Túra Bačkovská a Cabovská dolina z Dargova

Konečne je sneh dole a opäť sa vyberáme na ďalšiu tohtoročnú, konečne jarnú túru. Príroda sa začína prebúdzať zo zimného spánku. Stretávame sa tradične na autobusovej zastávke v Sečovciach v nedeľu 21. apríla 2013. Pred týždňom sme sa dohodli, kam budú smerovať dnes naše kroky. Veď aj po rokoch máme stále čo objavovať v našich domovských Slanských vrchoch. Každá jedna turistická vychádzka je niečím výnimočná. Určite aj dnes po jej skončení budeme nadmieru spokojní s jej výberom.

1 deň
jar – 21.04.2013
Zemplín: Slanské vrchy a Východoslovenská nížina (Východoslovenská pahorkatina)
prameň pod Babou horou, studnička v Cabovskej doline
Trebišov (vlak, bus) - Dargov (bus)
Sečovská Polianka (bus, vlak nepremáva) - Trebišov (vlak, bus)
» č.1115 Domaša, Humenné (1:50.000)

Dargov – Bačkovská dolina – sedlo pod Strechovým vrchom – Cabovská dolina – Cabov – Sečovská Polianka

Bačkovská dolina

Vyrážame z Dargova popri futbalovom ihrisku smerom k Bačkovskej doline. Národná prírodná rezervácia je pre nás vstupnou bránou na túrach po okolitých kopcoch a miestach tejto časti Slanských vrchov v oblasti Mošníka. Pred začiatkom chráneného vtáčieho územia po ľavej strane míňame kríž s lavičkou. Na tabuľke si môžeme o tejto doline, jej vzniku, rozlohe, faune a flóre podrobne prečítať niekoľko údajov pre oboznámenie sa s rezerváciou. Sem-tam sa ukazuje aj nejaký jarný kvietok. Po pravej ruke nám celou cestou zurčí Bačkovský potok s dostatkom vody z roztopeného snehu, až prichádzame do najkrajšej časti doliny, kde sa nachádza studnička pod Babou horou, kde sa môžeme občerstviť.

Prechádzame dolinou až na koniec, kde sa stáčame pod hradným vrchom zaniknutej pevnosti Parustan (Braničevský hrad), po jeho severnej strane. Dnes sa k zrúcanine nechystáme, lebo sme tam tohto roku boli dvakrát. K ruinám by sme sa dostali z oboch strán hradného kopca. Pokračujeme ďalej a stáčame sa vpravo na miestnu značku, ktorú sme na jeseň nemohli nájsť. Chvíľku si oddýchneme a pokračujeme strmšie k prvému výhľadu, okadiaľ máme možnosť vidieť na východ celú Bačkovskú dolinu a časť vrchov okolo Bogoty. Na druhú stranu smerom na západ je vidieť aj vrchol Mošníka. Lesom prechádzame popod Kozí hrb až do sedla pod Strechovým vrchom, a potom smerom na sever dole do Cabovskej doliny.

Cabovská dolina

Vychádzame z lesa, kde sa ešte sem-tam objavia snehové fliačky. Pred nami sa objavuje pohľad na Cabovskú dolinu, ktorá sa po ľavej strane tiahne od Kozieho hrbu k Mazolinu smerom dole do dediny Cabov. Ešte sa štverám s priateľom na rúbanisko, z ktorého predpokladám nejaký výhľad. Áno, je z neho vidieť aj Mošník a časť vrchu Lazy, ktorý je najvyšším bodom v tejto časti Slanských vrchov. Objavuje sa časť mesta Vranov nad Topľou. Schádzame na lesnú cestu, dobiehame priateľov a spoločne pokračujeme dole do doliny. Cez mostík prechádzame Cabovský potok, ktorý nás bude sprevádzať celou cestou do dediny Cabov. V doline sa občas objaví nejaká menšia skala. Pod najkrajšími skalami objavujeme studničku, avšak nemáme čas na preskúmanie skál a balvanov. Veď čo by sme potom objavovali nabudúce. Čas nás súri, máme pred sebou ešte niekoľko kilometrov cesty. Na jednom z rázcestí lesných ciest sa objavuje ešte výhľad na vrch Ostrá.

Konečne vychádzame z lesa, ukazuje sa starý sad s poľovníckym posedom a pod stromami odpočíva zopár oviec a kôz. Vchádzame do dediny Cabov, ktorou pokračujeme zopár kilometrov do susednej obce Sečovská Polianka. Ešte sa medzi obcami objavia v diaľke Vihorlatské vrchy s najvyšším končiarom Vihorlatom. Asfaltovou cestou cez les sa dostávame konečne k cieľu našej dnešnej turistickej prechádzky. Neďaleko autobusovej zastávky nás upúta moderný gréckokatolícky kostol a do príchodu autobusu nám ostáva ešte niekoľko minút.

Dnes sme mali opäť možnosť prejsť veľmi pekný kúsok krásnej jarnej prírody. Aj keď sme Bačkovskú dolinu v krátkom časovom úseku prešli tohto roku už niekoľkokrát, vždy to bolo o niečom inom. Raz bolo slnko, sneh, občas aj nejaký dáždik. Vždy nás oslovovalo niečo nové, iné, v tejto časti Slanských vrchov. Pozeráme sa na to z odlišného uhla pohľadu a za iného svetla. Podstatné na tom je, že máme radi našu slovenskú prírodu a aj napriek pokročilému veku chceme stále objavovať niečo nové a čerpať silu do všedného života.