Túra Úsek Čertovica - Ramža opäť schodný!

Červená značka zo sedla Čertovica k turistickej útulni Ramža je opäť schodná a tým je opäť možné absolvovať kompletnú hrebeňovku Nízkych Tatier. Chodník bol nepriechodný od víchrice v novembri 2004 a bol kompletne vyčistený v októbri 2006. Napriek tomu na trase problematické miesta s veľmi ťažkou orientáciou. Článok obsahuje opis miest, náročných na orientáciu a sú pripojené aj GPS súbory trasy.

7.3 km
jeseň – 15.11.2006
Nízke Tatry - Kráľovohoľské Tatry
pri útulni Ramža, motorest Čertovica
VKÚ 1:50000 č. 123: Nízke Tatry, Kráľova hoľa
Súbory na stiahnutie
» certovica-ramza.zip
Obsahuje Waypointy, Route a Track vo formáte OziExplorer a Waypointy v textovom súbore.

Hrebeňovka Nízkych Tatier bola dva roky paralyzovaná nepriechodnosťou niektorých úsekov na východ od Čertovice. Najhoršie úseky boli medzi Čertovicou a Ramžou, kde bolo niekoľko úplne zavalených miest. Bolo ich síce možné zložito obísť, ale turisti si zvykli od Ramže zísť dole k Hronu a autobusom sa vyviezť na Čertovicu. Aj keď sa niektoré zapadané úseky hrebeňovky postupne čistili, úsek Ramža – Čertovica bol stále nepriechodný.

Už dlhšie som vedel, že z iniciatívy Národného parku Nízke Tatry sa chystá definitívne vyčistenie tohto problémového chodníka. Na konci októbra sa dohodli tri organizácie a chodník prečistili. Zásluha teda patrí vedeniu a ľuďom z Národného parku Nízke Tatry, Horskej služby a Štátnych lesov.

Napriek tomu, že mi viacerí ľudia potvrdili, že chodníky sa čistili, stále sme nevedeli naisto, či je to naozaj úplne priechodné. Preto sme sa na konci novembra 2006 vybrali na trasu Čertovica – Ramža a späť, aby sme si situáciu overili osobne. Môžem osobne potvrdiť, že trasa je naozaj veľmi dobre prečistená a z hľadiska priechodnosti na nej nie sú žiadne problémy. Čo však ostáva veľkým problémom, je orientácia na trase. Keďže víchrica polámala stromy na veľkom území a neskôr sa v týchto územiach intenzívne ťažilo, sú na trase najmenej dve miesta, kde sa chodník úplne stráca, nie sú tu žiadne značky (keďže stromy popadali) a je nemožné ho sledovať.

My sme využívali GPS, ale aj tak sme cestou na Ramžu dvakrát zablúdili, pretože chodník v daných miestach buď už nexistuje, ale je nemožné sledovať, kade cez vývratiská vedie a najmä kde z nich vychádza. Ľudia s dobrým orientačným zmyslom sa môžu ako tak orientovať podľa reliéfu, využívajúc fakt, že trasa vedie pozdlž hrebeňa, ale táto pomôcka sa stráca na Ramži, kde sa hrebeň vetví. Musím bohužiaľ povedať, že človek, ktorý tento terén nepozná ho inak ako s pomocou GPS neprejde, resp. stratí nesmierne množstvo času hľadaním chodníka, preliezaním kmeňov mimo chodníka a hľadaním ako-tak schodnej cesty a to všetko bez istého výsledku.

Vlastníkom GPS príjmačov dávam k dispozícii vhodné súbory, ktoré ich cez vývratiská spoľahlivo prevedú (viď fakty). Ostatným sa pokúsim aspoň popamäti opísať najhoršie úseky.

Smer Čertovica - Ramža

Prvé problémové mesto je asi 2 minúty za Sedlom za Lenivou. V sedle (pri turistickom smerovníku) sa trasa ostro láme doľava, vo viac ako pravom uhle. Cesta chvíľu pokračuje v kríkoch, prichádza na Y-križovatku, treba si vybrať pravú cestu. Po pár metroch cesta vychádza z kríkov na vývratisko a tu je problém: cesta nás vedie stále hore, do mierneho kopca. Ale pozor, „červený“ chodník, nijako neoznačený a nie veľmi zreteľný, hneď po vyjdení z kríkov odbočuje doprava, v miernom uhle. Ak budete pokračovať po ceste, tak vás dovedie oveľa vyššie, takmer až k hrebeňu a postupne vás zavedie do nesparcovaných polomov. Takže hneď po vyjdení z kríkov sa oplatí neponáhľať sa, radšej zložiť batohy a hľadať chodník, odbočujúci šikmo vpravo. Po asi 150 metrov je na strome aj celkom dobre viditeľná červená značka a od nej je už cez vývratisko chodník celkom dobre značený provizórnym tyčovým značením – tenke svetlé tyčky s červenou značkou. Potom nie sú s chodníkom zásadné problémy, aj keď miestami treba byť pozornejší. Cez ďalšie vývratisko nás opäť prevedie jednoduché tyčové značenie a po úsekoch v lese sa dostanete na prečistené priechody v polomoch, z ktorých sa vlastne ani nedá odbočiť.

