Lúka nad Malým Slavkovom, pri NPR Slavkovský jarok
Lúka nad Malým Slavkovom, pri NPR Slavkovský jarok Zatvoriť

Túra Prechádzky podhorím z Tatranských Matliarov

Zdravotný problém mi pripomenul hádanku, ktorá znie asi takto: ráno chodí po štyroch, na obed po dvoch a na večer po troch. Kto to je? Keď sa narodíme lozíme po štyroch, potom sa postavíme na dve a v starobe si pomáhame paličkou. A súvis, pointa? Najskôr začíname s rodičmi a starými rodičmi chodiť na prechádzky do lesa, neskôr sú to už vyššie a vyššie hory, skúšame vysokohorskú turistiku, podaktorí pričuchnú aj k lezeniu a ako plynie čas, opäť sa vraciame k prechádzkam.

1 deň
leto – 06.06.2015
Podtatranská kotlina - Popradská kotlina
Loischov prameň v Tatranských Matliaroch
Tatranská Lomnica (vlak, bus) - Tatranské Matliare (bus)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Teraz som v situácii ako v hádanke. Stalo sa, že Devínsku Kobylu vystriedal Sandberg, v Tatrách som začal vyhľadávať potulky na podhorí, z ktorých som zopár postrehov premietol do nasledujúcich riadkov.

Tatranské Matliare - Kežmarské Žľaby

Tatranské Matliare – Medvedia lúka – Medvedia horáreň – Rozengard – Šterbáková cesta – Podstráne – Kežmarské Žľaby (trasa na mape)

Prechádzka kombinuje cyklotrasu č. 5895 (zelená) a č. 2869 (modrá). Vedie po asfaltovom povrchu používanom správou TANAP-u, je ľahko absolvovateľná trocha terénnejšie ladeným kočíkom. Dĺžka je 8 km, stúpanie 146 m a klesanie 133 m. Dátum absolvovania 01. 03. 2015.

V Tatranských Matliaroch za Skalnatým potokom opúšťame hlavnú cestu a odbočíme vpravo. Mierne klesáme. Postupne sa nám otvárajú výhľady na končiare Vysokých Tatier a začiatok hrebeňa Belianskych Tatier. Po cca 1,2 km prichádzame na lokalitu Medvedia lúka, ktorá donedávna bývala označená tabuľou. Sú tu pozostatky veľkého prístreška s otvoreným ohniskom, lavicami a stolmi. Pódium slúžiace na tancovanie pod holým nebom sa rozpadá. Z atmosféry miesta je cítiť, že sa tu voľakedy ľudia z neďalekých zrušených vojenských kúpeľov dokázali poriadne zabávať. Rozprávanie domácich a aj samotných rehabilitujúcich sa pilotov mi domnienku potvrdilo. Na opekanie musíme zabudnúť, keďže ešte donedávna tu boli viditeľné obhorené zvyšky stromov a z blízke horárne by neboli nadšení naším počínaním.

Pokračujeme okolo Medvedej horárne, kde sa cesty rozdvojujú. Vpravo sa s nami pri jazierku lúči cesta do Tatranskej Lomnice. My zatiaľ smer nemeníme a až po niekoľkých metroch v mieste zvanom Rozengard zatáčame vľavo. Kvalita asfaltového povrchu sa pomaly zhoršuje. Klesanie skončilo. Výhľady sú obmedzené. Po 2,2 km sa dostávame ku kaskádam Kežmarskej Bielej vody s fotogenickým pozadím končiarov. Tušíme, že čochvíľa sa stočíme na sever, aby sme prišli do Kežmarských Žľabov. Ešte prechádzame cez lúku s tromi veľkými chatami. Na križovatke Podstráne naozaj meníme smer na sever a zvyšné dva chodníky nechávame pokračovať do dedinky Mlynčeky a na Skalanú poľanu. Čo sme dnes klesli, to si od tejto chvíle nastúpame, aby sme prišli k hlavnej ceste. Kráčame rozsiahlymi plochami poznačenými požiarom z apríla 2009. Otvárajú sa panoramatické výhľady. Po 3,5 km sme v Kežmarských Žľaboch, kde čakáme na autobus.

Tatranské Matliare - Malý Slavkov

Tatranské Matliare – Medvedia lúka – Medvedia horáreň – Rozengard – Šterbáková cesta – Malý Slavkov (trasa na mape)

Skombinujeme predchádzajúcu trasu so žltou cyklotrasou č. 8916. Asfaltová cesta sa postupne mení na poľnú, prechádzajúcu cez lúky. Ide v podstatne o prechádzku z Vysokých Tatier do Kežmarku. Vzdialenosť je 9 km a klesanie 255 m. Dátum absolvovania 06. 06. 2015.

Najskôr špacírujeme okolo známych miest ako Medvedia horáreň a Rozengard. Neskôr pri smerovníku Šterbáková cesta prechádzame na žltú č. 8916 smerujúcu priamo dole do Malého Slavkova. Cesta sa mení na poľnú, kľukatí sa pomedzi les a mladinu smrekov i briez. Občas vykuknú Kežmarské štíty spolu s Huncovským štítom, inokedy sa vynorí Lomničký štít, prípadne Slavkáovský.

Miestami prechádzame lúkami, kde sa výhľady rozširujú. Na druhej strane poľany, ktorú ohraničuje potok Slavkovský jarok, sa nachádza rovnomenná národná prírodná rezervácia Slavkovský jarok a NPR Kút.

Prechádzame na ďalšiu lúku s pohľadmi na Bujačí vrch v Belianskych Tatrách. Keď prechádzame okolo kríža, je na dohľad Malý Slavkov s pozadím Levočských vrchov. Dedinka pôsobí čisto a upravene. Jej názov sa viackrát počas histórie menil. Terajšie meno sa používa od roku 1920. V obci žije približne 900 obyvateľov. Najstaršia dochovaná zmienka je z roku 1275. Webová stránka obce predkladá tri hypotézy vzniku. Jedna z nich tvrdí, že dedina bola založená ako hraničná osada (akou bola napríklad osada Strážky) pri hranici s Poľskom, ktorá viedla neďaleko Kežmarku. Napokon pred obecným úradom nasadáme do autobusu smer Kežmarok.

Tatranské Matliare - Tatranská Lomnica

Tatranské Matliare – Medvedia lúka – Horáreň – Zubry – Tatranská Lomnica (trasa na mape)

Ešte by som dal do pozornosti prechádzku dávnejšie opísanú v článku Letné Vysoké Tatry s deťmi – 1. časť s dĺžkou 6 km, stúpaním 98 m a klesaním 140 m.

Počas prechádzky by sme mali myslieť na to, že sme návštevníkmi na cyklotrasách, a teda treba byť ohľaduplný voči bicyklistom. Chodníky sú dostatočne široké, nie je problém sa navzájom vyhnúť, pričom je tu takmer ľudoprázdno. Zistili sme, že aj tieto končiny nám majú čo ponúknuť v podobe oddychu a pozoruhodných pohľadov na naše malé veľhory.