Rozhľadňa pri hostinci U Holáňov
Túra

Rajnochovice – Jablůnka

20. 06. 2016
Včera večer som bol dosť unavený a keď som sa ráno zobudil, začal som študovať mapu, kde presne som a ako sa dostanem k dvom rozhľadniam, ktoré som ešte včera chcel navštíviť. Ešteže mám navigáciu v tablete! Vedel som kam chcem dôjsť, a tak som si odtiaľ hľadal cestu do Rajnochovic. Vyšlo mi z toho, že veľa pôjdem neznačene, ale to nie je problém. Deň sa ukazoval byť slnečný, tak som sa zbalil a zišiel do jedálne.

Rajnochovice – Rosošné – Košovy – Maruška – Bludný – Končiny – Čečetkov – Leskový – Háje – Pod Chladnou – Pršenské paseky – U Holáňů – Pršno – Jablůnka

Večer sme sa rozchádzali s tým, že chcem o 8.00 h vykročiť na túru, a teda raňajky budú na 7.30 h. Hostinský síce zaspal, ale o 8.30 som najedený kráčal slnečným dňom po asfaltke smerom na Rosošné. Prešiel som okolo úzkorozchodnej železničky, ktorú miestni nadšenci zachraňujú. Pokračoval som k ubytovaciemu hostincu Ve dvoře, kde je v ohradách kopa koníkov. Viem, že tu výborne varia, lebo sme tu s Mivym jedli. Som však krátko po raňajkách, a tak pokračujem neznačene asfaltkou popod kopec Sochová. Na lúkach sa pasú býky, kravky i jalovice a vytešujem sa zo slniečka.

Prichádzam k malému rybníčku a pri blízkom prameni je pekný prístrešok. Cesta nie je veľmi frekventovaná, tak by sa tu v kľude vyspalo osem ľudí. Kúsok ďalej vidím chalupu a na rybníkoch kačice a husi. Keď si to chcem vyfotiť, vybehne majiteľ a surovo ma vyhodí. To som už dlho nezažil! Ďalej na Vojtkovej lúke je oznam, že tu máva Pionýr letné, stanové tábory. Nuž na rozdiel od Slovenska tu prežil a je druhou najväčšou detskou organizáciou.

Krása dreveníc

Prichádzam do najkrajšej časti údolia. Stoja tu osamote nádherné drevenice. Na plote hrnčeky, na stromoch červené jabĺčka. Jednoducho romantika dávnej doby. Z bývalej školy tu mladá rodina chce spraviť penzión. Myslím si, že cyklisti, a nielen oni, by si tu prišli na svoje! Pri smerovníku sa dozvedám, že sa pohybujem v Ptačí oblasti Hostýnske vrchy, ktorá je jednou zo 41 rezervácií v ČR. Zelená ma nezláka, pokračujem neznačene. Stáčam sa doľava, prekračujem potok a stúpam lesom k rozhľadni Maruška. Z lesnej cesty vidím parádny poľovnícky posed. Neskúmam, či sa dá doň dostať. Je tu na prespanie dosť iných možností. Vychádzam na vrchol kopca a keď sa chcem zvrtnúť doľava na nenápadný chodníček, uvidím nad hlavou v korune stromu hodne labilný posed. Tak tam by som neliezol!

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

Vraj najkrajšia rozhľadňa široko-ďaleko

Došiel som na asfaltku a zelenú značku. Kúsok od asfaltky vidím na lúke krásnu drevenú rozhľadňu Maruška. Vedľa nej je meteorologická stanica a všetky namerané údaje sa z nej prenášajú na svetelnú tabuľu. Dozvedám sa, že je momentálne 4,3 °C. Tak to slnko je klamlivé. Ukazujú sa aj údaje o sile vetra, množstve zrážok, počte slnečných minút za 24 hodín atď. Idem hore na rozhľadňu a konečne si užívam výhľady. Vidno dokonca rozhľadňu na Kelčskom Javorníku. Dnes by z nej boli výborné ďaleké výhľady! Keď sa už dosť pokochám výhľadmi, schádzam dolu a dávam si čaj s keksíkom. Potom sa vraciam na asfaltku a zelenú. Je súčasťou Hostýnskej bežkárskej magistrály. Naokolo sú rozosiate chaty. Čudujem sa skalám popri ceste, ktoré sú nastriekané ružovou farbou. Potom sa dozvedám, že po tejto ceste sa pôjde Rally Vsetín a takto ich označili pre šoférov.

Pri smerovníku Bludný sa asfaltka stáča doprava a opäť idem lesom po chodníčku. Medzi stromami vidím množstvo húb, žiaľ, nejedlých. Ale sú krásne! Po hubkách ma upútali hraničné kamene s vytesanou korunou, písmenami C H V L a rokom 1708. Sú dva popri chodníčku. Žeby ohraničovali nejaké šľachtické panstvo? Potom nachádzam pomník partizánovi Frantovi Belgičanovi, ktorý tu padol v boji 8. 3. 1945 - dva mesiace pred koncom vojny.

