Osada U Grapov (Grapovci)
Osada U Grapov (Grapovci) Zatvoriť

Túra NCH osadami Krásna nad Kysucou

V článku by som vás chcela pozvať na nenáročnú prechádzku okolím horských osád patriacich ku Krásnu nad Kysucou. Niekoľko z nich sme po prvýkrát navštívili v októbri minulého roka počas pekného babieho leta. Osady sú roztrúsené v pohorí Javorníkov smerom k Vojtovmu vrchu a Kykuli. Trasu sme volili tak, aby sme si urobili okruh.

1 deň
jeseň – 13.10.2019
Javorníky
  • Najvyšší bod: 840 m n. m. Vojtov vrch
  • Najnižší bod: 380 m n. m. Krásno nad Kysucou, časť Zákysučie
studňa v osade Murčovci (Podhrady)
Krásno nad Kysucou (vlak, bus, parkovanie pri žel. priecestí v blízkosti žel. stanice)
» č.1077 Kysucké Beskydy, Kysuc (1:50.000)

Krásno nad Kysucou – Sýkorovci – Macúrovci – Vojtov vrch – Murčovci (Podhrady) – Vojty – U Grapov (Grapovci) – U Jantov (Jankovci) – U Vlčov (Vlčovci) – Zákysučie – Krásno nad Kysucou

Vyrážame z Krásna nad Kysucou po náučnom chodníku

Náš peší poznávací výlet sa začína – ako inak - v Krásne nad Kysucou, kde prichádzame autom a parkujeme neďaleko železničného priecestia, iba kúsok od železničnej stanice. Sme na pravom brehu rieky Kysuca. Hlavná časť mesta Krásno nad Kysucou s námestím a kostolom sa nachádza ďalej. Vítajú nás miestne smerovníky náučného chodníka. Tie boli vybudované v pomerne hustej sieti, a tak sa nemusíte obávať, že zablúdite. Ideme po chodníku, kadiaľ vedie žltá turistická značka. Je tu najprv asfalt, ale to nám neprekáža. V esíčku naberáme výškové metre. Žltá značka smeruje k osadám Sýkorovci a Macúrovci, ktoré sú situované po ľavej strane. My zostávame na rozľahlých lúkach, kde sa nám veľmi páči.

Výhľady

Pred nami je Chotárny kopec, v spätnom pohľade sa ukazujú prvé výhľady, či už v smere na najvyššiu Veľkú Raču alebo na hrebeň Kysuckej vrchoviny, ktorý vedie cez Hájnice k novej rozhľadni na Hladkom vrchu. Žltú značku neskôr meníme za červenú a smerujeme k Vojtovmu vrchu. Lúky opúšťame, ešte pokukujeme po Vreteni pri Kysuckom Novom Meste, a potom po strmšom stúpaní vchádzame do lesa. Ako naberáme ďalšie metre, ukazujú sa na čistinkách aj vrcholky Malej Fatry. Už sme si zvykli, že na dolných Kysuciach býva práve toto pohorie súčasťou výhľadov. Napokon les ustupuje a vychádzame na lúky s roztrúsenými ihličnatými stromami. Smerujem k Vojtovmu vrchu, bude to menšia odbočka, ale neprekáža.

Lúky pod Vojtovým vrchom

Pod Vojtovým vrchom je na lúkach veľmi pekne a opäť sa tu môžeme ešte z väčšej výšky kochať vrcholkami Malej Fatry a nižšími vrcholkami Kysuckej vrchoviny. Dosiahli sme najvyšší bod dnešnej túry. Dávame si niečo do žalúdkov. Potom sa vydávame ďalej do osady Murčovci (Podhrady) a na kúsku sa vraciame naspäť. Po lúkach vchádzame do lesa, kde nás najprv vedie zelená značka, ktorá smeruje až do Čadce. Strácame nabrané výškové metre. V opačnom smere stretávame cyklistov, ktorí idú na e-bicykloch, tie im v stúpaní značne pomáhajú. Na čistinke neďaleko osady Vojty odbočujeme zo zelenej doprava po náučnom chodníku do ďalšej krásňanskej osady U Grapov (Grapovci). Tu narazíme na úsek, ktorý je poznačený ťažbou, ale podarí sa nám blato obísť. A chvalabohu, nie je to dlhý úsek.

Osada U Grapov

U Grapov je maličká osada - hneď skraja sú tú pekné chalúpky. Chodník prechádza iba okrajom osadoy, hneď zbieha dolu, a tak ja si ešte odbieham aj k ďalším chalúpkam. Vidíme miesta, kadiaľ sme stúpali pod Vojtov vrch. Prichádzame k smerovníku v spodnej časti osady. Odtiaľto pokračuje širší kamenný chodník, ktorý ide okrajom lesa. A pred nami na obzore sa ešte aj v týchto výškach, na našu radosť, ukazuje Veľký Rozsutec.

Osady U Jantov a U Vlčov

Ešte by sme mali prechádzať cez osadu U Jantov. Netrvá dlho, nechávame les definitívne za nami a prechádzame osadou U Jantov (Jantovci). Je tu náučná tabuľa. Domčeky osady sú situované sčasti pod lesom, sčasti na lúkach. Práve na širokých lúkach pri osade by mala v blízkej dobe vyrásť nová rozhľadňa. Na lúkach je veľmi pekne. Schádzame nižšie. V osade U Vlčov (Vlčovci) prechádzame okolo kríža, pri ktorom debatujú na lavičke sediace babičky. Ani tu nechýba náučná tabuľa – osada patrí medzi najstaršie obývané osady Krásna nad Kysucou. Schádzame dolu k železničnej trati po asfaltovej ceste. Na niektorých miestach je cesta veru poriadne úzka, dve autá by sa tu vzájomne nevyhli. Prichádzame k autu a náš objavovací výlet sa končí.

Krásňanské osady, ktoré sme prešli, sú roztrúsené v bočnej doline vedúcej k Vojtovmu vrchu či nižšej Kykuli v pohorí Javorníky. Prechádzkam týmito miestami tak dodávajú čaro a pocit, že ste stále na dosah ľudských obydlí a príbytkov. Trasa, ktorú sme prešli, je vhodná aj pre horský či elektrický bicykel, len treba byť zvyknutý na stúpania. Nám sa tu veľmi páčilo. Dúfam, že článok vás bude inšpirovať k tomu, aby ste sa aj vy vydali objavovať krásy kopaníc a osád. Tie sa dajú nájsť aj v menej známych lokalitách.