Bežky Wechsel – Semmering – Panoramaloipe II

Na upravené bežkárske trate Panoramaloipe v pohorí Wechsel sa môžete dostať zo šiestich nástupných miest. V druhej časti nášho rozprávania o týchto tratiach sme sa zamerali na jednotlivé nástupné body, na naše skúsenosti z tratí okolo nich a na ich dostupnosť. Nástupné body uvádzame v poradí, v akom sú značené aj v prospektoch spracovaným k tratiam Panoramaloipe. Tie môžete získať na webstránke uvedenej v závere článku alebo priamo pri vstupe na trať.

1. Steyersberger Schwaig

Horská chata v nadmorskej výške 1 357 metrov, juhozápadne od vrchola Alpl (1 499 m.n.m.), na ktorú sa dostanete úzkou lesnou cestou. Čo sa týka možnosti výberu bežkárskych túr, prirovnal by som toto nástupné miesto ku Skalke v Kremnických vrchoch. Je tu možnosť ísť dvoma smermi na hlavné trate a kúsok za chatou je osobitný, asi dvojkilometrový bežkársky okruh.
Okruh cez Feistritzel Schwaig, Dreiländereck a Kranichberger Schwaig, aj v minuloročnej zime skúpej na sneh bol pre bežkárov sprístupnený najviac dní. V horných častiach vedie otvorenou krajinou a sú z neho výhľady na Schneeberg, Hochwechsel a Stuhleck.
Na Steyersberger Schwaig musíte odbočiť z cesty na Semmering pri obchvate Gloggnitz cez Raach smerom na Otterthal, ďalej na Kirchberg am Wechsel, tam odbočiť na St. Coronu a po asi dvoch kilometroch na nenápadnej križovatke doprava na Steyersberger Schwaig. Od odbočky je to na chatu asi sedem kilometrov a sedemsto metrov prevýšenia. Priemerné stúpanie je 10 percent, ale v závere je to určite viac. V tomto úseku ide o úzku asfaltovanú lesnú cestu a pri väčšom množstve snehu s montážou reťazí neváhajte už v dolných častiach stúpania.
Vyskúšali sme z cesty na Semmering odbočiť aj skôr už pri obci Enzenreith do Otterthalu cez Kranichberg. Táto cesta je možno kratšia, ale užšia a horšia ako spojenie cez Raach. Zaujímavosťou je, že vedie priamo cez nádvorie hradu Kranichberg, ktorý slúži ako luxusný hotel.

2. St. Corona

V tejto horskej obci (844 m.n.m.) sa nachádza lyžiarske stredisko s niekoľkými vlekmi a lanovkami a ak chcete nastúpiť na bežkárske trate, musíte sa vyviezť lanovkou do výšky 1 251 m.n.m. Spiatočný lístok na lanovku stojí 5 euro a spolu so vstupenkou do stopy vás tak vstup na trate bude stáť 10 eur. V tomto stredisku si prídu na svoje bežkári aj zjazdári, cesty sem sú dobre udržiavané a aj pri väčšom množstve snehu sa zaobídete bez reťazí. Bežkárska trasa zo St. Corony na Dreiländereck umožňuje pekné výhľady na Raxalpe, Schneeberg a Hochwechsel.
Do St. Corony môžete použiť dve prístupové trasy. Prvá je totožná s tou na Steyersberger Schwaig, keď musíte odbočiť z cesty na Semmering pri obchvate Gloggnitz cez Raach smerom na Otterthal, ďalej na Kirchberg am Wechsel a tam odbočiť na St. Coronu.
Do St. Corony sa však dá prísť aj tak, že z diaľnice neodbočíte na Semmering, ale budete pokračovať až po Hochegg a tam odbočíte na Aspang, v Aspangu potom na St. Coronu.

