Túra Vrchteplá – Havrania skala – Kostolec

Je krásne ráno. Až k neuvereniu, že je februárové. Moja priateľka a ja odchádzame medzimestskou autobusovou linkou do dedinky Vrchteplá, odkiaľ máme na pláne vystúpiť na vrchol krásneho vyhliadkového kopca, na Havraniu skalu. Vyrážame z obce a ešte netušíme, že dnes nás čakajú teplé slnečné lúče a leňošenie v tráve, brodenie sa v hlbokom lístí a aj pravá zimná guľovačka.

1 deň
jar – 04.02.2014
Súľovské vrchy (CHKO Strážovské vrchy)
Považská Bystrica (vlak, bus) - Vrchteplá (bus)
Kostolec (bus) - Považská Bystrica (vlak, bus)
» č.1075 Strážovské vrchy, Tren (1:50.000)

Vrchteplá, družstvo – Vodičná – Havrania skala (Hoľazne) – Kostolec, časť Pastovník

Výstup

Naša túra začína v Považskej Bystrici, odkiaľ sa prímestským autobusom vydávame do malej obce Vrchteplá v Súľovských vrchoch. Vystupujeme na predposlednej zastávke pri zanedbanom roľníckom družstve. Víta nás upokojujúce ticho prírody prerušované iba brechotom strážnych psov z družstevného komplexu, ktorý je iba tichou spomienkou minulého režimu. Od autobusovej zastávky pokračujeme po asfaltovej ceste späť, odkiaľ nás priviezol autobus. Za zákrutou cesty, približne dvadsať metrov od prvej brány do družstva, kde je po našej pravej strane vidieť strmý svah, sa stráňou smelo púšťame nahor. Keďže cesta nie je značená, hľadáme si najschodnejší chodník sami.

Lesíkom sa derieme po prudkom trávnatom hrebeni hore, sem-tam križujeme pár chodníčkov, no volíme si vlastnú cestu. Za pomoci prichytávania sa stromov sa za pár minút dostávame zo strmých miest na príjemnejšie stúpanie, kde je hrebeň jasne znateľný. Keďže prevažnú časť túry ide o hrebeňovku, nie je kde zablúdiť. Stačí sa držať vrcholového chodníčka, ktorý je na hrebeni prehľadne prešliapaný. Hneď, ako vychádzame nad les, odvšadiaľ navôkol nás vítajú krásne výhľady, obzvlášť na Veľký a Malý Manín s Manínskou tiesňavou uprostred.

Hrebeň pokračuje striedavo skalnatým prostredím bez stromov, občasne lesným porastom, ale chodník pokračuje stále jasným hrebeňom. Po pomerne dlhom postupe hrebeňom prichádzame k drevenej tabuľke, označujúcej vrchol Havranej skaly, domácimi nazývaná aj Hoľazne. Z hory je v dobrom počasí nádherný výhľad všade navôkol, hlavne na Malú Fatru od Lúčianskej časti cez Krivánsku časť vrátane Veľkého a Malého Rozsutca i priľahlé Súľovské vrchy.

Zostup

Ako zostupovú cestu si volíme menej rozpoznateľný chodník, smerujúci do dedinky Kostolec. Cesta je najskôr jasná, chodník napriek tomu, že nie je turisticky značený, je dobre viditeľný. No neskôr, nad dedinou, sa začína križovať s mnohými lesnými cestami, prevažne zvažnicami, kde začíname voliť cestu intuitívne, v rámci udržiavania smeru k domom pod nami. Po príchode do Kostolca čakáme na autobus, ktorý nás zavezie späť domov, z krásneho kraja a čistej prírody Súľovských vrchov.