Útulňa Chatka Jančovka pod Makovicou

Počas putovania po Ceste hrdinov SNP (E8) som v Nízkych Beskydách objavil jednoduchú chatku, ktorá pri absolvovaní turistickej magistrály alebo pri inej návšteve Ondavskej vrchoviny vhodne poslúži na prenocovanie alebo ako úkryt pred nepriazňou počasia.

Poloha
Nízke Beskydy - Ondavská vrchovina: asi 45 minút po červenej značke od obce Kurimka pod vrchom Makovica
Nadmorská výška
celoročná
prameň v susedstve
Dalšie info
kamenný krb, vonkajšie ohniská, vnútorný stôl a lavička

Aj keď väčšina turistov dá zrejme prednosť luxusnejšej útulni na Čiernej hore, vzdialenej približne 5 km, popísaná búdka je takisto vhodnou, aj keď skromnejšou alternatívou pri výbere nocľahu. Navyše má jednu výhodu, a tou je prameň s vodou.

Poloha a prístup

Skromná útulňa je situovaná v lese pod vrchom Makovica, neďaleko obce Kurimka, odkiaľ je k prístrešku najjednoduchší prístup. Je potrebné postupovať po červenej turistickej značke – Cesta hrdinov SNP (E8), smerom k rázcestiu Lazová lúka. Za Kurimkou červená značka vedie asfaltovou cestou, neskôr sa stáča na lúku, kde pokračuje miernym stúpaním poľnou cestou popri stromoch, až napokon dosahuje les. Približne po 100 metroch od vstupu do lesa je potrebné zvýšiť pozornosť a hľadať na stromoch významovú odbočku z červenej značky, ktorá smeruje k prameňu s vodou. Asi po piatich minútach chôdze nás odbočka "prameň" privedie priamo k objektu.

Z opačného smeru, teda smerom od Lazovej lúky, je to približne 15 minút od smerovníka k spomínanej odbočke. Stačí sledovať červenú značku a prejsť lúkou popri lese, potom opätovne vojsť do lesa a hľadať značku, informujúcu o blízkosti prameňa.

Objekt a nocľah

Stavba je obdĺžnikového pôdorysu s rozmermi približne 5 x 3 m. Domček je postavený z dreva, okrem zadnej a susednej prednej otvorenej steny, ktoré sú murované z kameňa. Navyše kamenné steny tvoria v spoji komín pre krb umiestnený na zadnej stene prístreška. Chatka má podkrovie, ktoré poslúži ako nocľah pre asi 5 ľudí. Vzhľadom na to, že krb podkrovie nevykuruje, odporúčam nocovať v zimnom období iba s kvalitným spacákom. Strecha je z drevených dosiek pribitých na hranoloch, prikrytá strešnou lepenkou. V spodnej časti sa nachádza drevená lavička na sedenie, stôl a rebrík na vstup do podkrovia.

Okolie a voda

V okolí sa nachádza niekoľko upravených ohnísk, stolov a lavičiek na sedenie. Taktiež je tu výdatný prameň s vodou, na ktorý upozorňuje významová odbočka "prameň" z červenej značky E8.