Kométa bola vyrobená v roku 1912 v budapeštianskej továrni Ganz. Na tatranských koľajniciach slúžila najmä ako poštový vozeň a na zimnú údržbu trate. V roku 1977 bola vyradená z prevádzky, prednosta Veterán klubu železníc (VKŽ) Poprad Jaroslav Vančo a ďalší nadšenci sa však pustili do jej opravy. Kométe pomohlo, že Československá televízia potrebovala električku do svojho seriálu. Po oprave v depe Poprad sa ju v roku 1987 podarilo opäť sprevádzkovať a po účinkovaní v seriáli ďalej fungovala pri príležitostných nostalgických jazdách. V roku 2011 ju po zásahu bleskom museli odstaviť. Výška investície do opätovného sprevádzkovania sa podľa prednostu VKŽ Poprad Jaroslava Vanča pohybuje okolo 100 000,- €. Zo sponzorských príspevkov poskytla najviac, 35 000,- €, firma Siemens, ako nástupca pôvodného dodávateľa motora a elektrických zariadení z roku 1912, spoločnosti Siemens-Schuckert.

So starou dámou a dvoma ešte staršími vozňami, jedným z roku 1911 a druhým z roku 1908, sa stretávame na prvej koľaji stanice Starý Smokovec. Starší vozeň je najstarším dochovaným prevádzkyschopným exponátom na Tatranských elektrických železniciach. Pomaly, za častého hvízdania, sa presúvame do Tatranskej Lomnice. Na rozdiel od súčasnej električky, ktorá môže jazdiť rýchlosťou 80 km/h, čo v Tatrách aj tak nie je možné všade využiť, maximálna povolená rýchlosť Kométy je 30 km/h. To však vôbec neprekáža, aspoň si jazdu vychutnáme dlhšie. Možnosť pristúpiť či vystúpiť majú cestujúci na všetkých staniciach, cez ktoré prechádzame. Vonku je na Tatry nezvykle teplo a tak si užívame jazdu pri otvorených oknách - to už v súčasných električkách nie je možné a tak mám naozaj nostalgický pocit. Pred Tatranskou Lomnicou stojíme kvôli prestaveniu výhybky a potom už vchádzame na obvykle nepoužívanú koľaj, vedľa stojí aktuálna červená električka. Prednosta VKŽ Poprad Jaroslav Vančo s kolegami ešte prestavia Kométu na opačný koniec vláčika, aby bola pripravená na spiatočnú cestu, a potom sa venuje zvedavým cestujúcim. Dozvedáme sa rôzne technické zaujímavosti, napríklad to, že Kométa teraz disponuje aj najmodernejším brzdovým rozvádzačom DAKO, ktorý je zatiaľ na Slovensku raritou. “Teraz dokážem priebežnou brzdou ovládať brzdenie celej súpravy,” pochvaľuje si Jaroslav Vančo. Predtým mala Kométa aj vozne iba ručné brzdy a v prípade potreby musel dávať návesť brzdárom v každom vozni.

Najbližšie jazdy Kométy sa uskutočnia 25. 8. a 1. 9., nasledovať by mali aj ďalšie. Cena za jednu cestu sú 3,- €. Viac informácií a cestovný poriadok nájdete na TatranskáKométa.sk.

Zdroje:
www.tatranskakometa.sk
Obrazom: Historická Kométa je späť, vozí turistov Tatier
Ladislav Szojka - Dejiny tatranskej elektrickej železnice
Pripomienky:
Ivan Wlachovský, www.vlaky.net

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]