Výhľad z Malého Muráňa
Výhľad z Malého Muráňa Zatvoriť

Túra Malý Muráň - náučný okruh z Novoveskej Huty

Malé okno v protiepidemických opatreniach a možnosti turistiky cez okres s priateľkou okamžite využívame a po minulotýždňových Slanských vrchoch, sme sa tentokrát vybrali k okraju Slovenského raja za históriou baníctva v regióne.

1 deň
zima – 20.02.2021
Slovenské rudohorie: Volovské vrchy - Veľká Knola (ochranné pásmo NP Slovenský raj)
studnička Stoliky
Spišská Nová Ves (vlak, bus, MHD) - Novoveská Huta (bus, MHD, parkovanie na konci Stražanskej ulice pri rampe)
» č.704 Slovenský raj (1:25.000)

Novoveská Huta – Kráľov prameň – Pod Zlomom – Malý Muráň – Pod Zlomom – Leithaus – Ilonkin prameň – Novoveská Huta

Novoveská Huta

Neplánujeme dlhú túru, a preto si dávame na čas a vyrážame až niečo okolo deviatej ráno. Auto parkujeme priamo na modrej značke v časti Strážanská huta (teraz to je len Strážanská ulica). Tesne pred rampou, ktorá by nás aj tak nepustila ďalej, je malý priestor, na ktorom parkuje jedno auto. A tam začíname našu prechádzku.

Vyjazdená cesta od áut je veľmi šmykľavá a zľadovatená, ale vieme, že o chvíľku z nej zídeme, a tak sa neunúvame nasadzovať si mačky. Po 20 minútach prichádzame popri potôčiku k prvému rázcestníku Kráľov prameň, kde nás tabuľa poučí o železorudnom baníctve v okolí. Na potôčiku sú vybudované tri drevené studničky.

Odbáčame vpravo do lesa po Náučnom banskom chodníku. Počasie sa trošku zhoršuje, pribúda hmla, ale aj sneh, a tak sa toľko nešmýka. Prechádzame okolo veľkej lúky pokrytej snehom, ale hmla ničí dohľadnosť, no zato dotvára atmosféru. Stretávame partiu bežkárov.

Ideme ďalej, míňame, mimochodom zle osadenú, tabuľu o uránovom lome Muráň, ktorá uvádza, že sme pri rázcestníku Pod Zlomom, ale do toho bodu nám ešte asi kilometer chýba. Kráčame zasneženou lesnou cestičkou popri vyjazdených pruhoch od bežiek. Prechádzame okolo studničky Stoliky a stále mierne do kopca.

Počasie sa napodiv začína zlepšovať, mraky sa rozutekajú a nad nami sa otvára pekná modrá obloha. Dolina a celá Novoveská Huta je ale ešte stále v hmle. Prichádzame k ďalšiemu rázcestníku Pod Zlomom, kde sa cesta delí. Náučný chodník sa vracia späť do Novoveskej Huty dvomi rôznymi cestami alebo pokračuje opäť dvomi cestami na Vojtechovu samotu. Jednu z ciest, ktorá ide na Malý Muráň si vyberáme tiež.

Malý Muráň

Modrá značka sa začína dvíhať a niekde pod nami je Novoveská Huta, ktorú zakrýva hmla. Cesta sa stáča mierne doprava a vchádza do temného lesa. Tu začína prudký kopec. Vzhľadom na množstvo snehu, ktorý stále pribúda sa ide trošku ťažšie.

Po pol hodine vychádzame z temnoty na čistinku. Na tvrdom snehu je nový tenký snehový poprašok, v noci tu muselo snežiť. Z malej lúky sa dá ďalej po náučnom banskom chodníku pokračovať až na Vojtechovu samotu. Naše kroky ale dnes vedú hore na vyhliadku. Od značky Malý Muráň je to len chvíľka. Na začiatok prudko do kopca a potom trošku dole a sme tam.

Najvyšší bod našej cesty, vyhliadka Malý Muráň vo výške 961 m n. m. v prírodnej rezervácii Muráň, ktorá sa nachádza vo vrcholovej časti a na svahoch vrchu Muráň, ponúka obmedzený výhľad na kopce Slovenského raja a v diaľke pri dobrom počasí vidno končiare Vysokých Tatier. V lete a na jar tu výhľady pre značný porast takmer nie sú, teraz v zime to je omnoho lepšie. V diaľke skutočne vidíme končiare Tatier, ktoré trčia nad oblaky.

Pred nami tu pravdepodobne nikto nebol, preto si musíme očistiť zasneženú lavičku a trošku si oddýchneme. Fúka mierny vetrík, ale svieti slnko a je teplo. V kontraste silno zasneženej krajiny je to krásna idylka.

Po krátkom čase sa zbalíme a ideme späť. Kopírujeme cestu, akou sme išli hore k značke Malý Muráň, a prudkým kopcom dole, kde sa ide teda oveľa lepšie, keďže hromada snehu tlmí naše kroky. Zmizla aj hmla a po ceste dole vidíme, ako sa zjaví Novoveská Huta.

Cesta dole

Prichádzame na miesto, kde sme už boli – Pod Zlomom. Tu ale nepokračujeme rovnakou cestou, ako sme prišli, ale ideme žltou značkou na Leithaus. Cesta sa kľukatí, sem-tam prudko klesá. Snehu ubúda, na niektorých miestach nie je vôbec. V jednej časti po ceste tečie miestami zamrznutý potôčik, ale celkovo sa klesá dobre.

Po dvoch kilometroch prichádzame k značke Leithaus, čo bola bývala banská lokalita v okolí Novoveskej Huty. Odtiaľ sa dá urobiť malá zachádzka k Ilonkinmu prameňu, ale my to pre tentokrát vynechávame. Dá sa ísť aj priamo do Novoveskej Huty, ale pokračujeme Náučným banským chodníkom k autu. Stáčame sa doprava a pekným zasneženým chodníkom kopírujeme sídlo pod nami. Míňame niekoľko zamrznutých potôčikov, ktoré križujú cestu a po celkových 4 hodinách chôdze prichádzame k autu.

10-kilometrová prechádzka s jedným prudším stúpaním, kde sa človek čo-to dozvie o histórii baníctva v oblasti je pekný krátky výlet. Celý okruh Náučným banským chodníkom až cez Vojtechovu samotu, ktorý má 18 km zaberie o niečo viac času. Ponúka peknú prírodu, z časti aj pekné výhľady a nachádza sa na ňom osem informačných panelov o baníctve, lomoch, vodotechnických banských dielach alebo o ťažbe uránu.