Túra Za prírodnými výtvormi okolia Stratenej

Obec Stratená leží v južnej časti Slovenského raja v údolí riečky Hnilec. Okolie obce je charakteristické najmä vápencovými bralami, kaňonovitými dolinami a planinami. Opisovaná trasa prechádza najzaujímavejšími prírodnými výtvormi ako sú Sokolie skaly, Občasný prameň, Havrania skala, Stratenský kaňon, Dobšinská ľadová jaskyňa, planina Hanesová a kaňonovitá dolina Tiesňavy.

1 deň
jeseň – 2006
Spišsko-gemerský kras, časť Slovenský raj
v obci Stratená a osade Dobšinská Ľadová Jaskyňa, z Občasného prameňa, prameň na planine Hanesová
Stratená
autobusmi z Popradu alebo Rožňavy
vlaková trať Margecany - Červená Skala, zastávka Stratená
SHOCart 1:50 000 č. 1106 – Slovenský raj

Stratená – Občasný prameň – Havrania skala – Stratenský kaňon – Stratenský tunel – ústie Stratenskej doliny (rázcestie Krivany) – Dobšinská Ľadová Jaskyňa – Dobšinská ľadová jaskyňa – prepadlisko Duča – rázcestie pod Hanesovou – planina Hanesová – Tiesňavy - Stratená

Na Havraniu skalu

Tento okruh začína a končí v malebnej obci Stratená. Od kostola, v ktorom je umiestená drevená plastika Majstra Pavla z Levoče pokračujeme severným smerom po zelenej značke popri cintoríne do suchej krasovej doliny zovretej Sokolími skalami na ľavej strane a Marčekovej na pravej. Serpentínovým chodníkom v prudkom stúpaní sa dostaneme až na vrchol tejto doliny, ďalej chodníkom zvlneným terénom k rarite Slovenského raja Občasnému prameňu. Ako už z názvu vyplýva, voda tu vyviera na povrch len v istých časových intervaloch. Jaskynné priestory pod vápencovým masívom Havranej skaly majú tvar obráteného písmena V a voda začína vytekať až po ich naplnení. Od Občasného prameňa pokračujeme ďalej po žltom značení v prudkom stúpaní náučným chodníkom s niekoľkými informačnými panelmi na vrchol Havranej skaly. Tento vápencový masív vytvára rovnomennú prírodnú rezerváciu, v skalných stenách sa nachádza viacero jaskynných otvorov a skalných dutín. Z vrcholu je rozsiahly výhľad na veľkú časť Slovenského raja a Kráľovu hoľu, v dobrom počasí je vidno aj časť Vysokých Tatier a Spišský hrad.

Zostup do Stratenského kaňonu

Z vrcholu Havranej skaly zostúpime cez menšiu poľanu a ďalej pokračujeme lesnou cestou v stálom miernom klesaní. Tento úsek je v porovnaní s prejdenými kilometrami orientačne náročnejší, treba pozorne sledovať žlté značenie. Značka sa oddelí od lesnej cesty a pokračujeme vľavo klesajúcim úzkym chodníkom, ktorý nás zavedie cez kratšiu dolinu postupne nadobúdajúcu charakter menšej rokliny k rázcestiu v Stratenskom kaňone. Toto miesto leží približne v strede kaňonu, naša trasa pokračuje ďalej smerom k Dobšinskej ľadovej jaskyni. Oplatí sa však prejsť si aj druhú polovicu smerom k Stratenej až po vyústenie tunela a vrátiť sa naspäť k rázcestiu. Riečka Hnilec, tvorca tohto romantického kaňonu sa tu zarezáva do mohutných skalných stien a vytvára tak oku lahodiace prírodné scenérie. Kedysi, v časoch, keď ešte nebol vybudovaný Stratenský tunel, sa touto kľukatou úzkou cestičkou preháňali autá, čo musel byť pre vodičov určite zážitok. Dnes je Stratenský kaňon prístupný len pre peších turistov a cyklistov.

