Časť zrúcaniny
Časť zrúcaniny Zatvoriť

Túra Hrad Čičva a Lysá hora

Počas letných prázdnin, horúcich slnečných dní, sa vyberám na prehliadku zrúcaniny hradu nad dedinou Sedliská. Po jej prehliadke by som rád pokračoval po miestnej značkovanej trase cez vrchol Lysej hory. Využijem možnosť prepravy a spoločnosť priateľov - seniorov, turistov a milovníkov histórie z Trebišova. Po prehliadke hradných zrúcanín to bude sólo prechod novým a nepoznaným krajom Mernickej pahorkatiny. S presvedčením, že strávim pekný turistický deň v lone matky prírody.

1 deň
leto – 24.07.2019
Zemplín: Nízke Beskydy - Beskydské predhorie - Mernícka pahorkatina
prameň pri poľovníckej chate, studnička pod Lysou horou, prameň sv. Paraskevy, RS Lysá hora
Vranov nad Topľou (vlak, bus) - Sedliská (bus)
Vyšný Kazimír (bus) - Vranov nad Topľou (vlak, bus)
» č.1115 Domaša, Humenné (1:50.000)

Sedliská, časť Podčičva – ruiny hradu Čičva – Dubník – Chata PZ Čičva – Lysá hora – Vyšný Kazimír, rekreačný areál Lysá hora (rybník)

Vystupujeme z autobusu a pretože Čičvu a zrúcaninu hradu som navštívil niekoľkokrát, okolie poznám a vyrážam skôr. Nejdem cez dedinu, ale hneď k cintorínu, kde je niekoľko zaujímavých miest a výstup k hradnej zrúcanine bude odtiaľ. Od poslednej návštevy pribudlo niekoľko informačných tabúľ pod hradným bralom. Je tu súsošie svätých Metoda a Cyrila, ktorí tadiaľto prechádzali cestou na Veľkú Moravu. Bola tu aj soška svätého Františka z Assisi, ktorú vandali už zničili a jej ostatky sú ešte roztrúsené na mieste, kde stála.

Odchádzam spod hradného brala okolo infotabúľ o osídlení Čičvy, rieke Ondave, prírode, histórii hradu a niečo je aj o Jánovi Nepomuckom, ktorého socha je na druhej strane cesty. Vchádzam na miestny cintorín, robím pár záberov vrátane kostola. Prechádzam okolo hrobov hore ku kaplnke vsadenej do skalnej časti a potom vľavo ku hrobke, kde boli pochovaní poslední majitelia panstva. Boli to rody Barkóczy a Hadik–Barkóczy, o čom ma informuje tabuľa, na ktorej sú aj iné miesta s hrobkami z okolia. Oproti hrobkám na skalnej časti je umiestnený kríž a zároveň je to vyhliadkové miesto na rieku Ondavu a smerom k Vihorlatským vrchom, ktoré sa mi ukazujú. Dole podo mnou je križovatka štátnej cesty smerom na mesto Humenné a Vranov nad Topľou.

Odchádzam z vyhliadky a pokračujem stúpajúc okolo kaplnky pod koruny stromov na chodník, ktorý smeruje pod hradné múry Čičvy. Je tu tabuľa s informáciami o hrade, histórii a už sa mi ukazujú prvé časti zrúcanín. Som hore a len sa dostať do najvyšších častí historickej zrúcaniny. Kým dorazia priatelia hore so sprievodcom, ktorý nám niečo povie o histórii hradu a okolí, ostáva mi dosť času na osobitnú prehliadku. V posledných rokoch je tu čulý pracovný ruch na jeho oprave a konzervácii niektorých časti hradieb. Je veľmi pekné, že sa našli ľudia, ktorým naša história učarovala, že sú ochotní niečo urobiť aspoň pre čiastočnú záchranu pre budúce generácie. V pohode stíham všetko pofotiť a prejsť, čo ma zaujalo. Už počujem hlasy dole na hradnom nádvorí a tak schádzam, aby som sa tiež dozvedel niečo o vzniku a histórii hradu.

Hrad Čičva

Aj keď dnes máme sprievodcu, tak sa všetko turista môže dozvedieť z informačných tabúľ, ktoré sú umiestnene na dolnom nádvorí pod hradom. Je postavený nad dedinou Sedliská v časti Podčičva na brale v Beskydskom predhorí. Dodnes sa presne nevie, kedy bol postavený. Predpokladá sa však, že to bolo v 12. storočí ako pohraničný pevnostný systém. Prvé zmienky o Čičvanskom panstve sú z roku 1270 a o hrade z roku 1316. Po tri storočia ho vlastnili Rozgónyiovci, potom Báthoriovci, Drugethovci. V roku 1711 ho bez boja odovzdal František Bárkoczy generálovi Jánovi Palffimu počas kuruckého povstania a Karol IV. ho dal zbúrať. Od tých čias len chátral. Až v roku 2014 OZ Pro Futuro hradu Čičva začalo s jeho opravou a s konzerváciou hradieb.

