Meškalka a Malý Kriváň z chodníka tesne nad Vendovkou
Meškalka a Malý Kriváň z chodníka tesne nad Vendovkou Zatvoriť

Túra Jesenný Malý Kriváň cez Meškalku a dolu cez Kľačiansku Maguru

Atraktívna jesenná túra, ktorej prvá časť vedie málo známym chodníkom zo Sučianskej doliny na Malý Kriváň okolo Vendovky a úbočím Meškalky. Aj v slnečný víkendový deň tam veľa ľudí nestretnete. Z Malého Kriváňa trasa vedie klasickou hrebeňovkou na Suchý. Naspäť do Turca zbehneme cez Chatu pod Kľačianskou Magurou do Turčianskych Kľačian.

1 deň
jeseň – 04.09.2021
Malá Fatra - Krivánska Fatra (Národný park Malá Fatra)
  • Najvyšší bod: 1671 m n. m. Malý Kriváň
  • Najnižší bod: 420 m n. m. Turčianske Kľačany, futbalové ihrisko
prameň pri Vendovke, prameň pod Kľačianskou Magurou, Chata pod Kľačianskou Magurou
Martin / Vrútky (vlak, bus, MHD) - Sučianska dolina (autom k chatovej osade Jarolím), Turčianske Kľačany (bus, jediné parkovisko pri futbalovom ihrisku)
» č.705 Malá Fatra (1:25.000)

Jarolím, chatová osada – Vendovka (rázc. Rypaj) – Malý Kriváň – Biele skaly – Suchý – Chata pod Kľačianskou Magurou – Tučianske Kľačany

Upozornenie: úsek Vendovka (rázc. Rypaj) – Malý Kriváň je sezónne ozavretý od 1. 3. do 15. 6.

Úvodná logistika

Túra je takmer okruhom, no aj tak je štart a cieľ odlišný. My sme to vyriešili tak, že moje auto ostalo v cieli túry (Turčianske Kľačany, parkovisko pri futbalovom ihrisku) a k chatovej osade Jarolím v ústí Sučianskej doliny nás odviezla miestna spojka Lucka. Ušetrili sme si nezáživný úvod po asfaltke aj vyriešili inak logisticky náročnú úlohu. Autobusovou dopravou sa totiž štart a cieľ túry zmysluplne prepojiť nedá.

Ešte upozorňujem, že v Turčianskych Kľačanoch sa dá parkovať len na spomínanom parkovisku pri futbalovom ihrisku. Od hlavnej cesty tam nie sú žiadne navigačné tabule.

Na Vendovku

Chatka sučianskych turistov Vendovka pod Meškalkou

Od chatovej osady Jarolím začne modrá turistická značka strmo stúpať lesom po lesnej zvážnici. Nejde o riadnu lesnú cestu, vznikla asi pri ťažbe dreva a na jej stave sa značne podpísalo pôsobenie vody pri veľkých dažďoch.

Našťastie to trvá len krátko. Vytiahne nás na tiahly chrbát, ktorý kopíruje Sučiansku dolinu. Pokračujeme raz širokým, inokedy uzučkým chodníkom v bukovom lese. Občas križujeme kvalitnú lesnú cestu.

Ako naberáme nadmorskú výšku, pribúda smrekov. Pod Veľkou Kráľovou vo výške okolo 1150 m nás víta prvá čistinka s čučoriedím a odstavenou skriňou VTS, ktorá zrejme slúži ako poľovnícka chatka. Z priľahlého ohniska sa ešte dymí.

Raz strmo, inokedy miernejšie stúpame ďalej. Les postupne redne a čučoriedok pribúda. Úroda je tento rok bohatá a podarilo sa nám trafiť správny čas. Neprišli sme však zbierať, len kde-tu si vezmeme do úst.

Vo výške asi 1340 m je kúsok od chodníka malá chatka. Volá sa Vendovka a patrí sučianskym turistom. Žiaľ, nie je verejnosti prístupná, no pred ňou je terasa so stolom a lavicami. Keďže kúsok od chatky je prameň, dávame si prestávku a trochu pokvasíme na príjemnom jesennom slnku.

Popod Meškalku a na Malý Kriváň

Malý Kriváň z úbočia Meškalky

Neďaleko Vendovky je malý symbolický cintorín. Je z neho výhľad na Biele skaly a Suchý. Na žulovom balvane sú dve tabuľky s menami. Pekné miesto na spomienku na kamarátov. Objavil som ho len náhodou, od značky k nemu vedie úzky, no výrazný chodníček.

Kúsok nad chatkou je rázcestie Rypaj. Nekrižuje sa tu žiadna značka, no kúsok západne je prameň. Keďže však vody máme dosť a napili sme sa aj z prameňa pri Vendovke, tento nejdeme preskúmať. Je tu malá lavička na pľaci, kde sú ešte zjavné základy nejakej stavby. O čo išlo nevieme, nie sú tu žiadne informácie.

