Lúka Gyadai a Naszály v pozadí
Lúka Gyadai a Naszály v pozadí Zatvoriť

Túra Cserhát - na najvyšší vrch Naszály

Po dokončení minisérie o Cserháte mi napadlo, že by sa ju patrilo doplniť o najvyšší vrch – Naszály. A ani nie je ďaleko, v okolí som sa už párkrát pohyboval. Za východisko sme zvolili Katalinpusztu, čo je časť obce Szendehely (nemecký názov Sende), neďaleko Vácu (slovensky Vacov). Bol to nečakane pekný výlet, aj keď trocha dlhší, než som si myslel.

1 deň
leto – 16.07.2017
Maďarsko: Cerová vrchovina (Cserhát / Cserhát-hegység)
Studnička Bik kút
Szendehely-Katalinpuszta (bus, parkovisko Katalin Pusztai Kiránduló Központ fizetős parkoló)

V Katalinpuszta je pekný náučno-oddychový areál. Parkuje sa za závorami (parkovné je 700,- ft na deň). Platí sa v automate a dá sa platiť tiež kartou. Je tu viacero atrakcií pre deti, môžu sa zviezť minivláčikom, interaktívne sa poučiť o prírode a pod. Zároveň je to nástupné miesto na niekoľko značených trás a jeden náučný chodník.

Lanový most, jaskyňa, jazierko a vyhliadka

My sa popri rybníčku vyberáme po modrej a zároveň po NCH. Stále mierne do kopca až po studničku či prameň (Bik kút). Pokračujeme hore a prechádzame cez lanový most. Lanový most sa dá obísť - dole sú urobené schodíky. Je tu hlavne ako atrakcia pre deti na NCH. Tu sa náučná trasa stáča nadol, kým my pokračujeme po modrej hore. Je tu prevažne dubový etážový les s hustým podrastom.

Terén začína byť miestami skalnatý, cestou sme videli pár kamenných prúdov, a tak teraz vidíme, odkiaľ sa kamene odlamujú. Hore stúpame niekoľkými serpentínami a za zákrutou poslednej vychádzame na bočný hrebeň, na ktorom je niečo ako krasová plošina s mnohými závrtmi. Na povrch sa tu totiž dostávajú dachsteinské vápence. Napriek tomu, že je Cerová vrchovina (Cserhát) sopečného pôvodu, nie je tu núdza ani o krasové javy. Niektoré závrty sú impozantne veľké a hlboké.

Na dne jedného závrtu je jaskyňa Színlő barlang. Schádzam dole sa na ňu pozrieť, ale na chodníku je vrstva šmykľavého blata, takže sa pokĺznem a asi 5 metrov sa šmýkam blatom dole. Zvyšok túry teda absolvujem sprava čistý, zľava vyváľaný v blate. Samotná jaskyňa je prakticky skoro kolmá diera do skaly. K otvoru vedie pár schodíkov a ide z nej smrad akoby sa tam niekto vykonal potrebu. Je prekvapujúco veľká, dĺžka chodieb by mala byť až 1,9 km a hĺbka 173 m.

V tejto časti hrebeňa (či hrebienka) je hore rovný povrch, je tu dokonca plytké jazierko so zelenou vodou (vraj nikdy nevysychá). Odbočujeme na vyhliadku Lató hegy. Je to len 400 metrov. Vyhliadka je parádna s nečakane krásnym výhľadom na Dunaj, Piliš (Pilis) či Novohradské vrchy (Börzsöny), ale aj Budai hegység nad Budapešťou. Dokonca aj neďaleký veľký kameňolom odtiaľto vyzerá malebne. Vidím tiež pilier reťazového mosta v Pešti, ale nie veľmi dobre, počasie ďalekým výhľadom nepraje, horizont je v opare. Skúšam, či neuvidím aj hrad Čuvár, ale ten odtiaľto nie je vidieť (z vrcholu áno). Je tu aj vrcholový kríž, lavička a ohnisko.