Stratenskou dolinou

Po prejdení tohto prírodného skvostu pokračujeme smerom k Dobšinskej ľadovej jaskyni dolinou proti prúdu riečky Hnilec po štátnej ceste. Tento úsek je vyznačený červenou značkou, znepríjemňuje nám ho pomerne hustá premávka. Pohľad na Srnčie skaly od koryta Hnilca nepríjemný pocit zatieni a môžeme pokračovať k rázcestiu Krivian pri vyústení Hansjakubovej doliny. Niekoľko stoviek metrov od tohto rázcestia je ukryté menšie jazero, ktoré bolo kedysi prístupné turistom, dnes je však súkromným pozemkom so zákazom vstupu. Naozaj zaujímavé, čo dnes dokážu peniaze. Návštevou tohto jazierka si teda túru nespríjemníme a pokračujeme štátnou cestou do osady Dobšinská Ľadová Jaskyňa. Počas hlavnej letnej sezóny je táto osada preplnená prevažne poľsky hovoriacimi turistami. Dá sa tu najesť a odpočinúť si.

Dobšinská ľadová jaskyňa

Okruh pokračuje ďalej modrým značením v miernom stúpaní serpentínovým náučným chodníkom k vstupnému areálu Dobšinskej ľadovej jaskyne, prehliadkou ktorej si môžeme spríjemniť túru a v horúcich letných mesiacoch sa príjemne schladiť. Jaskyňa je vytvorená bývalým ponorným tokom riečky Hnilec. Jej vchod leží v nadmorskej výške 971 metrov. Až tu si uvedomíte akú hlbokú dolinu riečka Hnilec vyhĺbila, keď súčasný tok leží o cca 130 metrov nižšie. Dobšinská ľadová jaskyňa ja najnavštevovanejším miestom v Slovenskom raji, sprístupnených je 475 metrov s prevýšením 43 metrov. Teplota v jaskyni sa pohybuje od -3°C v zaľadnených častiach do +3°C v nezaľadnených častiach. Patrí medzi prvé elektricky osvetlené jaskyne sveta.

Cez Duču na planinu Hanesová

Od areálu jaskyne pokračujeme naspäť smerom k osade a pri prvej serpentíne vpravo popri oploteniu modrou značkou v prudkom stúpaní k prepadlisku Duča. Tento prírodný úkaz má rozlohu 0,5 ha, tvoria ho skalné previsy s výškou do 30 metrov a pralesovitý porast vo vnútri prepadliska. Prepadnutie jaskynných priestorov v týchto miestach vytvorilo ideálne podmienky pre tvorbu ľadu v Dobšinskej ľadovej jaskyni, čím jaskyňa nadobudla vrecovitý charakter s kumuláciou studeného vzduchu. Pôvodne vápencová jaskyňa sa takto stala jednou z najvýznamnejších ľadových jaskýň sveta. Chodník obchádza celé prepadlisko na jeho vrchol, ďalej pokračujeme v stúpaní, neskôr zvlneným terénom na zalesnený vrchol kopca Duča. Z vrcholu sa dostaneme pohodlným klesajúcim terénom na poľanu pod kopcom Honzovské. Pokračujeme modrým značením suchou krasovou dolinou popri niekoľko metrovej jaskyni s názvom Zelená jaskyňa k rázcestiu Pod Hanesovou na planine Hanesová. Z planiny je čiastočný výhľad na Srnčie skaly, nachádza sa tu prameň s pitnou vodou a salaš, kde môžeme stretnúť pastierov ťažných koni.

Do Stratenej cez Tiesňavy

Od rázcestia Pod Hanesovou pokračujeme modrým značením lesnou cestou, neskôr chodníkom v klesaní dolinou Tiesňavy. V ľavej časti doliny sa nachádza vstupný otvor do turistický neprístupnej Stratenskej jaskyne dosahujúcej dĺžku 21 km, ktorá ukrýva najväčší jaskynný priestor na Slovensku – Rozprávkový dom, podzemná hala s objemom takmer 80 000 m3, šírkou 20 metrov a výškou 26 metrov. Dolina postupne nadobúda charakter kaňonu, v smere toku sa dostaneme do jej najužšieho miesta tesne pred vyústením nad obcou Stratená. Tento úsek prekonávame za pomoci mostíkov a lavičiek. Odiať už len niekoľko metrov a sme v Stratenej.

Odkazy

www.slovensky-raj.sk
www.ssj.sk
www.speleoraj.sk
www.hzs.sk

Pozn. redakcie:
Autor je spolutvorcom stránky o Slovenskom raji www.slovensky-raj.sk.