Sedlo Zbojská s drevenou zvonicou v popredí
Sedlo Zbojská s drevenou zvonicou v popredí Zatvoriť

Bežky Na bežkách zo sedla Zbojská po Veporských vrchoch

Vo východnej časti Veporských vrchov na okraji NP Muránska planina leží sedlo Zbojská. Možnosť ubytovania a stravovania z neho robí ideálny východzí bod pre pešie, cyklistické i lyžiarske túry. Atraktívnosť lokality zvyšuje aj nedávno rekonštruovaný zrub v sedle Burda vzdialenom len 7 km. Presvedčili sme sa o tom počas štyroch dní, strávených na bežkách v malebnom kúte Slovenska.

+1935 m stúpanie, -1935 m klesanie
zima – 08.02.2018
Slovenské rudohorie: Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras (NP Muránska planina)
Zrub Burda
Sedlo Zbojská (Zbojnícky dvor - Salaš Zbojská), sedlo Burda (Zrub Burda)
sedlo Zbojská (vlak, bus, parkovanie na Zbojníckom dvore)
» č.1105 Muránska planina (1:50.000)

1. deň

Podvečerná prechádzka k Pekárovým jamám

Po neplánovanej zastávke v pneuservise v Brezne prichádzame do sedla Zbojská s časovým sklzom. A tak prvý deň stíhame len krátku prechádzku do okolia. Popri zavretej Chate CSM Zbojská, ktorá má svoje najlepšie časy za sebou, pozvoľna stúpame po lesnej ceste vedúcej údolím riečky Rohozná. Snehu je tak akurát, našťastie začína snežiť. Na križovatke Pekárove jamy, kde sa od žltej turistickej trasy odpája cyklocesta smerujúca na Kučelach a Burdu, sa otáčame, aby sme na súmraku prišli na Salaš Zbojská (Zbojnícky dvor), kde si dávame výborný baraní guláš a halušky.

2. deň

Na Chlipavicu s čuvačom, alebo stretnutie so zabudnutou termoskou

Sedlo Zbojská – sedlo Diel – sedlo Bánovo – Machniarka – Chlipavice – Gazdovský dvor – sedlo Diel – sedlo Zbojská

Ráno stúpame k turistickej rozhľadni - zvonici nad sedlom, ktorú vybudovali miestni nadšenci so švajčiarskych fondov. V jej interiéri je expozícia o zaujímavej histórii tunajšieho kraja. Sedlom prechádzala obchodná cesta vedúca z Brezna do Tisovca, a tak tu vznikol hostinec. Chodievali do neho okrem furmanov a obchodníkov aj zbojníci. Zbíjal tu aj Jurko Jánošík, no za hlavnú miestnu legendu je považovaný zbojník Jakub Surovec z Tisovca. Jeho drevená socha v nadživotnej veľkosti sa nachádza na kopčeku nad rozhľadňou.

Za sochou pokračujeme po mierne stúpajúcej zvážnici do sedla Diel. Nečakanú spoločnosť nám robí veľký biely čuvač zo Salaša Zbojská, ktorý sa vraj rád túla s turistami po okolí – cestu dobre pozná, chvíľami sa nám stratí za zákrutou, kde nás – šuchtavých ľudkov trpezlivo čaká. V sedle Diel si dávame pauzu a nalepujeme tulenie pásy, pretože nás čaká stúpanie do sedla Bánovo. Naplno ich využijeme až v prudkom stupáku na Machniarku a pri trocha adrenalínovom zjazde na Chlipavice. Pri Gazdovskom dvore v horskej osade Zadné Krátke obedujeme v prístrešku s lavičkami.

Pred dvomi mesiacmi som v prístrešku nechal na stole termosku s čajom a čuduj sa svete, termoska tam stále je! Niežeby mi lacná termoska nejak zvlášť chýbala, ale nečakal som, že by o ňu nikto nemal záujem. Do sedla Zbojská sa vraciame po modrej cykloceste a túru zakončujeme – ako inak – obedom v našom obľúbenom salaši.

3. deň

Pridal sa aj druhý pes

Zbojská – Kučelach - sedlo Burda – Mišárová - Randavica - Pod Vysokým vrchom – sedlo Burda

Ráno nás pred chatou netrpezlivo čaká náš psí kamarát, ktorý si pribral ešte ďalšieho parťáka na výlet. Po včerajšom snežení stúpame „naťažko“ po červenej trase Rudnej magistrály najskôr mierne po lesnej ceste, potom prudšie. Napájame sa na mierne stúpajúcu zvážnicu, ktorá nás vedie k usadlosti Kučelach. Tu pokračujeme po zvážnici a odpájame sa od červeno značenej trasy, ktorá vedie po strmom svahu popri najvyššej samote. Za rázcestím klesáme po zeleno značenej zvážnici do sedla Burda. V polovici cesty to psy predsa len vzdávajú a vracajú sa späť do sedla Zbojská.

Na Zrube Burda, kde máme rezervované ubytovanie, nás už čaká pani chatárka. Skladáme si veci a po krátkej pauze pokračujeme v túre. Vydávame sa po asfaltke smerom na Mišárovú – po dvoch kilometroch nám začínajú pod nohami škrípať kamienky z posypu cesty, a tak pokračujeme po jej okraji. Na Mišárovej sa stáčame doprava a stúpame k Randavici. Padá vlhký lepivý sneh, a tak každú chvíľu oškrabujeme sklznice. Časť partie to vzdáva a pri smerovníku Pod Vysokým vrchom sa vracia na Burdu, je však ešte skoro, a tak sa rozhodneme prešliapať aspoň časť zajtrajšej trasy na Sivákovú.

Užívame si 5 minút slnka ktoré sa nám za celý pobyt takmer neukázalo. Na Burde je pri svetle petrolejok super nálada, pani chatárka nám vysmažila rezne, čapuje pivo a kamarát Ivan vyhráva na gitare trampské pesničky. Dozvedáme sa, že práve dnes organizujú turisti z Muráňa jubilejný 40. ročník Zimného prechodu Muránskou planinou.

4. deň

Na Sivákovú a späť do sedla Zbojská

Sedlo Burda – Siváková - sedlo Burda – Kučelach – sedlo Zbojská

Ráno vyrážame smerom na Sivákovú. Čaká nás prevažne mierne stúpanie a dva krátke náročné úseky. Prvý nám „spestrujú“ viaceré potôčiky, ktoré treba zložito obchádzať, pri druhom musíme kľučkovať hustým mladým lesom. Stretávame partiu z Moravy, ktorá prenocovala v útulni na Nižnej Kľakovej a chystá sa prejsť celé pohorie. Keďže času je málo, časť našej partie sa vracia, dvaja pokračujeme miernym stúpaním na Sivákovú.

Keďže čas pokročil, musíme sa vrátiť. Na chate v sedle Burda sa len krátko zastavujeme pri výbornom horskom čajíku a pokračujeme do sedla Zbojská – nie však po červenej trase, ale po zvážnici, ktorá sa na Pekárových jamách napája na žlto značenú trasu. Túru zakončujeme – ako inak – výdatným obedom na Salaši Zbojská.

Túry sa uskutočnili v termíne 8. - 11. 2. 2018.