Túra Ako sme chytali svetlo pod Rysmi

Ráno ma neobyčajné čaro a v Tatrách to platí dvojnásobne. Ticho a chlad, ktorý sa rozliehal dolinou je ako balzam na dušu. Schyľovalo sa k zime a my sme sa rozhodli uzavrieť letnú tatranskú turistickú sezónu roku 2005 výstupom na Rysy, najvyšší vrchol Poľskej republiky.

17,4 km
1 deň
jeseň – 29.10.2005
Východné Tatry časť Vysoké Tatry
Chata pri Popradskom plese, Chata pod Rysmi
TEŽ, auto
VKÚ 1:50 000 Vysoké Tatry č. 113

Celé sa to začalo ráno o 2.30, keď mi zazvonil budík. Spočiatku sa mi zdalo, že to je iba žart a tak som ho pár sekúnd ignoroval. No, našťastie bol dosť neodbytný. Neohrabane som vstal, vychystal sa na cestu a o tretej vyrazil. O piatej ráno sme sa stretli s kamarátmi na zastávke TEŽ Popradské pleso. Ráno bolo čerstvo, bol koniec októbra a do uzavretia chodníkov vo Vysokých Tatrách ostávali iba dva dni. Vydali sme sa teda hore dolinou po asfaltke smerom na Popradské pleso. Bola ešte úplná tma, cestu pred nami nám osvetľovali čelovky a píšťalka bola každé dobré dve minúty v permanencii. Istota je istota. Na Popradské pleso sme dorazili za 45 minút.

Pri chate bol kľud, všetko osadenstvo ešte spalo. Po malom osviežení a prediskutovaní našich plánov sme sa vydali smerom do Mengusovskej doliny. Postupovali sme hore dolinou po modrej značke. Začalo brieždenie a hlboká tma sa z lesa pomaly vytrácala. Na rázcestí modrej a červenej značky, ktorá vedie až na vrchol Rysov sme bez zbytočného otáľania vyrazili smerom k vrcholu. Po prekonaní Žabieho potoka sme stúpali serpentínami v pásme kosodreviny stále vyššie a vyššie až do Kotliny Žabích plies.

Toto prvé náročnejšie stúpanie sme si však ani neuvedomovali, pretože sa zjavilo to, v čo sme pevne dúfali, že uvidíme. Prvé lúče slnka osvetľujú vrcholky štítov a mi stojíme v nemom úžase nad týmto fascinujúcim divadlom. Postup sa spomaľuje. Rozbaľujeme všetku našu foto výbavu. Robíme prvé dnešné obrázky vo viere, že sa nám niečo z tejto krásy podarí zachytiť aj na film. Po zhruba tri štvrť hodine pomalého stúpania kosodrevinou so statívom na pleci vstupujeme do Kotliny Žabích plies. Slnko sa pomaly posúva stále vyššie a vyššie a my využívame na fotografovanie úžasnú hru farieb, svetla a tieňa, ktorú nám Tatry to ráno pripravili. Odraz osvetlených končiarov vo vodách plesa pôsobí ako z iného sveta. Na vode sa už kde tu objavuje prvý ľad, ktorý dáva na známosť, že zima klope na dvere.

Pohodovú časť výstupu okolo Žabích plies strieda náročnejšie stúpanie zabezpečené niekoľkými reťazami. Stúpame stále vyššie a za nami sa nám stále viac a viac otvára pohľad do ranným slnkom zaliatej Mengusovskej doliny. Po krátkom odpočinku na Chate pod Rysmi http://hiking.sk/hk/ar/142/chata_pod_rysmi.html, ktorá ešte zíva prázdnotou a len čaká na dnešný nápor turistov. Vyrážame smerom k vrcholu. Ďalšou zastávkou sa stáva sedlo Váhy. Krásne výhľady do Bielovodskej doliny a na majestátnu galériu Gánku nenechajú na pochybách nikoho, že tá trocha námahy, ktorú musí človek vynaložiť, aby vystúpil tak vysoko do hôr stojí zato. Úžasná hra svetla a tieňa, sýtych jesenných farieb a krištáľovo čistého vzduchu vytvára obraz dokonalosti. Ťažko to opísať slovami, kto niečo takéto zažil asi vie o čom hovorím.

Ostáva nám už len niečo viac ako 150 výškových metrov na vrchol. No v tej kráse dookola to človek ani nevníma. O chvíľu sa ocitáme na vrchole Rysov - 2499 m n. m. Dnes sa už vyššie ísť nedá. Výhľad je krásy. Chladný vzduch a takmer žiaden opar nám dáva možnosť vidieť všetko, čo sa z tohto kúska Slovenska a Poľska vidieť dá. Kriváň a ostatné tatranské štíty sú ako na dlani. Za nimi sa v pozadí v celej svojej kráse ukazujú Liptovské kopy a Roháče. Na vrchole je málo miesta. S pribúdajúcim časom pribúda aj turistov. To málo času čo máme na vrchole, využívame na fotenie a kochanie sa tou všetkou krásou dookola. Po hodine a pol na vrchole je čas ísť. Hoci sa mi zdá, že som práve prišiel. Čas beží neúprosne a tu to platí dvojnásobne. Posledný raz si vychutnávame vrcholový výhľad, urobíme ešte zo dve spoločné vrcholové fotky a ide sa dolu.

Zostup k Popradskému plesu vedie tou istou trasou. Cesta ide rýchlo a jediný frfloš na ceste dolu sú kolená. Po niekoľkých hodinách zostupu, malom občerstvení na Popradskom plese prichádzame na parkovisko, kde sme ráno nechali auto. Víta nás usmiaty pán s parkovacím lístkom v ruke. Až teraz si uvedomujem, že je koniec dnešného dňa. Posledný krát sa otočím smerom k Tatrám a mám zmiešané pocity. Je to taký malý kúsok smútku z odchodu a veľká radosť z prežitého dňa. Na ceste domov si uvedomím, čo som prežil a videl. Som vďačný za každú chvíľu, čo som mohol v zdraví a spokojnosti stráviť na tomto malom kúsku zeme. Tak zas niekedy nabudúce.

Niekoľko slov k technike fotografovania

Fotografovanie v takýchto ťažkých svetelných podmienkach si vyžaduje okrem kvalitného fotoaparátu aj niekoľko pomôcok, bez ktorých by ani ten najlepší fotoaparát nič nezmohol. Prvou nepostrádateľnou pomôckou či skôr nutnosťou je statív. Vzhľadom na dlhé časy, ktoré sa pohybovali okolo 1/20 s až po 1 s nie je možné fotoaparát udržať v ruke bez toho, aby nebola výsledná fotografia rozmazaná. Ďalšou nevyhnutnou pomôckou sú fotografické filtre. V tomto prípade som použil prechodový filter Cokin P - 121S. Ide o prechodový filter, ktorý je vo svojej spodnej časti priehľadný a v hornej časti šedý, čím odfiltruje jas oblohy. Filter mal za úlohu stmaviť hornú časť tak, aby rozsah svetlých a tmavých častí krajiny mohol byť zachytený správne aj na film. V tom čo vidí naše oko a to čo sme schopní zachytiť na film bez takýchto pomôcok je veľký rozdiel. Fotografie som zhotovil kinofilmovou zrkadlovkou Nikon F80, objektív Sigma 20 1.8EX a Nikkor 28-105 3.4-4.5 D na diapozitívny film Fujichrome Sensia 100 II.