Čingov
Čingov Zatvoriť

Túra Za výhľadmi Slovenského raja - okolo Čingova

Národný park Slovenský raj je povestný roklinami či Prielomom Hornádu. Druhá tvár Raja sú občasné skalné vyhliadky. Pred časom sme na severe prešli Tomášovský výhľad, hrebienok Ihríka a kopec Čertova sihoť. Na juhu sme navštívili Havraniu skalu. Na východe sme boli niekoľkokrát na Matke Božej. Do skladačky výhľadov nám chýba ešte Sovia skala a úsek Čingov - Tomášovský výhľad. Tak sa poďme pozrieť, čo uvidíme.

1 deň
leto – 2021
Slovenské rudohorie: Spišsko-gemerský kras - Slovenský raj (Národný park Slovenský raj)
bez prameňov (prameň na Čingove je nepitný)
Smižany (vlak, bus)
Spišské Tomášovce (vlak, bus)
» č.1106 Slovenský raj (1:50.000)

Zatiaľ sme navštívili tieto lokality:

Smižany – Čingov – Sovia skala – Ďurkovec, závrt, kameňolom – Ihla – Kazateľnica – Tomášovský výhľad – Spišské Tomášovce

Náučným chodníkom

Vystupujeme z “osobáka” v Smižanoch. Popri ceste sa pochodovým tempom presúvame do Smižian, časť Maša. Tu je vstup do Slovenského raja. Meníme pôvodný zámer ísť modrou popri Hornáde. Láka nás časť náučného chodníka Smižianská Maša – Čingov, ktorý je vlastne okruhom cez Čingov a vracia sa naspäť popri Hornáde. Na začiatok máme sľúbenú skalnú vyhliadku.

Po chvíli stojíme pred odkrytým skalným útesom. Infotabuľa nám ozrejmuje, že tu voľakedy bolo pobrežie paleogénneho mora. Briežok prekonávame malým železným rebríkom. Vychádzame na lúku. Je tu výhľad na Vysoké Tatry a Spiš. Prichádzame na vyhliadku s infotabuľou a krížom. Prielomu Hornádu je pod nami. Vchádzame do lesa. Neskôr sa žltá odkláňa a náučný chodník klesá až k Hornádu. Tu sa stáčame a prechádzame chatovou osadou nazvanou v mape Malý Čingov. Spočiatku sú usadlosti v podobe udržiavaných drevených zrubov, ktoré pomaly striedajú murované chaty. V jednej chvíli zazrieme Soviu skalu. Náš cieľ. Vrch, na ktorom bolo voľakedy hradisko.

Čingov – Sovia skala

Náučný chodník nás privádza na hlavnú cestu do Čingova. Po pravej strane míňame Detskú ferratu. Cez Hornád prejdeme mostom. Z pokosenej lúky je výhľad na časť brala Sovej skaly. Stúpanie je príkre. Necelých 100 výškových metrov nám dáva v letnom sparne trocha zabrať. Napokon sedíme na lavičke s impozantným výhľadom. Vidíme celú chatovú oblasť. V diaľke sa črtajú Vysoké Tatry.

Zostup je rýchly. Obednú prestávku si dožičíme v miestnej reštaurácii nesúcej meno skalnej ihly, kam nás nohy povedú neskôr.

Ideme okolo horského domu priateľa Vojtíka, máme šťastie, je doma. S hrdosťou mu predstavujem synátora ako nádejného horského nástupcu. Prehodíme pár viet a poberáme sa za zvyškom rodinky na Ďurkovec.

Ďurkovec, závrt

Pokračujeme žltou. S koncom lesa mierne stúpanie ustáva. Rozhliadame sa, a vľavo nachádzame zarastenú jamu. Našli sme ďalší cieľ. Prepadlisko Ďurkovec. Závrt neušiel pozornosti ľudovej slovesnosti a je spájaný s povesťou o tom, ako sa prepadla pod zem Ďurkovská bezbožná krčma. Je tu tabula a náučný panel. Lúku a spustnuté budovy sú dopĺňané novou výstavbou apartmánov. My sa podujmeme pohľadať sysliu lúku či kameňolom. Napokon nám stačí nazretie cez plot na odkryté skamenelé zvyšky prastarého mora. Vraciame sa späť na značkovaný chodník.

Skalné útvary Ihla a Kazateľnica

Mierne stúpame lesom k hrebienku nad Prielomom Hornádu. O chvíľu sme pri skalnom útvare Ihla. Výhľad na ňu ako aj okolie je obmedzený porastom. Rovnaké to je o pár metrov s Kazateľnicou. Z dobových fotografií na infotabuli vidno, že voľakedy tu stromy takmer neboli. Ako sa blížime k Tomášovskému výhľadu, koncentrácia ľudí rastie. Až napokon sme v poslednom cieli. Áno, je tu otvorený výhľad na Slovenský raj a na Vysoké Tatry.

Teraz nás čaká zostup lesom a lúkou do Spišských Tomášoviec na vlak alebo môžeme pokračovať na hrebeň Ihríka do Podlesku. Za upriamenie pozornosti ešte stoja lúky nad spomínanou obcou s výhľadmi na hodný kus Spiša.