K hradu sa viaže jedna legenda o Čiernom žrebcovi, ktorého diabol zaklial do tejto podoby.
Raz sa Cigáni primáša Kandráča vracali z muziky, kde boli hrať a zastavil ich pod hradom čierny koč ťahaný čiernymi koňmi. Z vnútra koča sa ozval hlboký hlas, či by neprišli zahrať aj jemu na hrad. Počas hrania a pijatiky prišlo na primáša Kandráča nutkanie na potrebu, a tak si odbehol do stajne. Pri odchode počul hlas, ale nevidel nikoho. Hlas sa ozval ešte raz a to Cigáňovi hovoril čierny žrebec ľudským hlasom, že ho diabol zaklial do tejto podoby za svoj zlý život. Povedal mu, že nech si neberie nič iné za muziku, len vrece uhlia. Tak na odchode Cigáň aj urobil a po príchode domov sa im uhlie premenilo na zlato a žili si potom po pansky. Dozvedela sa o tom aj vdova po nebohom grófovi a zavolala si Cigáňa, ktorý jej o všetkom porozprával. Ona, aby umožnila vyslobodiť zakliateho grófa, dala postaviť v Tovarnom ubytovňu pre tulákov, kde sa mohli ubytovať bez platenia. Podmienka bola iba modlitba za grófovu dušu.
Napriek tomu sa hovorí, že aj dnes je vidieť preháňať sa čierneho žrebca alejou z Tovarného na hrad Čičva.

Toľko hovorí legenda a je čas ísť ďalej. Zanechávam priateľov na hradnom nádvorí, kde si chcú trocha oddýchnuť a niečo si opiecť a občerstviť sa. Ja sa vydávam na peší prechod po miestnej turistickej značke s tým, že sa stretneme v rekreačnom zariadení Lysá hora pred dedinou Vyšný Kazimír.

Dole po trase prechádzam kyslíkovou dráhou a náučným chodníkom zameraným na život a chov včiel. Privedie ma k smerovníku pod hradom Čičva, kde je možnosť oddychu a posedenia v prístrešku. Na smerovníku je značka pre jazdu na koni z dediny Víťazovce do areálu Lysá hora. Mojím cieľom je však zelená miestna značka z Benkoviec do dediny Dubina. Neskôr by som sa mal napojiť na žltú a dovedie ma do cieľa. Ten je ešte v nedohľadne a treba niekoľko kilometrov ísť neznámym krajom. Možno počas cesty odbočím za niečím zaujímavým, ktovie. Veď uvidím, čo ma zaujme po ceste lesom.

Odchádzam od začiatku kyslíkovej dráhy a smerovníka po lesnej ceste. Ide sa v pohode a zatiaľ je značenie dobré. Z okraja lesa sa teším ešte z výhľadu na časť dediny Sedliská a v pozadí na komíny bývalej Bukózy v Hencovciach, dokonca je vidieť vrchol Vihorlatu. Na lesnom chodníku stretávam miestneho hubára a ten ma počas rozhovoru upozorňuje na ťažbu dreva pred prechodom cez štátnu cestu a možnosť stratiť značku. Veď uvidíme, ako to pôjde ďalej a či to bude pravda.

Vnáram sa viac a viac do lesa. Značkovaný chodník sa točí okolo Dubníka (308 m), v jednej časti je od vrcholu hrebeňa len okolo 50 m, a tak vidím skaly a už sa trepem hore na hrebeň. Tiahne sa len možno do sto metrov severozápadným smerom a jeho záver bol ukončený menšou skalnou časťou, z ktorej som sa následne vrátil späť na značkovaný chodník. Aj menšie skalky ma veľmi potešili.

Prechádzam lesom. Je v ňom sucho, už dlho nepršalo, a tak len-sem tam objavujem hubu. Plávku, bedľu alebo aj niečo nepoznané. Prechádzam okolo zarastených rúbanísk, kde na okrajoch cestičky rastú a dozrievajú černice, a tak mám postarané o vitamíny priamo z prírody. Sú chutnučké, ale veľmi sa na nich pásť nemôžem, čas ubieha rýchlo a potrebujem byť na Lysej hore skôr ako moji priatelia, ktorí si urobili piknik pod hradom Čičva. Prichádzam na odobčku chodníka trochu vľavo dole, ale práve tu prebieha ťažba a počujem kvílenie píly, tak sa snažím vyjsť trocha nad výrub. Stretávam pilčíka, ktorého píla sa pred chvíľou ozývala lesom. Pozdravenie a niekoľko viet som s ním stačil prehodiť a už sa po hrebeni snažím dostať dole a na značkovaný chodník. Vidím štátnu cestu, a tak schádzam k nej, len pár metrov od vyústenia chodníka. Pokračujem okrajom cesty k mostu, za ktorým odbočuje značka k chate.

