Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

PR Turistické ciele Záhoria

Záhorie svojou rozmanitosťou splní požiadavky aj toho najnáročnejšieho turistu. Spoznávaním pamiatok, ochutávaním špecialít, relaxáciou v kúpeľoch a potulkami borovicovými lesmi zanechá stopu v každom človeku. Preskúmajte jedinečnosti regiónu a nechajte sa inšpirovať aj týmito tipmi na výlety pre malých aj veľkých bádateľov.

Objavuj hrady

Hrad Branč

Nadšencom histórie odporúčame navštíviť zrúcaninu hradu Branč. Hrad so svojou rozlohou 7500 m2 sa rozprestiera na pomerne dostupnom a dobre viditeľnom kopci s rovnakým názvom Branč nad dedinkou Podbranč. Zrúcanina sa nachádza v nadmorskej výške 475 m n. m. a ponúka očarujúce výhľady na Myjavskú pahorkatinu a Biele Karpaty. Hrad bol postavený v 13. storočí a patril k sieti hraničných hradov, ktoré sa starali o bezpečnosť ciest z Moravy do Karpatských priechodov. Dostupnosť k hradu je nenáročná vhodná pre malé deti. Po mierne stúpajúcom chodníčku trvá cesta k hradu približne 5 min.

Hrad Korlátko

V zalesnenom teréne pri obci Cerová v časti Rozbehy na západnej strane Malých Karpát sa nachádza zrúcanina hradu Korlátko. Rozprestiera sa na skalnatom výstupku v nadmorskej výške 455 metrov nad morom. Od obce je táto zrúcanina vzdialená necelé dva kilometre. Presný rok postavenia hradu nie je známy, malo by to byť asi v 11. storočí. Na začiatku 14. storočia bol majetkom mocného pánu Váhu a Tatier, Matúša Čáka Trenčianskeho. Hrad je vhodný pre malé deti a dostanete sa k nemu aj s kočíkom. V blízkosti hradu sa nachádza jediná veterná elektráreň na Slovensku, menšia rozhľadňa, detské ihrisko a ohnisko.

Plavecký hrad

Tento hrad patrí k malokarpatským hradom a zároveň je najznámejších a najnavštevovanejším turistickým hradom spomedzi malokarpatských hradov. Je neprehliadnuteľný, nakoľko zaujme už z diaľky. Týči sa nad okolitou nížinou s borovicovým lesom Vojenského obvodu Záhorie. Je jedným z najobľúbenejších miest na turistický výlet. Tradícia hradu siaha do hlbokej minulosti, do 13. storočia.  Vznikol ako kráľovská pohraničná pevnosť, ktorú dal postaviť Detrich, syn bratislavského richtára Kunta. V priebehu 14. storočia patril do rozsiahleho panstva Matúša Čáka Trenčianskeho. Cesta na hrad je nenáročná v trvaní približne 30 minút. Okrem hradu si môžete objednať aj prehliadku plaveckej jaskyne a pre milovníkov lezenia sú tu vhodné podmienky na tento šport.

Hrad Pajštún

Zrúcanina hradu Pajštún sa rozprestiera na kopci nad obcou Borinka v doline Stupavského potoka na juhozápadnej strane pohoria Malé Karpaty, vo výške 486 metrov nad morom. Ide o blízku lokalitu nášho hlavného mesta. Ponúka vynikajúci výhľad na celé Záhorie a za dobrého počasia je dokonca možný výhľad až na rakúske Alpy. V súčasnosti sa však zrúcanina rozpadáva viac a viac. Odolal takmer všetkým vojnám. Vyhorel v 18. storočí, keď ho zasiahol blesk. Napriek tomu ho ešte raz čiastočne opravili a bol obývaný až do roku 1908.

Popri rieke

Cesta železnej opony

EuroVelo 13 je trasa vedúca pozdĺž bývalej „Železnej opony“, kedysi nepriepustnej hranice medzi západnou a východnou Európou. Vedie od Barentsovho mora na severe až po Čierne more na juhu, prechádza 20 krajinami a s dĺžkou 10.400 km je najdlhšou z trás EuroVelo. 
Na Slovensku má táto trasa úsek dlhý 90 km, vedie popri riekach Morava a Dunaj. Na jej trase sa nachádza veľa známych aj menej známych zaujímavostí - od hradu Devín a paleontologickej lokality Sandberg cez malebné dedinky Záhoria až po sústavu bunkrov spred 2. svetovej vojny. 

Okrem niekoľkých kilometrov medzi Devínom a Bratislavou vedie trasa po samostatných cestách bez automobilovej dopravy (najmä hrádze a bývalé vojenské cesty – signálky) alebo po cestách s veľmi malou premávkou. Trasa je úplne plochá, prakticky na nej nie sú žiadne prevýšenia a takmer celá je vedená po asfaltovom povrchu. Trasa je v celom úseku vyznačená ako červená cyklotrasa (červené značky „C“ a smerovníky aj s logom EuroVelo 13) a je veľmi dobre okruhovateľná s ďalšími cykloturistickými trasami na Záhorí, v Podunajsku, ako aj v Rakúsku a Maďarsku. Na Slovensku začína v Moravskom sv. Jáne a končí v Petržalke, kde prechádza do Kittsee.

Baťov kanál

Baťov kanál vznikol v 30. rokoch 20. storočia ako projekt využívaný na zavlažovanie územia. S jeho plavebným využitím sa nepočítalo. Neskôr sa používala na prepravu uhlia. Svoj oficiálny názov „Baťov kanál“ dostal 1. mája 1960 za účasti Tomáša Baťu ml. a obnovil sa tak ľudový názov „Baťák“. Plavebná trasa Baťovho kanála začína v Čechách prístavom v Otrokoviciach (v Baťove) a končí na slovenskom území v prístave v Skalici, ktorá bola súčasťou už od začiatkov jeho budovania. Prístav v Skalici vám dnes ponúka možnosť zapožičať si loď a plaviť sa touto vodnou cestou. Taktiež ponúka možnosť výletných plavieb pre školy a organizované skupiny. Pozdĺž kanála vedie cyklotrasa po modrej značke v dĺžke 80 km, ku ktorej sa pripája množstvo iných cyklotrás. Trasa je prevažne asfaltová bez výrazných prevýšení. Na trase je bohatá ponuka pamiatok, ale aj ubytovacích a stravovacích služieb.

Viac informácií nájdete na www.regionzahorie.sk

Aktivita je financovaná z rozpočtu Ministerstva dopravy a výstavby SR.

Fotogaléria k článku

Najnovšie