Sklamanie z rozhľadne

Smeroval som k rozhľadni U Holáňů. Mohol som to zobrať z kopca Končiny kolmo doprava a cez obec Kateřinice vystúpať k nej, ale mal som dnes dosť času, a tak som pokračoval lesom ďalej po zelenej ku križovatke so žltou. Odmenou mi bol pohľad na ďalšie plané, no krásne huby. Po asfaltke som žltou došiel k horárni Háje. Tu začali pokosené lúky a výhľady do ďaleka. Pousmial som sa nad prišpendleným papierom na strome s oznamom, že niekto hľadá ovcu s dvomi jahňatami. Začínal som mať už hlad, ale otvorenú reštauráciu na Prženských pasekách som ignoroval. Veď rozhľadňa U Holáňů je vlastne hostinec. No, nabehol som si! Jednak hostinec bol v rekonštrukcii, a teda zatvorený a hoci ma majiteľ posielal vyliezť si na rozhľadňu, výhľady z nej boli ďaleko horšie, ako z asfaltky, ktorou sa klesalo k hostincu. Nuž som hladný a rozčarovaný zo zbytočne postavenej rozhľadne pokračoval po asfaltke smerom na Pržno. Na rázcestí poľných ciest tu stojí socha Mistra Jana Husa. Trošku zvláštne miesto pre sochu tak významného človeka.

V tablete som si z cestovného poriadku zistil, že by som mohol stihnúť v Jablůnke autobus do Vsetína, a tak som pridal do kroku. Za Pržnom som prešiel ponad Vsetínsku Bečvu. Podarilo sa mi chytiť autobus a dokonca som na autobusovej stanici vo Vsetíne našiel vietnamskú reštauráciu a za nenormálne malé peniaze som si dal trojchodovú večeru zakončenú zákuskami.

Internát bol neďaleko, mesto ma nezaujímalo, a tak som sa išiel ubytovať. Uložili ma na čisto dievčenskej chodbe, lebo len tam boli voľné izby. Chlapčenské záchody boli o poschodie vyššie, a tak som si ešte zašliapal. Po zotmení zapli umelé osvetlenie a na umelom trávniku futbalového ihriska pod oknami internátu trénovali dorastenci. Chvíľu som ich pozoroval, napokon som sa radšej uložil spať. Zajtra ma čaká perný deň.

Fórum nová téma
Rajnochovice – Jablůnka 20/06/16 00:00 nová téma
Najnovšie články

Túra Hoľa a Čertova hoľa zo sedla Súľová Hoľa (1268 m) a Čertova hoľa (1245 m) sú dve susedné hory v hlavnom hrebeni Volovských vrchov v ich západnej časti. Patrí im piate, resp. dvanáste miesto v zozname najvyšších vrchov pohoria. Medzi nimi sa nachádza sedlo s … » celý článok dnes Peťo Nový Volovské vrchy
Správa Aktuálne z hrebeňa Nízkych Tatier – leto 2021 Pokiaľ plánujete prechod hrebeňov Nízkych Tatier, či už v rámci SNP-čky, alebo len v rámci párdňového vypnutia mimo civilizácie, je dobré poznať aktuálne podmienky. Záleží len na ... » viac včera Marek Šurina Správy
Podcast Jelene poškodzujú rezerváciu, keď hľadajú halucinogénnu kôru Premnožené jelene ničia najstaršiu rezerváciu v Národnom parku Veľká Fatra, pretože požierajú vzácny druh tisa. Dovezený alpský poddruh kamzíka zasa spôsobuje škody na vzácnej ... » viac 11/06/21 Ľubomír Mäkký Rozhovory
Najnovšie články autora

Túra Ješkova Ves – Rokoš – Partizánske Keď sme sa vracali vlakom domov z Partizánskeho, dohodli sme sa, že o týždeň pôjdeme na Rokoš. Mali sme ísť aj na Uhrovský hrad, ale vzhľadom na katastrofálne spoje, ako aj to, že som chcel vystúpiť na čo najviac vrcholov z … » celý článok 02/06/21 Miroslav Svítek Strážovské vrchy
Túra Zemianske Kostoľany – Drieňový vrch – Partizánske Nečakaný snežný príval, keď na Zochovej chate (nad Modrou) bolo vraj 25 cm snehu a tým pádom asi aj na Strážove, nás odradil od plánovaného dvojdňového vandru s prespaním v sedle ... » viac 27/05/21 Miroslav Svítek Strážovské vrchy
Túra Maroko: Sahara - výstup na Leviu dunu Hovorí sa, že ako sa človek vyspí prvý raz na novom mieste, tak sa mu tam bude spať aj naďalej. My sme sa všetci prvú, hviezdnatú noc vyspali na Sahare dobre, ale to, čo nasledovalo potom, ... » viac 18/05/21 Miroslav Svítek Svet
Verzia pre tlač

• Voda
    • prameň nad Pržnom

• Doprava
    • Jablůnka (bus) - Vsetín (bus)