Reportáž

Kométa opäť na tatranských koľajach

20. 08. 2013
Milovníkov histórie a obzvlášť starých vlakov určite potešilo, že sa 9. augusta 2013 na tatranské koľaje opäť vrátila 101-ročná električka Kométa. Do prevádzky ju uviedli nadšenci z Veterán klubu železníc Poprad s prispením mnohých sponzorov. Na jednej z prvých jázd pre verejnosť sme sa zúčastnili aj my.

Kométa bola vyrobená v roku 1912 v budapeštianskej továrni Ganz. Na tatranských koľajniciach slúžila najmä ako poštový vozeň a na zimnú údržbu trate. V roku 1977 bola vyradená z prevádzky, prednosta Veterán klubu železníc (VKŽ) Poprad Jaroslav Vančo a ďalší nadšenci sa však pustili do jej opravy. Kométe pomohlo, že Československá televízia potrebovala električku do svojho seriálu. Po oprave v depe Poprad sa ju v roku 1987 podarilo opäť sprevádzkovať a po účinkovaní v seriáli ďalej fungovala pri príležitostných nostalgických jazdách. V roku 2011 ju po zásahu bleskom museli odstaviť. Výška investície do opätovného sprevádzkovania sa podľa prednostu VKŽ Poprad Jaroslava Vanča pohybuje okolo 100 000,- €. Zo sponzorských príspevkov poskytla najviac, 35 000,- €, firma Siemens, ako nástupca pôvodného dodávateľa motora a elektrických zariadení z roku 1912, spoločnosti Siemens-Schuckert.

So starou dámou a dvoma ešte staršími vozňami, jedným z roku 1911 a druhým z roku 1908, sa stretávame na prvej koľaji stanice Starý Smokovec. Starší vozeň je najstarším dochovaným prevádzkyschopným exponátom na Tatranských elektrických železniciach. Pomaly, za častého hvízdania, sa presúvame do Tatranskej Lomnice. Na rozdiel od súčasnej električky, ktorá môže jazdiť rýchlosťou 80 km/h, čo v Tatrách aj tak nie je možné všade využiť, maximálna povolená rýchlosť Kométy je 30 km/h. To však vôbec neprekáža, aspoň si jazdu vychutnáme dlhšie. Možnosť pristúpiť či vystúpiť majú cestujúci na všetkých staniciach, cez ktoré prechádzame. Vonku je na Tatry nezvykle teplo a tak si užívame jazdu pri otvorených oknách - to už v súčasných električkách nie je možné a tak mám naozaj nostalgický pocit. Pred Tatranskou Lomnicou stojíme kvôli prestaveniu výhybky a potom už vchádzame na obvykle nepoužívanú koľaj, vedľa stojí aktuálna červená električka. Prednosta VKŽ Poprad Jaroslav Vančo s kolegami ešte prestavia Kométu na opačný koniec vláčika, aby bola pripravená na spiatočnú cestu, a potom sa venuje zvedavým cestujúcim. Dozvedáme sa rôzne technické zaujímavosti, napríklad to, že Kométa teraz disponuje aj najmodernejším brzdovým rozvádzačom DAKO, ktorý je zatiaľ na Slovensku raritou. “Teraz dokážem priebežnou brzdou ovládať brzdenie celej súpravy,” pochvaľuje si Jaroslav Vančo. Predtým mala Kométa aj vozne iba ručné brzdy a v prípade potreby musel dávať návesť brzdárom v každom vozni.

Najbližšie jazdy Kométy sa uskutočnia 25. 8. a 1. 9., nasledovať by mali aj ďalšie. Cena za jednu cestu sú 3,- €. Viac informácií a cestovný poriadok nájdete na TatranskáKométa.sk.

Zdroje:
www.tatranskakometa.sk
Obrazom: Historická Kométa je späť, vozí turistov Tatier
Ladislav Szojka - Dejiny tatranskej elektrickej železnice
Pripomienky:
Ivan Wlachovský, www.vlaky.net

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

Fórum 8 príspevkov
Kométa opäť na tatranských koľajach 13/04/14 15:16 8 príspevkov
Najnovšie články
 
Túra Melčice – Kykula – Zabudišová – Zemianske Podhradie Hovorí sa, že jedna túra plodí ďalšiu. Asi je to aj tento prípad. Z vyhliadky v Zabudišovej ma zaujal zalesnený hornatý terén za údolím Ivančického potoka. Zostalo mi aj niekoľko restov, čo som pri putovaní NCH ponad Bošácku … » celý článok dnes Vladimír Mikuš Biele Karpaty
Správa Sedlá a štíty sú pod snehom, bez mačiek a cepína tam nechoďte Oddnes sú v Tatranskom národnom parku otvorené všetky turistické značené chodníky. Trasy cez vysokohorské sedlá a na štíty však ležia pod snehom. Ísť nad turistické chaty bez ... » viac včera Soňa Mäkká Správy
Túra Skryté poklady Malých Karpát – Šišoretné Šišoretné je neznačený hrebeň v rázsoche Slepého vrchu medzi Klokočinou a Bolehlavom. Veľakrát som sa motal v okolí peši aj na bicykli, ale nikdy som sa nedostal na tri vrcholy s ... » viac 14/06/21 Pavol Timko Malé Karpaty
Najnovšie články autora
 
Správa Sedlá a štíty sú pod snehom, bez mačiek a cepína tam nechoďte Oddnes sú v Tatranskom národnom parku otvorené všetky turistické značené chodníky. Trasy cez vysokohorské sedlá a na štíty však ležia pod snehom. Ísť nad turistické chaty bez zimného výstroja neodporúča Horská záchranná … » celý článok včera Soňa Mäkká Správy
Basecamp Tento víkend vyrazte na cyklotúru, prinášame množstvo tipov Keďže počasie praje cykloturistike, do tohto dielu sme vybrali viac cyklotúr z rôznych kútov Slovenska, od Kysúc po Zemplín. Niektoré vedú po upravených cyklotrasách, iné po lesných ... » viac 10/06/21 Soňa Mäkká Basecamp
Správa Europarlament požaduje zaviesť moratórium na ťažbu pralesov Európsky parlament dnes schválil správu k Európskej stratégii na ochranu biodiverzity do roku 2030. Tá je jedným z pilierov Európskej zelenej dohody, tzv. Green Dealu. Europoslanci okrem ... » viac 09/06/21 Soňa Mäkká Správy
Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky  
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Kométa opäť na tatranských koľajach 13/04/14 15:16 8 príspevkov
0.86 (0.44)