Čarovný lesík na Zrkadlovej skale
Čarovný lesík na Zrkadlovej skale Zatvoriť

Túra Bystrá a Zrkadlová skala - okruh z Miklušoviec

Opatrenia nás uväznili výhradne na prešovský okres, a tak sa vyberáme na miesta, ktoré sme inak vždy prehliadali a vždy sme radšej uprednostnili niečo iné. Možností na turistiku v našom okrese s predlžujúcim sa lockdownom akosi ubúdalo, a ak sme nechceli chodiť na rovnaké miesta viackrát, musel som nájsť niečo nové. Tým bol nenáročný, zato však veľmi pekný okruh z Miklušoviec cez Bystrú a Zrkadlovú skalu.

1 deň
zima – 09.01.2021
Slovenské rudohroie: Čierna hora
studnička pri lesnej chate pod Lysou
Prešov (vlak, bus) - Miklušovce (bus, parkovisko pri zastávke SAD na hornom konci dediny)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Tip na túru v okrese Prešov

Miklušovce – poľovnícka chata pod Lysou – Bystrá, priehyba – Lysá – Bystrá (Vlčia jama) – Jedliny – Zrkadlová skala – Miklušovce

Najlepším východiskovým bodom na začiatok túry je parkovisko na hornom konci dediny pri zastávke SAD. Odtiaľ sa pomedzi domy s množstvom brešúcich psov uberáme smerom k lesu. Je januárové mrazivé ráno a jasná obloha veští priaznivé podmienky na turistiku.

Naším prioritným cieľom je Zrkadlová skala nad Miklušovcami, nechceme však využiť najkratšiu možnosť, akou sa dá k nej dostať. Z parkoviska to je k nej nejaký kilometer a to by naše chute na pohyb po čerstvom vzduchu neukojilo. Vyberám preto trasu okľukou, tak aby sme vyšli na hrebeň medzi vrcholmi Bystrá a Suchý vrch, následne obídeme Bystrú a pri návrate sa zastavíme na Zrkadlovej skale s peknými výhľadmi do doliny a na samotnú Bystrú.

Čím prekvapí Bystrá?

Za dedinu vedie lesná neznačená cesta, ktorá sa vnára do lesa a začína ihneď stúpať. Snažíme sa držať mapy v mobile, ale aj tak sa nám pošťastilo trocha z plánovanej cesty zísť. To však neprekáža, lebo spleť lesných ciest je tu dosť hustá, a tak sa na správnu trasu dostávame po chvíľke. Peknými smrekovými lesmi, ktoré bývajú v lete plné hríbov, nenáročne stúpame k hrebeňu. Ostré ale chladné januárové slnko žiari v občasných bielych škvrnách od snehu a dáva pocítiť, že zima ešte nepovedala svoje posledné slovo.

Míňame peknú lúku medzi lesmi, kde pracujú lesní robotníci na ťažbe dreva a od hluku motorov radšej mizneme v lese. Stále nenáročnou a príjemnou cestou pokračujeme k rozsiahlejším lúkam pri poľovníckej chate pod Lysou, tesne pod hrebeňom. Okolie je čarovné – pekná rozsiahla lúka, blízka studnička, kŕmidlo pre zver a pekné rozhľady smerom na typické prešovské scenérie – vrcholky Stráže, Lysej Stráže a Šarišského hradného vrchu.

Na hrebeni narážame na turistický značený chodník. Prichádzame na priehybu Bystrá, kde sa opäť dá pokochať novou perspektívou výhľadov – tentokrát na juh, smerom ku Kojšovskej holi. Tu sú miesta s trvalejšou, aj keď tenkou snehovou pokrývkou. Meníme smer našich krokov a vyrážame na západ po značenom chodníku smerom k Bystrej. O jej vrchole neviem vôbec nič, takže som zvedavý ako bude vyzerať.

Zrkadlová skala pre deti

K Bystrej kľučkujeme lesnou cestou plnou primrznutých mlák a blata a vrchol Bystrej (Vlčia jama) neprináša žiadne prekvapenie, je zalesnený, bez akýchkoľvek možností na výhľady. Ani sa tu nezdržiavame, viac sa tešíme na Zrkadlovú skalu, ktorú síce poznáme, ale vieme, že tam nás čaká krajinársky príjemnejšie prostredie. Z Bystrej klesáme po modrej značke do miest, kde nás značka privádza na rozsiahle lúky nad Klenovom. Hneď ako sa vynoríme z lesa, musíme odbočiť na východ a sledovať vychodený chodník, ktorý vedie sprvu lúkou a potom cez hustejší porast Jedliny až do pekného zmiešaného lesa v okolí Zrkadlovej skaly.

Prostredie sa razom mení – na krátkom úseku v bezprostrednej blízkosti skaly sú husté koberce čučoriedok a nízke zakrpatené brezy, ktoré dodávajú okoliu farebnú pestrosť. Toto zimné obdobie farbám veľmi nepraje, ale tu sa cítime ako na jeseň. Skalné steny sú dosť vysoké a strmé, ale občas ponúknu pekný výhľad na hrebeň v okolí Bystrej, širším rozhľadom však bráni práve nízka nadmorská výška skaly.

V okolí sa potuluje viacero rodiniek s deťmi, keďže na skaly vedie z parkoviska miestna značená trasa, ktorá je venovaná deťom a po ceste sem sa deti môžu stretnúť s rôznymi zaujímavými výtvormi, ktoré ich zabavia a niečomu naučia.

Nenáročný okruh je skôr oddychovkou, ktorá však na krátkom úseku s neveľkým prevýšením prinesie viacero pekných výhľadov a dokonca sa vystrieda viacero typov lesa. Od smrekového, podobného tatranským, cez bukový až po zaujímavý čučoriedkový zmiešaný les na Zrkadlovej skale. Na absolvovanie celého okruhu stačia s bohatou rezervou 2 alebo 3 hodiny a zvládne ich aj rodina s deťmi.