 350 km slovenského tankodrómu. Jednoducho šikovný univerzál.