Predingstuhl od chaty Karl - Ludwig Haus
Predingstuhl od chaty Karl - Ludwig Haus Zatvoriť

Túra Raxalpe: Raxseilbahn – Preiner Gscheid

Pohorie Raxalpe je od slovenských hraníc vzdialené čo by kameňom dohodil a pre turistov z našej krajiny pomerne známe. To však až donedávna pre mňa neplatilo, preto som sa rozhodol v jednu krásnu júlovú sobotu tento nedostatok napraviť. A nevybral som sa sám, nakoniec sa nás nazbieralo päť.

1 deň
leto – 18.07.2015
Rakúsko: Alpy (Alpen) – Východné Alpy (Ostalpen) – Severné Vápencové Alpy (Nördliche Kalkalpen) – Raxalpe (Rax)
  • Najvyšší bod: 1804 m n. m. chata Karl - Ludwig Haus
  • Najnižší bod: 1070 m n. m. sedlo Preiner Gscheid
horná stanica lanovej dráhy (toalety), chata Karl - Ludwig Haus (nemajú pitnú vodu)
Bratislava (vlak, bus) - Payerbach–Reichenau (vlak, bus) - Hirschwang (bus, lanová dráha)
Freytag & Berndt: WK 022 Semmering – Rax – Schneeberg – Schneealpe, Wanderkarte 1 : 50 000
bergfex.at
Dalšie info
raxalpe.com

Dvaja účastníci výpravy – Evka a Mišo docestovali skoro ráno zo Žiliny. V Bratislave som sa k nim pridal s Braňom a vo Viedni nakoniec pristúpil Miloš. Na presun zo Slovenska k podhoriu Álp sme využili vlak. Síce to pre nás znamenalo mierne dlhšiu dobu cestovania, zato sme sa nemuseli obmedzovať nutnosťou návratu k zaparkovanému autu a po túre nebolo nutné odoprieť si pohár dobre vychladeného pivka. Cestovný lístok na vlak nás pritom vôbec nevyšiel draho: na rakúskom území sme platili iba 7,20 € na osobu. A na Slovensku išlo o pár centovú položku.

Hirschwang, údolná stanica lanovej dráhy – Seehütte – kóta 1783 m – Seehütte – Predingstuhl – Karl–Ludwig Haus – Raxkircherl – sedlo Preiner Gscheid

O 8.33 h vystupujeme z vlaku v podhorskej staničke Payerbach–Reichenau a prestupujeme na autobus, ktorý nás odvezie priamo k údolnej stanici lanovej dráhy. Nachádza v obci Hirschwang po asi 10 minútach jazdy. Väčšina cestujúcich mieri na lanovku, takže nie je problém správne vystúpiť. Onedlho prekonávame úvodné výškové metre v lanovke, ktorá nás bezpečne a rýchlo vyvezie do výšky 1547 metrov nad morom. Hneď na úvod nás očarí krásny výhľad, predovšetkým do údolia Schwarzatal, odkiaľ sme práve prišli.

Po niekoľkých minútach fotenia sa vydávame na túru. Orientácia je vynikajúca, všade sú smerovníky. Nie je problém trafiť správny smer aj bez mapy. My sa vydávame smer Otto–Schutzhaus. Cesta je široká a pohodlná, bez extrémnych prevýšení. Za lyžiarskym vlekom je možné ísť variantne – pokračovať po širokej ceste dokola alebo si trasu mierne skrátiť cez vrchol kopca (1640 m). Volíme druhú možnosť a onedlho sme na kopci, od jeho vrcholu sa otvára výhľad na centrálnu časť masívu Rax aj na chatu Otto–Schutzhaus.

Väčšina turistov smeruje práve sem, my pokračujeme ďalej. Na smerovníkoch teraz hľadáme chatu Seehütte. Opäť môžeme ísť dvomi trasami a opäť si vyberáme náročnejšiu, po hrebeni. Nie je to klasický horský hrebeň: kým po ľavej strane máme strmý skalný zráz, pravá strana vytvára náhornú plošinu.

Naša trasa prechádza priamo terasou chaty a prakticky ihneď začína prudko stúpať k vrcholu Jakobskogel (1736 m), ktorý tesne podchádza. Na vrchole je kríž a kúsok pod ním základy zborenej budovy, pravdepodobne chaty. Dlho sa tu nezdržíme a zostupujeme do sedla, kde sa pripája chodník z vnútrozemia náhornej plošiny. Opäť stúpame, teraz miernejšie. Obchádzame vrchol Weisskogel (1765 m) a onedlho oddychujeme pri vrcholovom kríži vo výške 1783 metrov nad morom. Vrchol meno nemá, stena pod ním áno: Preiner Wand. V stene je vybudovaný rovnomenný Klettersteig idúci z doliny.