Chatka patrí PZ Čičva. Je pri nej aj prameň. Po niekoľkých záberoch z okolia sa štverám hore vedľa rúbaniska nad chatkou, ale tu sa mi trocha stráca značka. Podľa mapy by som však mal na ňu opäť naraziť hore niekde vpravo cestou po vrcholovej zvážnici smerom na Lysú horu. Stúpanie mám za sebou a pokojne si to smerujem lesnou cestou na západ. Kráčam pokojne lesom a hľadám niečo počas cesty, čo by ma zaujalo.

Lysá hora

Veselo si vykračujem a zhruba po 1,5 km som pod vrcholom Lysá hora. Odbočujem zo značkovaného chodníka trocha vpravo a skúmam aj vrchol hory (318 m), hľadajúc niečo zaujímavé. Prechádzajúc hrebeňom ma zaujmú len menšie skalné časti. Z jej vrcholu v kamenitejšej časti schádzam dole z hrebeňa, ale už sa nesnažím vrátiť na zelenú. Z hrebeňa lesom sa po niekoľkých desiatkach metrov dostanem na žltú trasu, ktorou by som išiel po zelenej a k smerovníku Dubina (smer Vranov nad Topľou). Žltá ide k záveru môjho putovania k rybníku Vyšný Kazimír.

Som na značenej lesnej ceste a odbočujem vpravo. Ďalej pokračujem k miestu s posedením smerom na sever, kde sa na chvíľku zastavím. Je tu prameň a smerom na východ vidím sa črtať skalné časti, a tak si to idem trocha pozrieť a pofotiť. Potom sa vraciam naspäť a pokračujem v ceste niečo cez pol kilometra lesom. Som na okraji lúky, kde vidím pri ceste smerovník a nejaké budovy. Som v cieli dnešného krátkeho putovania Merníckou pahorkatinou.

Rekreačné zariadenie Lysá hora

Som pri smerovníku, je tu značka červený kruh pre konskú trasu a stretol som sa s označením pod hradom pri posedení. Pred sebou mám rekreačné zariadenie a parkovisko, ale mňa zaujme kaplnka. Idem sa k nej pozrieť, veď to nie je ani 200 metrov. Je umiestnená vpravo od cesty k dedine Vyšný Kazimír. Pred kaplnkou je niekoľko lavičiek pre veriacich na rozjímanie. Je postavená v roku 2013 a je zasvätená sv. Paraskeve. Na jednej tabuľke je niečo o svätici, ktorá sa narodila na Balkáne, o jej živote a o tom, ako sa sem táto svätosť dostala. Najprv tu stál kríž a studnička, neskôr tu v roku 1953 bola postavená kaplnka a do dnešnej podoby to tu uviedol honorárny konzul Ukrajiny na Slovensku. K studničke sa viažu aj zázračné vlastnosti vody, ktoré majú vraj uzdravovať zrak. Vraciam sa späť do rekreačného areálu.

Pri parkovisku pred reštauráciou je tiež vybudovaný prameň s vodou a dve informačné tabule vedľa zbojníka Andreja Savka, ktorý tu má drevenú sochu. Na tabuli sú informácie o jeho živote a pôsobnosti. Na druhej sú tiež zaujímavé veci a to, že som možno práve v skalách mal hľadať jaskynky, o ktorých tabuľa pojednáva. Škoda, ale určite to ešte niekedy pôjdem hľadať a obzrieť si ich, aj keď nie sú veľké.

Zariadenie je nové a v areáli je biokúpalisko plus amfiteáter. Celý komplex je riešený aj pre pobyt s deťmi. Množstvo detských ihrísk a zaujímavých starožitných strojov, mláťačky, traktor, bicykle, poľnohospodárske nástroje a iné. Neviem, ako slúži obecný rybník, ktorý je vzadu, nikde som sa o love v ňom nedočítal.

Celkový dojem zo zariadenia bol celkom pozitívny. Dorazili aj priatelia, a tak nasledoval obed a občerstvenie. Všetko som stihol podľa plánu, a tak z mojej strany bola spokojnosť s dnešnou prechádzkou. Aj keď to nebola dlhá celodenná turistika, ale v prírode to celkom vyznelo pozitívne. Všetko to doplnila história a návšteva zrúcanín hradu Čičva. Aj záver v rekreačnom zariadení zanechal veľmi dobrý dojem, a tak určite by to mohla byť aj túra s deťmi. Deväť kilometrov bolo akurát aj s prehliadkou hradu a ostalo ešte dosť času na pobyt v rekreačnom zariadení Lysá hora. Bol som prekvapený, že aj v neveľkej Merníckej pahorkatine je dosť zaujímavých miest.