Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Lowa Camino GTX – turistické topánky
Lowa Camino GTX – turistické topánky Zatvoriť

Test Lowa Camino GTX – turistické topánky na diaľkové trasy

Ide o univerzálne celokožené vysoké trekkingové topánky. Majú modernejší vzhľad a premyslené detaily pre pohodlné nosenie na dlhých viacdenných pochodoch či diaľkových trasách. Ich názov aj zľahka odkazuje na jednu z najznámejších diaľkových trás – Camino Santiago di Compostela, čiže Svätojakubskú cestu.

Výrobca
Lowa
Model
Camino GTX
Typ
turistcké topánky kategórie B/C
Materiály
nubuck, vibram apptrail, polyuretán
Hmotnosť
1550 g – pár veľkosti UK8 (údaj výrobcu)
Páči sa mi
štýlový dizajn, praktické detaily, kvalitné spracovanie, prijateľná hmotnosť vo svojej kategórii, stabilita, pohodlie
Nepáči sa mi
dezén na päte naberá kamienky, príliš dlhé šnúrky
Infocena
230 €

Topánky som dostal na testovanie začiatkom júna, vraj také “vyššie polovičky”. V predsieni mi však pristala na pohľad masívna, na dotyk pevná, vysoká topánka, určená na poriadny horský trekking.

Prvý dojem? “Uf, tieto teraz neviem dostatočne preveriť, musím ich vrátiť.” Za posledné roky som si privykol nosiť vysoké topánky vlastne len počas zimného obdobia. Inak uprednostňujem športovejšiu, nízku turistickú obuv.

Ale nevrátil som ich. Presvedčil ma bližší pohľad na jednoduchý, zároveň štýlový dizajn, praktické detaily a ich kvalitné spracovanie. A najmä - na nohách nepôsobili až tak ťažko. Oproti mojim zimným topánkam sú na pocit odľahčené a komfortnejšie.

Zvršok

Podošva Vibram Apptrail naznačuje, že ideálny terén pre Camino sú lesy a hole
Podošva Vibram Apptrail naznačuje, že ideálny terén pre Camino sú lesy a hole

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Zvršok topánok je celokožený a je ušitý z 2,2 mm hrubého nubuku. Dielcov je viac, najmä na komíne. Vďaka tomu sú flexibilnejšie v členku v predozadnej osi a tým komfortnejšie pri chôdzi. V priečnej osi si však zachovávajú stabilitu. Špica a päta sú chránené okopovou gumou. Podšívka má GoreTex membránu. Kto preferuje koženú podšívku, Camino sa vyrába aj v takejto verzii, spoznáte ju podľa prívlastku LL namiesto GTX.

Zaujímavým riešením je samostatné uchytenie každého očka šnurovania na vlastnom kúsku kože. Výrobca uvádza, že vďaka tomu sa šnurovanie lepšie prispôsobuje na konkrétnu nohu a je menšia šanca, že by otláčalo priehlavok. Spodná štvorica očiek šnurovania má malú guľôčku, čo znižuje trenie pri šnurovaní. V strede jazyka je aretačný hák – tzv. X-Lacing – doplnený grafikou, naznačujúcou, ako máte viesť šnúrky. Je to trochu nezvyklé, no dobre to fixuje jazyk na mieste.

X-Lacing

Šnurovanie mi celkovo maximálne vyhovuje tvarom, farbou a umiestnením očiek. Je fakt rýchle, intuitívne a flexibilné, čo sa pri iných mojich topánkach nedá celkom povedať. Vytkol by som však extra dlhé šnúrky, ktoré mohli byť pokojne o 10 centimetrov kratšie.

Tvar kopyta

Nemecké topánky bývajú v oblasti päty skôr širšie a platí to aj pre Camino. Hoci mi v nich päta mierna pláva, pocitovo mi to nevadí, ani nespôsobuje otlaky. V oblasti špice majú prsty dostatok miesta, nemám ich stlačené - tam mi kopyto sedí ideálne. Doplním, že v lete som v nich nosil tenšie turistické ponožky, na jeseň zrejme mid-weight.

Podrážka

Podošva Vibram Apptrail, päta naberá kamienky
Podošva Vibram Apptrail, päta naberá kamienky

Podrážka sa skladá z dvoch častí – z medzipodrážky a podošvy. Medzipodrážka je z polyuretánu a podošva je Vibram Apptrail. Zvršok je s podrážkou spojený lepením, nie vstrekovaným polyuretánom, preto sú topánky prepodrážkovateľné.

