Svet

Fagaraš

04. 12. 2007
Sú štyri hodiny ráno a mne zvoní budík. Rýchlo vstávame, obliekame sa, naložíme batohy do auta a vyrážame - smer Bratislava. Tu nás už čaká Tomáš a môžeme vyrazit na dlhú cestu s cieľom Rumunsko, pohorie Fagaraš. Vstupom do Rumunska sa dostávame do akoby iného sveta. Na hranici sú samí veksláci, cítiť čudný zápach, dostávame sa do územia chudoby. Všade sú dopravné zápchy, cesta pokračuje pomaly, ešte aj počasie je nejaké pochmúrne. Do nášho dnešného cieľa, malej dedinky Turnu Rosu sa dostávame až za tmy. Rýchlo postavíme stany, navečeriame sa a potom preberáme dlho do noci taktiku výstupu pri kukuričnom pive, ktoré sme si kúpili niekde na benzínke.

Je ráno a my konečne vyrážame. Na chrbtoch máme ťažké batohy so zásobami na celý týždeň, cestou sa nič doplniť nedá. Asi po hodine sa dostaneme do kláštora, ktorý je posledným civilizovaným miestom, ktoré tento týždeň uvidíme. Po polhodinke oddychu vyrážame vpred strmým lesným chodníkom a pomaly ukrajujeme z dnešného plánovaného 1900 metrového prevýšenia. Je sychravo a začína pršať a my márne dúfame, že tento týždeň bude pekné počasie. Konečne sa dostávame na hlavný hrebeň, vydýchneme si a pokračujeme ďalej. Už sa cítim ako v tom Rumusku, o ktorom som počul z rozprávania - okolo nás počuť pasúce sa ovce, pastierov a neodmysliteľné psy - nič však cez hustú hmlu nevidíme. Prechádzame plantážami čučoriedok a už myslíme len na stan, teplý spacák a dobrú večeru. Po dlhom blúdení, kedy sme strácali značku, v slabej viditeľnosti konečne staviame tábor. Všetci oddychujeme v stanoch a zrazu niekto zakričí: „Vonku sa vyjasnilo“ – konečne môžeme sledovať nádherné výhľady pomedzi roztrhanými oblakmi a spokojne ideme spať.

Druhý deň je takisto upršaný a my paradoxne nemáme vodu, tak sa ponáhľame k najbližšiemu plesu. Cesta však ide pomalšie, ako sme predpokladali, našťastie nachádzame cestou prameň. Po príchode k plesu sme zhrození - je to jedno obrovské smetisko, ešte že sme sem večer nedošli. Tu sme mali táboriť. Rýchlo poďme preč. Prechádzame strmými svahmi po mokrých kameňoch za silného vetra a dažďa a nadávame, na čo sme sem vlastne išli. To sa však zmení, keď nájdeme miesto, kde budeme stanovať. Je to nádherná dolina plná plies, pričom sa opakuje včerajšok a konečne sa vyjasňuje. Toto je asi najkrajšie miesto, kde som v živote bol. Kdesi nad nami je Negoia, druhý najvyšší vrch Rumunska a pred nami v diaľke Lacil Vidraru - obrovská priehrada. Fotím všetko okolo, hory ožiarené západom slnka, zaujímavé oblaky, priateľov, sušiace sa veci porozkladné po kameňoch.

Dnes nás čaká výstup na Negoiu, 2535 metrov vysoký vrch. Na vrchol vystupujeme po dvoch hodinách stúpania, počasie sa konečne vylepšuje a my sa kocháme pohľadom na ďaleké hory. Vrchol je však plný ľudí, pomaly sem vystupuje aj 40-členná partia Čechov. Nás teraz čaká Strunga Draculi a zostup dolu po reťaziach. Čudujem sa ich prítomnosti, pretože sme prešli aj horšie úseky, kde žiadne reťaze neboli. Pokračujeme ďalej k najbližšiemu plesu, naberieme si vodu, dáme obednú prestávku a pokračujeme vychutnávajúc si krásne slnečné počasie s občasnými dažďovými prehánkami, bez ktorých by to už asi ani nebolo ono. Dostávame sa na vrchol Paltinului (2399 m n.m.), pod ktorým je cestný tunel a nepríjemným hrebeňom pokračujeme opatrne ďalej. Sledujeme chatu dolu a snívame o tom, ako by sme si tam dali pivo. Radšej pokračujeme k nášmu táborisku a varíme spoločnú večeru.