Ďalej sa držíme zimného tyčového značenia a výrazného chodníka. Vedie nás kosodrevinou a pomedzi kríčky čučoriedok a brusníc. Stúpanie je najprv pozvoľné, neskôr ostrejšie. Chodník je úzky a príjemný. Vidieť, že ho nepoužíva veľa ľudí.

Tesne pod vrcholom, keď vyjdeme na šiju zbiehajúcu k Mojskému grúňu, otvorí sa nám panoráma smerom na severovýchod. Rozoznávame dominanty Malej Fatry: Malý Rozsutec, Veľký Rozsutec, Veľký Kriváň a Chleb.

Na vrchole je živo. Na malofatranské pomery nič kritické, susedný Veľký Kriváň má isto oveľa väčší nával. Je príjemne slnečno so slabým vetrom. Posedíme. Pofotíme. Pokvasíme.

Hrebeňom na Suchý

Naša hrebeňová trasa od Malého Kriváňa po Biele skaly

Pokračujeme turistickou klasikou, hlavným hrebeňom Malej Fatry. V úseku po Suchý je to pohodová vysokohorská turistika horskými lúkami a pomedzi kosodrevinu. Chuťovkou je troška skalného popoliezania cez Biele skaly. Nejde o nič náročné, skôr príjemne ozvláštnenie hrebeňovky.

Musím si dávať väčší pozor ako kladiem nohy, lebo celú túru idem v trail-runningových polovičkách. Nemám v nich takú istotu ako v approach polovičkách, ktoré nosievam do vyšších hôr. Trochu ma to preto spomalí, no neskôr parťákov dobieham.

Komu by sa nechcelo ísť cez Biele skaly, môže si dať traverzový variant žltou značkou od sedla Priehyb do sedla pod Suchým.

Na Suchom je tiež živo, no turisti sa rýchlo striedajú, nikto príliš dlho nepostojí. My však máme čas, a tak aj tu pokvasíme.

Dolu cez Kľačiansku Maguru

Chata pod Kľačianskou Magurou

Väčšina turistov pokračuje červenou značkou smerom na Chatu pod Suchým. My však ideme nazad do Turca, a tak volíme zostup doľava, smer Kľačianska Magura.

Najprv veľmi strmo padáme úbočím do sedla pod Suchým. Stretávame žltú značku od sedla Priehyb, ktorá pokračuje ďalej traverzom Suchého. Táto trasa je v čase snehovej pokrývky veľmi nebezpečná a hoci tu neplatí sezónna uzávera, treba sa jej v zime vyhnúť.

My však ďalej kráčame po zelenej značke a vstupujeme do NPR Kľačianska Magura. Najprv vedie hornou hranicou lesa so solitérnymi smrekmi a s množstvom čučoriedok. Neskôr sa ponorí do ihličnatého a potom do zmiešaného lesa.

Cestou je výdatný prameň, ktorého sviežou vodou nepohrdneme, hoci chata je len kúsok. Výdatný prameň sa môže hodiť hlavne v opačnom smere.

Na Chate pod Kľačianskou Magurou si dáme dlhšiu pauzu. Kofola, pivo z miestneho remeselného pivovaru Martins, šišky, halušky, klobása. Na chate je živo, pre mnohých je cieľovou destináciou. Je tu veľa horských cyklistov, hlavne bzučov (elektro).

Po dostatočnom oddychu sa púšťame dolu strmým zostupom. Klesanie je buď strmé, strmšie alebo super extra strmé – čiže kolenolam ako sa patrí. Nie je to síce extra príjemný zostup, zato je aspoň rýchly.

Keďže moje auto je pri futbalovom ihrisku, nejdeme po zelenej značke až do dediny. Tesne predtým ako značka opustí les, asi v tomto mieste, odbáčame na širokú pohodlnú lesnú cestu. Tá nás dovedie priamo. Značkári by mohli zvážiť vyznačkovanie tohto úseku, keďže inde ako pri futbalovom ihrisku miestni nechcú, aby sa parkovalo.

Krajinársky veľmi zaujímavá túra v Krivánskej časti Malej Fatry, ktorá nie je tak obliehaná turistami ako tradičné ciele z Terchovej a Vrátnej. Najmä výstup na Malý Kriváň cez Meškalku veľmi odporúčam.

Okrem popisovanej trasy sa dá vrátiť aj nazad rovnakou trasou, čo rieši logistické problémy. Ak by ste išli s menšími deťmi, vhodným cieľom môže byť len Vendovka.

Túra je vhodná na leto a jeseň, na jar platí na úseku Vendovka (rázc. Rypaj) – Malý Kriváň sezónna uzávera (1. 3. - 15. 6.).