Obuv sa hodí najmä do lesného a hôľneho terénu, nepohrdne ani tatranskými chodníkmi. Technickejšie ambície nemá, nenájdeme tu lezeckú zónu, ale protismerné drážky na špici a aj päte, ktoré zlepšujú trakciu v strmom, no nie v exponovanom skalnatom teréne. Počas nosenia sa mi dosť naberali kamienky do drážok na päte.

Topánky sú kompatibilné len s univerzálnymi mačkami, nie poloautomatmi. Myslím, že tuhosť by na to mali a žliabok na päte by som uvítal aj za cenu pár gramov navyše. Potom by boli topánky úplne univerzálne.

Postrehy z testovania

Dostal som veľkorysý opušťák od rodiny na celý víkend a narýchlo som vyrazil na hrebeňovku Oravskej Magury zo Zázrivej až k Oravskej priehrade. Výmysel kamarátov. Po nádherne slnečných jarných mesiacoch, kedy nás držala doma hnusoba korona, od konca lockdownu asi mesiac pršalo. Lúky, lesy, všetko bolo zmáčané vodou. Turistické chodníky rozjazdené LKT strojmi, lebo stromy nepočkajú, ťažiť treba nonstop. Topánky dostanú zabrať.

Rozryté lesené cesty s blatovými kolajami – realita slovenských lesov
Rozryté lesené cesty s blatovými kolajami – realita slovenských lesov

Prvý deň bol sparný, ale na Minčol sa mi kráčalo dobre. Podrážka je síce značne tuhá, ale zaoblenie špice umožňuje pohodlný, rýchly nášľap. Zvýšenú hmotnosť na nohách vykompenzovalo popoludnie, šesť hodín v daždi, v mlákach, blatom, cez vysoké mokré trávy. Turistika ako za trest. Do sedla Príslop som prišiel mokrý do nitky - iba nohy zostali v suchu. Aj vďaka provizórnym návlekom, ktoré boli nevyhnutné, aby mi topánky nevytopilo zvrchu. Ak by som išiel vo svojich klasických polovičkách, bola by to konečná, neuschli by ani o týždeň.

Druhý deň, nové ponožky, zabehnuté topánky – a na hrebeni bazény bahna. Už nepršalo, topánky obstáli na výbornú, len plánované fotenie nemalo zmysel, hanbil som sa – takto znivočiť novú vec! Túru sme zvládli v skvelom čase, nohy ustaté, ale bez otlakov. Impregnovaný nový nubuk neprepustil ani kvapku. Bez poriadnej obuvi nemysliteľné.

Korona nám znemožnila každoročné Alpy, a tak som ich zbalil do kufra na dovolenku na Gemeri. Krajina sa na nás opäť pripravila jesenným obdobím monzúnov. Pokoj. Už som vedel, že nové Lowy obstoja. Navyše, pripomenul som si ďalší dôvod, prečo má zmysel prejsť na poriadnu, vysokú obuv. Potreba zastabilizovať chôdzu! Totiž, s odrasteným dieťaťom v nosiči mám na chrbte o dobrých 15 kg viac, než by som si želal. Pri dlhšej prechádzke sa Dita navyše aj dosť hmýri, pripadám si ako vrtuľník vo víchrici. Topánky sú moja kotva. Nová podrážka drží dobre aj na vlhkých vápencových skalách.

Záver

Zhrniem očividné – do mokrého terénu alebo naťažko len vo vysokej obuvi. Je to pozitívna zmena. Nevýhoda sa ukáže, keď potrebujem pridať do kroku, z podstaty veci to nejde tak ľahko ako v športových polovičkách, za Aďkou výrazne zaostávam. Alebo je to kondičkou?

Long distance ambície indikované názvom modelu podľa mňa topánka spĺňa najmä kvalitou vypracovania. Podmienky nosenia počas testu ich nešetrili a aj tak to na nich nie je veľmi vidieť a cítiť. Druhý faktor je tuhosť topánky, čo je pri dlhom putovaním naťažko podľa mňa skôr výhodou. Mäkšia topánka by asi cestou skôr podľahla opotrebovaniu.

Na záver čosi k detailom, ktoré ako celok robia rozdiel. Stielka komína a jazyka pôsobí pevnejšie, s odolnejším šitím. Predral som ich už niekoľko, ale tieto vydržia. Tlmiaca, anatomicky tvarovaná vložka je ako nová a nevyzúva sa. Životnosti pomôže aj gumený lem proti okopaniu, zvýšený je nielen na špici, ale objíma aj pätu až do výšky 9 centimetrov. Šnurovanie je flexibilné, v dolnej časti cez štyri kovové očká a na komíne ďalšie štyri háčiky, zakončené oddeľovacím aretačným hákom. Jeho kontrastný dizajn pomáha rýchlejšiemu šnurovaniu, napríklad za šera.

Fotogaléria k článku

Najnovšie