Po krátkej prestávke zostupujeme k chate Seehütte (nazýva sa tiež Neue Seehütte alebo Holzknecht Hütte). Kým na vrchole sme si pred chvíľou doplnili energiu v podobe jedla, tu hasíme smäd či už pivkom, alebo výbornou bylinkovou limonádou Almdudler. Mimochodom, v Rakúsku miešajú bylinkovú limonádu s pivom za vzniku bylinkového radlera (napr. Gösser, bežne dostupný v obchodoch). Skutočne odporúčam všetkým milovníkom „sprzneného piva“.

Z chaty Seehütte pokračujeme ďalej, náš ďalší cieľ je chata Karl–Ludwig Haus. Ani tu nie sme viazaní jedinou možnou trasou, variantov a ich kombinácií je dokonca viac. Rozhodujeme sa pre trasu zľava obchádzajúcu sedlo Trinksteinsattel. Čaká nás dlhšie stúpanie, spočiatku strmšie, neskôr miernejšie. Míňame odbočku naspäť ku chate Seehütte aj ku chate Waxriegelhaus (s možnosťou zostupu do sedla Preiner Gscheid). Približne v tomto mieste vedie zároveň hranica medzi spolkovými krajinami Dolné Rakúsko a Štajersko.

O pár minút nás smerovník informuje o variantnej trase na Karl–Ludwig Haus cez zaistenú cestu Bicmarck Steig. Zostávame verní nášmu chodníku a onedlho sa ocitáme na širokom a plochom vrchole Predingstuhl (1902 m), tentokrát bez vrcholového kríža. Mierny zostup z vrcholu sa stáva postupne prudším, pribúdajú kamene uvoľňujúce sa spod nôh. Nejde o nič extrémne náročné, ale najmä pri zostupe si treba dávať pozor.

V sedle sa opäť dá odbočiť do vnútrozemia planiny (napr. k chate Habsburg Haus) alebo zostúpiť k chate Waxriegelhaus. Ďalej nasleduje len krátky a strmý výstup ku Karl–Ludwig Haus. Tu si dopriavame chutný neskorý obed. Ako neskôr zisťujeme, ani nemčinu nepotrebujeme: čašník je pohodový mladík pochádzajúci z Česka. Chata je obľúbenou zastávkou pri výstupe na vrchol Heukuppe (2007 m). Ten si nechávame na budúcu návštevu, pretože nastáva čas na zostup. Musíme zvládnuť približne 750 výškových metrov po strmom chodníku plnom kamenia. Predtým si odbehneme odfotiť kostolík Raxkircherl a pomaly sa vydávame na poslednú etapu cesty. Začiatok je skutočne strmý, oficiálna cesta vedie serpentínami. Priamym smerom je natiahnutá reťaz, ktorá očividne nemá slúžiť turistickým účelom, ale mnohí ju používajú na pridržiavanie sa pri priamom zostupe dole. To isté skúšame tiež, ale z časového hľadiska sme si vôbec nepomohli: svah je skutočne strmý, a tak musíme postupovať pomaly. Pri najbližšom krížení s oficiálnym chodníkom to vzdávame a pokračujeme po ňom.

Mimochodom, aj pre zostup existujú dve oficiálne variantné trasy. Ideme miernejšou, pričom nechápeme, ako mohol Mišo zvládnuť výstup na Heukuppe vo februári. A to išiel strmšou trasou.

Po asi hodine cesty prichádzame na malebnú kravskú pastvinu, kde zároveň križujeme asfaltovú cestu vedúcu k neďalekej chate Waxriegelhaus. Jej návštevu vynechávame a po turistickom chodníku pokračujeme v miernejšom zostupe do sedla. Na parkovisko, kde je zastávka autobusu, prichádzame približne 15 minút pred jeho odchodom. Týmto oficiálne túru ukončujeme. Autobus nás odvezie na stanicu Payerbach–Reichenau, odkiaľ vlakom pokračujeme domov.

Výlet hodnotíme ako veľmi vydarený. Stihli sme prejsť celú trasu presne tak, ako sme si ju naplánovali. Túra nám s prestávkami trvala 9 hodín, avšak dosť dlho sme strávili pobytom na chatách, nehovoriac o takmer výletnom tempe chôdze. Priemerný turista by mal túru bez problémov zvládnuť za 5 hodín, v opačnom smere odhadom za 6 hodín. Pri ceste opačným smerom však niekedy zvyknú na lanovku čakať davy ľudí, nezriedka je potrebné počítať aj 1,5 hodinou zdržania (vydávajú sa časenky). Prevádzková doba je ale vždy operatívne predĺžená.