Jaskyňa Dupný kameň
Jaskyňa Dupný kameň Zatvoriť

Túra Kurčínska Magura - okruh z Legnavy

Čas leta a prázdnin je práve na prelome a využívam poslednú možnosť na turistiku počas dovolenky v okolí Bardejova. Mal som toho v pláne viac, ale nie celkom dobré počasie ma trocha odrádzalo od veľkých aktivít v prírode. Napriek tomu som hľadal niečo, čo by sa dalo stihnúť v priebehu do času búrok, ktoré prebiehali každý deň v poobedňajších hodinách. Hľadaním po nete som našiel jednu turistickú akciu, ktorú organizovala obec Údol, a to výstup na Kurčínsku Maguru. Tejto sa mali zúčastniť aj turisti z Bardejova. Preto som sa s nimi skontaktoval a strávil som nádhernú sobotu v neznámom prostredí Ľubovnianskej vrchoviny, v jej východnej časti pri poľskej hranici.

1 deň
leto – 03.08.2019
Ľubovnianska pahorkatina
Stará Ľubovňa (vlak, bus) - Legnava (bus)
» č.1113 Bardejov a okolie (1:50.000)

Legnava – Kurčínska Magura – Dupný kameň (Zbojnícka jaskyňa) – Wielka Polana – Legnava

Presun do Bardejova autom ubehol rýchlo, a tak prešľapujúc pred školou čakám na prvých, pre mňa neznámych turistov. O chvíľku je nás viac a po krátkom zoznámení prichádza malý autobus, ktorý zaplňujeme do posledného miestečka. Čaká nás trocha dlhší presun do dediny Legnava odkiaľ vyrazíme na turistický pochod – Dupný kameň. Práve tam sa máme stretnúť z turistami z dediny Údol.

Cesta nám trvala zhruba hodinku a zastavujeme v Legnave na konci dediny na modrej turistickej značke. Vystupujeme a po krátkej chvíľke vyrážame chodníkom povedľa potoka, cez ktorý v mieste brodu prejdeme na jeho druhú stranu a začíname stúpať hore poľnou cestou južným smerom po lúke. Postupne sa nám otvára priestor s pekným výhľadom na okolie. Pod nami ostáva dedina a je vidieť aj k severným susedom do Poľska a hraničnej rieke Poprad, vinúcej sa dolinou povedľa cesty. Vľavo máme celý hraničný hrebeň a vpravo dolinu a za ňou Ľubovniansku vrchovinu. Nad vzďaľujúcou sa dedinou je vidieť aj poľské vrchy. Naokolo poletujú motýle a rôzny hmyz, ktorý pri krátkych preletoch z kvetu na kvet plnými dúškami nasáva sladučký nektár. Najlepšie by bolo sadnúť si a len tak vnímať všetko naokolo.

Cesta je však ešte len na začiatku, a tak kráčam ďalej, aby som nezaostal. Na konci lúky odbočíme vľavo a ponoríme sa do tieňa stromov, ktoré aspoň z časti zachytia slnečné letné lúče. Mierne stúpame stále vyššie a vyššie, smerujúc si to k hraničnej čiare na juhovýchod. Chodník nás dovedie len na vzdialenosť do sto metrov od hraničnej čiary. Tu sa stočíme vpravo a pokračujeme južným smerom chodníkom cez rúbaniská a v čučoriedkach. Kto by odolal a nezastavil sa, aby ochutnal túto dobrotu z lesa. Chutili. Značkovaný chodník nás dovedie až pod hrebeň Kurčínskej Magury. Tu sa nám trocha v polomoch stratí značka, ale po hrebeni odbočiac vpravo sa dostaneme k samotnému vrcholu.

Kurčínska Magura

Zalesnený vrch z najvyšším bodom 894 m v blízkosti poľskej hranice. Prechádza tadiaľto modrá turistická značkovaná trasa Muszyna – rázcestie Čirč a z Orlova sa pod vrchol dostane aj žltá. Od dediny Legnava je to na juhovýchod tak 1,5 h. Z hrebeňa sa ukáže v niektorých častiach aj nejaká skalná časť. Z vrcholu k smerovníku je to okolo 50 m a značka prechádza cez vrchol. Schádzam dole. Turisti z Údola tu ešte nie sú, a tak musíme čakať, kým dorazia po žltej trase, na ktorú sa dostanú niekde nad dedinou Údol. Ani moji ostatní spoločníci ešte nie sú hore, tak ideme hľadať jaskyňu Dupný kameň.

Podľa mapy by mala byť od smerovníka okolo 400 m východne v blízkosti modrej turistickej značky smerom na rázcestie Čirč. Po chvíľke hľadania ju nachádzam v kamennej časti. Vchádzam dovnútra, aby som si ju trocha prezrel. Nie je veľká, ale vľavo je troch viac miesta. Pri vstupe dnu je na skalke nápis Zbojnícka jaskyňa. Trocha sa ešte poobšmietam po okolí v kamenných častiach a vraciam sa naspäť k smerovníku a vrcholu Kurčínskej Magury. Už poprichádzali aj ostatní moji spoločníci. Spoločne potom ešte chvíľku čakáme na turistických priateľov z dediny Údol, ktorí sú usporiadatelia dnešnej peknej turistiky v nádhernej prírode Ľubovnianskej vrchoviny. Aj priatelia Údolčania sa idú pozrieť k jaskyni, veď je to aj dnešným cieľom a po oddychu pokračujeme na ceste k hranici s Poľskom.

