Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Fjällräven Abisko Lite 1 je ľahký turistický stan tunelovej konštrukcie pre jednotlivca
Fjällräven Abisko Lite 1 je ľahký turistický stan tunelovej konštrukcie pre jednotlivca Zatvoriť

Recenzia Fjällräven Abisko Lite 1 – ľahký stan pre jedného

Pri balení sa na týždňový jesenný prechod naťažko som riešil hmotnosť výstroja a stany, ktoré mám doma, vážili viac, ako by sa mi páčilo. Požičal som si preto ľahký jednomiestny stan Fjällräven Abisko Lite 1. S touto značkou sa nízka hmotnosť väčšinou nespája, skôr naopak, no tento stan je výnimkou. Ide o jednomiestny dvojplášťový stan tunelovej konštrukcie s hmotnosťou pod 1,8 kg. Iste, nájdu sa gramárske špeciály, ktoré sú ešte ľahšie, no úlohu zohralo aj to, že že som išiel do domovského prostredia stanu – na Kungsleden do Švédska.

Výrobca
Fjällräven
Model
Abisko Lite 1
Typ
ľahký tunelový turistický stan pre jednotlivca
Materiály
tropiko: 20D TripleRip Sil/Sil 3000 mm 100 % nylon
vnútorný stan: 15D Ripstop DWR 100 % nylon
sieťka: 20D No-see-um mesh 100 % polyester
podlaha: 40D PU 6000 mm 100 % nylon
Hmotnosť
1774 g – komplet stan vrátane sady na opravy
1230 g – bez vnútorného stanu a sady na opravy
Farebné kombinácie
zelená, hnedá, svetlomodrá
Páči sa mi
nízka hmotnosť, dobrá zbaliteľnosť, relatívna priestrannosť, odolné kolíky, možnosť postaviť stan bez vnútorného stanu, okienka s možnosťou otvárania a zatvárania zvnútra
Nepáči sa mi
nízky na krajoch, pomalšia stavba, veľa šnúr
Ostatné info
prúty: DAC Featherlite NSL, priemer 9 mm
Infocena
549 € – odporúčaná MOC

Konštrukcia

Stan je tunelovej konštrukcie, teda nie je samonosný a treba ho kotviť. To znamená dlhšiu stavbu, najmä zo začiatku, kým si zvyknete, ako na to. Dobré pritom je, že prúty držia samotné tropiko, nie vnútorný stan, ako je bežné pri kopulových samonosných stanoch. Vnútorný stan sa následne zavesí dovnútra olivkami. Výhody to má tri:

  1. Ak je sucho, môžete nechať vnútorný stan a tropiko v kope, čo urýchli stavbu.
  2. Ak prší, pri stavbe si nezamokríte vnútorný stan.
  3. Stan sa dá použiť aj bez vnútorného stanu, čím ušetríte ďalšie gramy.

Stan má len jeden dlhý prút v strede a na okrajoch zdvíhajú profil v rohoch umiestnené krátke prúty. Od stredu sa stan k okrajom zužuje a strecha klesá. Miesto na pohodlné posadenie sa je preto len v blízkosti stredu. Vchod je jeden a na tej strane je aj malá predsienka. Z druhej strany ide vnútorný stan až k tropiku, čím vzniká popri mieste na spanie aj miesto pre uloženie vecí, ktoré nechcete nechať v predsienke.

Na oboch úzkych koncoch sú vetracie okienka, ktoré sa otvárajú zvnútra – na vnútornom stane je zips, cez ktorý sa dostanete rukou k zipsu okienka na tropiku. Nemusíte tak opustiť stan, keď chcete okienko otvoriť. Zároveň ponad okienko ide predĺžená látka tak, že do okienka netečie ani pri daždi, takže záveterné okienko môžete nechať otvorené.

Testovaný kus bol pieskovej farby a veľmi dobre zapadol do jesennej švédskej tundry a tajgy. Okrem toho je model aj nenápadnej zelenej a výraznej stredne modrej.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Stan je dodávaný s kompresným vreckom na vnútorný a vonkajší stan. Vnútri je vrecko s opravnou sadou s kúskami každej použitej látky, ihla s niťou a silikónový tmel na švy. Tyčky sa v samostatnom vrecku pripínajú prackou zvonka a fixujú kompresnými popruhmi. Takto pripnúť je možné aj samostatné vrecko s kolíkmi. Pri kolíkoch by som sa pristavil. Sú ľahučké, no veľmi odolné, lebo majú V profil. Dajú sa bez obáv z ohnutia zatláčať nohou s topánkou. Majú dve preliačeniny, kam zapadne šnúrka, použijete tú, ktorá sa hodí podľa toho, ako hlboko sa podarí kolík zatlačiť do zeme. Na konci kolíkov je krátke očko z repky – jednak sa tak dobre vyťahujú a tiež sú reflexné, takže pri zasvietení čelovkou hneď uvidíte, kde máte kolíky. Reflexnú úpravu majú aj všetky šnúry, aby ste o ne nezakopli.