Druhé problémové miesto je asi 1 km pred Ramžou. Chodník z lesa vychádza na rúbanisko, rozbrázdené množstvom lesných ciest. Tu sa treba držať intuície. Chodník nás vyvedie na jednu takú cestu, zatiaľ stále viac-menej držíme smer. Po chvíli prídeme na Y-križovatku, treba ísť vľavo. Cesta nás dovedie na ako-tak rozoznateľný okraj rúbaniska, kde sa stáča ostro doľava (zhruba na sever) a pár desiatok metrov sleduje okraj lesa – či toho, čo z neho ostalo. Po chvíli odbočuje výrazná cesta vpravo, my tu tiež odbočíme vpravo, navyše je tu aj dobre viditeľná červená značka na strome. Ale pozor, nesledujeme cestu, ale musíme nájsť náš chodník, ktorý z nej schádza šikmo vpravo, nijako neoznačený! Opäť sa oplatí dať pri tej červenej značke dole batohy a dobre toto miesto prehľadať. Po pár desiatkach metrov je chodník opäť značený.

Tu existuje jedna pomôcka, ale nie som si ňou istý. Je možné, že tá cesta, na ktorú sme odbočili doprava (po chvíli začína strmo stúpať), je tá istá cesta, ktorá vedie poza útulňu na Ramži. Takže teoreticky by sa po nej dalo ísť a mala by nás dovediesť k útulni, resp. asi 50 metrov po za ňu. To však môže byť problém, pretože ak to tam nepoznáte, tak si ju z cesty nevšimente. Treba sa pozerať z cesty doprava, z cesty k útulni odbočuje aj chodník a kúsok pod ním aj rozoznateľná trávnatá cesta. Ale ruku do ohňa za to naozaj nedám :-).

Smer Ramža – Čertovica

V tomto smere je iba jedno problémové miesto, ale to naozaj stojí za to! Asi 1 km za Ramžou nás dobre vyznačený a vzorne vyčistený chodník dovedie na okraj rúbaniska, o ktorom píšem vyššie. Pozor, cesta nás síce láka pokračovať rovno, ale to by bola chyba, treba hneď na okraji rúbaniska (cca 50 metrov za dobre viditeľnou červenou značkou) odbočiť doľava na cestu, ktorá mierne klesá pozdĺž okraja lesa. Po chvíli sa cesta zatáča doprava, alebo to bola odbočka doprava? Skrátka po chvíli treba ísť po ceste doprava (zhruba na západ) a po nej asi 200-300 metrov. Tu je však veľký problém, chodník z nej odbočuje ako totálne neoznačený a ťažko rozoznateľný šikmo vľavo (keby ste po ceste pokračovali ďalej dovedie vás asi na hrebeň).

Neviem ako opísať neoznačenú a nerozoznateľnú odbočku z cesty uprostred rúbaniska, ale skúsim takto: po skrútení sa doprava treba ísť po ceste asi 200-300 metrov, prejsť cez „opačnú“ Y-križovatku, na ktorú prichádzame sprava . V druhej časti tohto úseku prichádza prvé stúpanie cesty, to treba ešte prejsť. Avšak chodník odbočuje šikmo vľavo pár metrov pred začiatkom druhého strmého stúpania cesty. Myslím, že nie je značený, ale už pár metrov od cesty je lepšie viditeľný a viesť nás môžu aj kde tu prepílené spadnutí kmene a časom sa objavia opäť aj značky. Držím palce!

Trochu problémové miesto prichádza aj asi 5 minút pred Sedlom za Lenivou. Až sem nás doviedla buď červená značka, alebo tyčové značenie. Na jednom mieste uprostred rúbane však tyčové značenie končí. Treba sa tu popozerať, tyče síce už neuvidíme, ale je tam viditeľná jedna zachovaná červená značka (vľavo od nás), treba zísť k nej a od nej vedie neznačený chodník-cesta (je to pôvodný červený chodník), ktorá nás po chvíli dovedie do kríkov, cez ktoré za minútku prejdeme do Sedla za Lenivou.

Dúfam, že tento zmätený opis ako-tak pomôže. Nemusím hádať zdôrazniť, že akékoľvek problémy by vyriešil Klub slovenských turistov, keby túto trasu čo najskôr nanovo vyznačil. A ak s tým bude mať problémy, tak si tú červenú a bielu farbu farbu a štetce kúpim a vyznačím to sám. Nakoniec mi nedá ešte raz nespomenúť tri organizácie, ktoré sa spojili a vyčistili chodník Čertovica-Ramža: Národný park Nízke Tatry, Horská služba a Štátne lesy. Ďakujem!