Odchádzame cez vrchol Kurčínskej Magury, aby sme trocha išli aj po značke, ktorá sem vedie a pri príchode sme z nej odbočili. Bolo to jednoduchšie a viditeľnejšie. Potom pokračujeme zas cez rúbaniská a čučoriedky mierne klesajúc až k miestu, kde značkovaná trasa odbočuje smerom vľavo dole. V týchto miestach je od nás hranica len okolo sto metrov severným smerom cez lesný porast. Sme konečne na hraničnej čiare, ktorá nás povedie na spiatočnej ceste. Niekoľko prekážok v podobe padnutých stromov však musíme prekonať, kým sa dostaneme k miestu z názvom Wielka Polana (795 m). Tu sa trocha zdržíme, veď dobre padne aj trocha oddychu. Miestni rozhodujú, že sa tu odbočí dole do Poľska a tadiaľ sa bude pokračovať smerom do Muszyny.

Nakoniec z toho nič nebolo a po viac ako kilometri sa vraciame naspäť, lebo nás cesta viedla niekam viac vpravo od Muszyny. Stratili by sme na čase a aj vzdialenosť by sa nám o veľa predĺžila. Späť to však bolo ťažšie k hranici, veď sme klesli o sto výškových metrov. Sme späť na hranici a pokračujeme zhruba trištvrte kilometra hranicou na sever a pri menšej lúke odbočujeme vľavo na západ a potom pokračujeme ešte kilometer až k miestu a smerovníku Borysów. Aj odtiaľ by sme sa nad riekou Poprad mohli dostať do Muszyny za 45 minút, ale na to už nemáme čas. V týchto miestach je cyklochodník vo výstavbe. Ten ešte neskôr spomeniem. Pokračujeme až na lúku, ktorou prejdeme v blízkosti rieky Poprad. Vľavo je vidieť nad vrcholkami stromov vežičku kaplnky s krížom a sme na konci lúky, kde sa stáčame smerom na juh, a tak pokračujeme ešte niečo viac ako kilometer do dediny Legnava. Hneď z okraja po ľavej strane je sociálne centrum pre postihnutých mužov. Za chvíľu stojíme pri obecnom úrade, oproti ktorému je pamätník. Je tu smerovník s údajmi o trase modrej značky a jej začiatku smerom na rázcestie Čirč cez Kurčínsku Maguru, Dupný kameň a Na Kamennú dráhu.

Legnava

Obec ležiaca pri poľskej hranici v okrese Stará Ľubovňa v jeho severnej časti pri rieke Poprad. Jej nadmorská výška je 453 m. Prvá zmienka o nej je z roku 1366. Cestou cez lúku som spomenul kaplnku a to som ešte nevedel, že v týchto miestach stál baziliánsky Legnavský monastýr. Hneď oproti obecnému úradu je spomínaný pamätník padlým vojakom počas I. a II. svetovej vojny. Prechádza tadiaľto cyklotrasa zo Stariny do Piwniczna v Poľsku a tiež smerom na Muszynu a Krynicu. Idem aj k miestnemu gréckokatolíckemu chrámu svätého Jána Krstiteľa postaveného v roku 1883. Zaujalo ma tiež niekoľko dreveníc a jeden starší ošarpaný dom v staršom štýle vedľa kostola. Bohužiaľ som sa nedozvedel o ňom nič viac. Nebola ani spomienka na stránke obce. Dorazili aj ostatní priatelia-turisti, a tak sa prvá časť našej dnešnej turistickej partie vezie do dediny Údol, kde bude ukončenie pochodu k Dupnému kameňu.

Kým však zhodnotím turistické putovanie výstupu k Dupnému kameňu, nedá mi, aby som nespomenul jednu veľmi peknú skalnú časť nad dedinou Údol, na ktorú som sa išiel pozrieť, kým sme čakali na druhú časť, pre ktorú sa ešte vrátil malý autobus. Tieto ma upútali počas pohostenia, ktoré nám priatelia-turisti z Údola pripravili.

Údolske skalky

Ide o prírodnú pamiatku, ktorá bola vyhlásená v roku 1989. Je to skupinka ôsmich bradiel, v ktorých sa nachádzajú paleontologické náleziská vzácnych amonitov. Z vrcholkov brál sú nádherne výhľady na okolitú krajinu. Hneď nad nimi je nová časť asfaltovej cyklotrasy, ktorá sa tu buduje etapovite. Je to okruh kúpeľnými mestami na Slovensku a Poľsku. Podľa informácii z dediny, ktoré boli v prístrešku pri potoku neďaleko ihriska, ide o kúpele: Bardejovské kúpele, Červený Kláštor, Vyšné Ružbachy a Ľubovnianske kúpele u nás a v Poľsku: Krynica a Muszyna. Na prehliadku som mal málo času, a tak som sa ani nesnažil hľadať nejaké amonity. Padajú však prvé kvapky dažďa, ale je to len menšia prehánka, a tak som ani nezmokol. Vraciam sa naspäť zo zaujímavého miesta nad dedinou Údol a vraciam sa k priateľom. Je čas pomaly ísť naspäť do Bardejova, a tak sa lúčime s turistami a ideme na spiatočnú cestu.

Nové miesta na poznávacej mape pre mňa. Noví priatelia so zanietením pre turistiku a prírodu. Pekné výhľady, poznatky, očarujúca príroda Ľubovnianskej vrchoviny. Spoznanie dediny Legnava a jej súčasnosť i históriu. Nesmiem však zabudnúť ani na Údolské skalky s ich výhľadmi a čarom. Jedným slovom zas to bol turistický deň s veľkým „D“, za ktorým ostanú dlho rezonovať spomienky na prežité chvíľky v peknej a očarujúcej prírode Ľubovnianskej vrchoviny.