Materiály

Stan je ušitý z veľmi ľahkých materiálov, aby sa držala hmotnosť na uzde – podlaha je 40D, tropiko a sieťovina 20D a vnútorný stan 15D. Všetko okrem sieťoviny sú nylonové tkaniny s ripstovou štruktúrou, sieťovina je z polyesteru. Nepremokavosť tropika (3000 mm) je dosiahnutá z vnútornej strany silikónom a z vonkajšej DWR úpravou. Ako pri všetkých Fjällräven produktoch je ekologická, bez PFC. Podlaha má zas polyuretánový záter a odolnosť voči vode na úrovni 6000 mm.

Skúsenosti

V prvom rade ma potešila hmotnosť, ušetrené asi 1 kg oproti môjmu najľahšiemu stanu sa hodilo pre jedlo, ktoré som na celý týždeň niesol na chrbte. Spoliehať sa na chaty ku koncu sezóny som veľmi nechcel, chaty na Kungsleden sa totiž zásobujú len koncom zimy, kým sa k nim ešte dá dostať po snehu na skútroch.

Stavba je zložitejšia ako pri samonosnom stane a okrem hľadania vhodného podkladu musíte počítať aj s vetrom. Ideálne je totiž tunelový stan postaviť po smere vetra. Dlhšie tak riešite v teréne rébus, kde ideálne stan postaviť.

Priestorovo je stan vo vnútri trochu asketický. Kvitujem, že je dostatočne dlhý, takže nejaké veci si môžete nechať pred hlavou a ani potom nebudete nohami narážať do konca stanu. Áno, je lepšie si dať veci pred hlavu, hoci lákať by mohlo opačne, k nohám. Lenže potom by ste boli posunutí príliš ku koncu, kde je už stan dosť nízky a pri otáčaní v spánku na seba zhadzovali kondenz. To sa mi jednu vlhkú mrazivú noc podarilo, pršalo a namŕzalo to na stane. Zároveň navlhnutý páperový spacák až tak dobre nehreje, a tak mi bola v noci dosť zima.

Dobrou vlastnosťou je možnosť samostatnej stavby tropika. Využil som to, keď som v daždi balil stan. S troškou gymnastiky sa totiž podarilo zbaliť pod postaveným tropikom bez opustenia stanu vrátate zloženia vnútorného stanu, ktorý som navyše dal do igelitového vrecka a dovnútra batoha, aby som nasledujúcu noc nespal v mokrom. Následne vonku som dal batoh pod dáždnik a vonkajší stan zbalil do kompresného vrecka a pripol zvonka batoha. Našťastie večer pri stavbe stanu nepršalo, a tak som opäť postavil len samostatné tropiko a počkal, kým uschne a až potom som doň dal suchý vnútorný stan.

Čo sa týka odolnosti voči vetru, mal som trochu obavy, ako to bude, no stan odolával v pohode. Nemal som s tým výraznejší problém a fúkalo celkom statočne. Ďalšou obavou bolo, či sú tenučké materiály dostatočne odolné, najmä dlážka. Staval som stan na kadečom a zvládol to v pohode. Keby som však mal stan dlhodobo, zaobstaral by som si zo stavebnín Tyvek a urobil si druhú dlážku v ideálnom tvare.

Záver

Stan Fjällräven Abisko Lite 1 je dobrou možnosťou, pokiaľ ako jednotlivec riešite nízku hmotnosť výbavy. Osvedčil sa v chladnom jesennom počasí švédskeho severu. Je však pomerne málo priestranný a pokiaľ oželiete 300 g navyše, možno by som siahol radšej po Abisko Lite 2, ktorý je výraznej priestrannejší a lepšie vyniknú výhody tunelového stanu – t. j. priestrannosť pri nízkej hmotnosti. Stan je totiž dvojprútový a vo vnútri je tak podstatne viac miesta a zároveň má predsienku pre uloženie batohov. Pri hmotnosti mierne presahujúcej 2 kg je stále použiteľný aj pre jednotlivca, no s výrazne vyšším komfortom. Záleží preto, do akých podmienok idete a koľko pohodlia chcete mať počas stanovania.

Fotogaléria k článku

Najnovšie