Vrchol s rozhľadňou a ďalšie jaskyne

Z vyhliadky sa vraciame na modrú a pokračujeme na vrchol Naszály. Je to poriadne strmý výšľap, ale nie je to ani kilometer. Na vrchole je bývalá geodetická veža. Rebríkmi vnútri sa dá vyjsť hore, poklop je otvorený. Väčšina ľudí tam nejde, ale ja si to nenechám ujsť. Hore je zábradlie, takže to nie nebezpečné. Opäť nemám šťastie na ďaleké výhľady, viditeľnosť sa mierne zhoršila. Mimochodom, z tohto miesta, napriek tomu, že nadmorská výška je len 652 m, by za ideálnych podmienok mal byť dohľad 170 km (Vysoké Tatry) a z tohto miesta by malo byť vidieť Nízke Tatry, Mátru (tú je vidieť aj teraz, nie je to tak ďaleko) aj Veľkú Fatru (Krížna, Rakytov).

Nezdržíme sa dlho a pokračujeme ďalej po modrej po veľmi peknom lesostepnom hrebeni s niekoľkými peknými vyhliadkovými miestami (smerom na sever). Dokonca sa tu objavujú borovice. Cestou ešte odbočím k Svadobnej jaskyni (Násznép barlang, dĺžka 200 m a hĺbka 15 m), kam ide značená odbočka. Jaskyňa má veľký vstupný portál a vnútri by mala byť aj kvapľová výzdoba (svietim si len mobilom, takže ju nevidím a vo vstupnej časti asi ani nie je, jaskyňa bola využívaná ako útočisko pred Turkami a je hodne navštevovaná). Naspäť vyliezam hore priamo na hrebeň a po hrebeni sa vraciam späť. Ak pri odbočke k Násznép barlang (doľava) odbočíte mimo značky doprava, po pár metroch v menšom závrte natrafíte na ďalšiu jaskyňu Šarkania diera (Sárkány gödör).

Lúka a močiare

Ďalej prudko klesáme, na prvej križovatke chodníkov pokračujeme stále po modrej a na ďalšej odbočujeme po červenej. Privedie nás na dlhočiznú lúku Gyadai rét (miestami sú tu močiare), po ktorej sa budeme vracať skoro 7 km do Katalinpuszty.

Časť je pokosená a časť nie. Ponúka sa tu množstvo pekných pohľadov na krajinu a nad hlavami nám krúži párik dravcov. Tu by sa dal natáčať historický film, podobne to tu mohlo vyzerať aj pred stovkami rokov. Časť cesty absolvujeme po paralelnej lesnej ceste okrajom protiľahlého lesa, lebo chodník nie je veľmi vychodený, a tak sme z neho zišli.

Neskôr sa ale vraciame na červenú značku. Keď sa znova dostaneme na náučný chodník (ten istý, po ktorom sme išli na začiatku a odpojili sa z neho za lanovým mostom), je tu pár atrakcií, ktoré by sa určite páčili deťom. Ide o vyvýšené drevené chodníky cez močiar či pekne vybudované oddychové miesto s ohniskom. Drevené úseky sú dva a druhý je krajší. Škoda, že je sucho, takže nejdeme nad vodou. Nakoniec ešte prechádzame znova po lúke a cez les napäť k autu a domov.

Síce vrchol Naszály má len 654 m, ale vďaka svojej polohe ponúka pekné výhľady (ale z Lató hegy sú asi krajšie). Veľmi pekný je tiež úsek lúkou, krajina vyzerá nedotknutá civilizáciou. Celkovo je túra pestrá s rôznymi zaujímavosťami a rozdielnymi typmi krajiny. Informačné centrum v Katalinpuszte ako aj náučný chodník by mohli byť príkladom aj pre nás, ako sa má robiť osveta a environmentálna výchova.