Dnes je piatok a my ešte netušíme, že sa nám splní včerajší sen o pive. Čaká nás ešte pár neznámych kopcov, ktoré preliezame stále viac vyčerpaní. Píjemným prekvapením je malý, asi 20 metrov dlhý ľadovček, ktorý si všetci užívame - asi prvý krát vidím sneh naživo v auguste. Zrazu sa však strhne silná búrka a my sa ponáhľame ani nevieme kam, len čo najďalej z tohto hrozného počasia. Za hodinu je po búrke, ale vodu máme všade. Skúšame sa vysušiť, ale veľmi to nejde, je chladno. Pokračujeme, aby sme sa trochu zahriali. Po tom, ako vystúpime na Monte Podragu, dolu uvidíme horskú chatu. Keď sa dozvieme, aká je predpoveď počasia, je rozhodnuté - ide sa dolu. Predpoveď hovorí o ďaľšom daždi a toho máme všetci tak akurát dosť - ide sa na pivo, dolu do chaty Cabana Podragu. Dáme si ešte zostup k ďaľšej chate, cestou stretávame krajanov, ktorí sú tu s jednou cestovkou. Navaríme večeru, na strmej lúčke postavíme stany a ide sa spať. V noci je hrozná búrka, trasie sa pod nami zem a my sa každú chvíľu budíme.

[ Tipy na túry, aktuality z hôr a iné zaujímavosti môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstragrame ]

Toto je naša posledná noc v Rumunsku. Zajtra ráno zostupujeme hustým lesom dolu do Victorie, kde nás bude čakať Tomáš s autom. Cestou sa ešte zastavíme v historickom Sibiu a ide sa domov.

Súvisiace témy:
Rumunsko - Padis
Rumunsko - NP Retezat

Fórum 11 príspevkov
Fagaraš 28/08/14 07:37 11 príspevkov
Najnovšie články autora

Búda Útulňa pod Svetlou skalou Pod jedným z najkrajších slovenských kopcov, pod malofatranským Kľakom, sa nachádzajú dve útulne. Tá prvá je útulňa Javorinka pod Kľakom a tou druhou je útulňa, o ktorej väčšina turistov ani len netuší. Náhodne som ju objavil na českej webovej stránke Boudy.info 04/12/09 Peter Flimel Malá Fatra
Búda Zrub na tretej rampe V krásnom prostredi Strážovských vrchov je postavený tento trampský zrub. Konajú sa tu trampské potlachy, ale výborne poslúži aj turistom, keďže sa nachádza v blízkosti turistického chodníka. Výborný úkryt pred nepohodou tu môže nájsť asi pätnásť ľudí. 25/09/08 Peter Flimel Strážovské vrchy
Bivak Jaskyňa pod Havraňou skalou Možno si poviete, čo hľadá tento článok v kategórii chaty, nedalo mi však ho sem nezaradiť, keďže poskytuje možnosť núdzového nocľahu. Havrania skala je dobre viditeľná z Fačkovského sedla. Je to malá skala na strane Strážovských vrchov. Keďže som bol práve na Fačkovskom sedle a mal som hodinku čas, rozhodol som sa pozrieť na túto skalu trošku bližšie. 17/04/08 Peter Flimel Strážovské vrchy
Najnovšie články na titulke

Príbeh Slovenské brandy a poľská wiśniówka Viac rokov som plánoval túru hornou Oravou. Prejsť si po najsevernejších hraniciach okruh od Babej hory po Pilsko. Pred 4 rokmi mi to nevyšlo preto, že som sa spoliehal na ľudí, ktorí mali ísť so mnou. Dovolenka bola vybavená, chuť objavovať na najvyššom stupni, ale podvečer túry to zvyšok partie vzdal a ostal som doma. Samému sa mi vtedy chodiť ešte veľmi nechcelo, aspoň nie takto ďaleko. O dva roky je situácia výrazne iná a nerobí mi problém vyraziť aj na viac dní sám. Leto vrcholí a rozhodujem sa, že idem do toho. dnes Martin Birka Príbehy
Basecamp Boli ste už na miestach s názvom Vrvrava či Chujava? Čaká nás oblačný víkend, v nedeľu cez naše územie prejde studený front so zrážkami. Po oteplení sa príroda zazelenala, v tipoch sme pre vás vybrali aj kratšie ciele v nižších nadmorských výškach. Ak radi chodíte na Chatu pod Chlebom, treba to stihnúť do nedele, od pondelka sa chata zatvorí kvôli rekonštrukcii. včera Redakcia Basecamp
Cyklotúra Šiklóš, Horšianska dol., Svätý Kríž a Krížny vrch Regióny Tekov a Hont sú rajom pre cyklistiku a cykloturistiku. Nachádza sa tu množstvo cestičiek s minimálnou premávkou, v pestrom (rovinatom, zvlnenom aj kopcovitom) teréne a v obklopení atraktívnej krajinnej scenérie. Popri trasách je množstvo prírodných, kultúrnych a historických pamiatok, ktoré sú zatiaľ neobjavené pre masy turistov. Navyše tu počasie po väčšinu dní v roku praje bicyklovaniu. včera Jakub Mészáros Štiavnické vrchy, Podunajsko

Verzia pre tlač
  • text  fakty  fotky
Vriace fórum RSS vriaceho fóra
Fagaraš 28/08/14 07:37 11 príspevkov
Login prihlás sa alebo registruj
zapamätať

Vytvorením používateľského konta súhlasíte s podmienkami použitia HIKING.SK, ktorých súčasťou sú aj informácie o spracovaní osobných údajov.