3. Feistritzsattel

Feistritzsattel je horské sedlo v nadmorskej výške 1 298 m.n.m. Vedie naň kvalitná cesta a je predpoklad, že sa sem dostanete aj pri väčšom množstve snehu bez reťazí, stačia zimné pneumatiky. V sedle je parkovisko a môžete odtiaľto vyraziť smerom na Dreiländereck, najvyšší bod tratí, ktorý je vzdialený šesť kilometrov – výhľady sú cez prieseky na juh už kúsok za sedlom. Na druhú stranu vedie stopa po zalesnenom hrebeni smerom na Kummerbauer - Stadl, 12 kilometrov a ďalej ešte 6 kilometrov na Greis – Semmering.
Na Feistritzsattel sa dostanete, keď z cesty na Semmering odbočíte pri obchvate Gloggnitz cez Raach smerom na Otterthal, ďalej na Trattenbach a pokračujete dolinou do sedla. Toto miesto sa nám zdá najvhodnejšie na nástup na bežkárske trate z hľadiska najjednoduchšieho prístupu zo Slovenska aj možností nástupu na bežkárske trate.

4. Kummerbauer – Stadl

Novovybudovaná horská chata (hotel 1 079 m.n.m.) na hrebeni asi osem kilometrov od Semmeringu. Sem sme sa dostali len na bežkách zo sedla Feistritzsattel. Na bežkách sme išli z Kummerbauer – Stadlu asi dva kilometre aj smerom na Semmering, oproti idúci bežkári nám však povedali, že až do Greis Semmeringu sa po nej nedostaneme. Odtiaľto boli výhľady na okolie Semmeringu, dominoval obrovský cestný viadukt.
Odbočka na lesnú cestu na Kummerbauer – Stadl z hlavnej, vedúcej do sedla Feistritzsattel medzi Otterthalom a Trattenbachom nevyzerala vábne a na zdolanie 400 výškových metrov na štyroch kilometroch boli určite nevyhnutné pevné nervy, prípadne aj reťaze.

4a. Dissauer

V čase, keď som písal tento príspevok, nebol prístup na trate z Disaueru možný. Počas troch rokov, čo sledujem webstránku Panoramaloipe, prístup z Disaueru na trate nikdy nebol v prevádzke, takže mu nebudem venovať pozornosť, ani ho neodporúčam ako nástupné miesto na trate. Dissauer sa nachádza asi dva kilometre pred sedlom Feistritzsattel a na to, aby ste sa dostali na trate. musíte použiť asi päťstometrový lyžiarsky vlek.

5. Mariansee Bergstation

Do piateho nástupného bodu sme sa dostali len na bežkách zo Steyersberger Schwaigu cez Dreiländereck a Marianseer Schwaig. Keďže nadmorská výška tohto nástupného miesta je 1 500 metrov, tých 8,5 kilometra zo sedla Dreiländereck bolo len s minimálnym prevýšením. Výhľady na Hochwechsel a na hrebeň na druhej strany údolia Mariansee, vedúci od St. Corony na Arabichl.
Prístup do Mariansee (Monichkirchenu) je lepší z diaľnice na Graz, teda neodbočovať na Semmering, ale pokračovať diaľnicou až po Hochegg, tam odbočiť na Aspang a tu na Mariansee alebo pokračovať na Monichkirchen. Tento prístup sme ešte nevyskúšali, ku tratiam sa tu však dostanete len pomocou štvorsedačkovej lanovky, čo je ďalších päť eur navyše.

6. Greis – Semmering

Tento prístupový bod je otvorený len od minulého roka, ale vzhľadom na to, že ide o miesto s najnižšou nadmorskou výškou na trati Panoramaloipe – 940 m.n.m., počas minuloročnej (2006/2007) biednej zimy nebol ani jeden deň v prevádzke. Aj pri našej poslednej bežkovačke (25. marca 2007), keď sme sa blížili k tomuto miestu od Kummerbauer – Stadlu, protiidúci bežkári nám povedali, že sa tam nedostaneme, tak sme to otočili.
Je zjavnou snahou prevádzkovateľov dostať trasy Panoramaloipe aj do blízkosti známeho zimného strediska Semmering, kam chodí mnoho návštevníkov. Ak budete chcieť nastúpiť na trate z tohto bodu - vzhľadom k tomu, že je to jediný nástupový bod na trase Panoramaloipe, na ktorom sme osobne neboli - odporúčame vám riadiť sa pokynmi na internetovej stránke a aktuálnymi odkazmi bežkárov.

Materiál bol spracovaný aj z podkladov (textových a fotografických) od členov TK Štart Bratislava, najmä od Majky Lorincovej, Barborky Pospíšilovej, Borisa Rudolfa, Jána Pospíšila – Peleho a Petra Forra.