Výhľady na hrebeň za Úplazom
Výhľady na hrebeň za Úplazom Zatvoriť

Túra Majerova skala, Kráľova skala a Predný Japeň

Veľkú Fatru som navštívil v jej bralnatej časti na Tlstej a Ostrej a bol som z nej unesený. Neskôr som navštívil hôľnu časť okruhom cez Krížnu, Ostredok a Ploskú a nadobro mi počarovala. Majerovu skalu som si obzeral zakaždým cestou smerom na Donovaly a do okruhu som si túru naplánoval po článku Martina Knora o túre na Predný Japeň na snežniciach.

1 deň
leto – 24.07.2021
Veľká Fatra - Hôľna Fatra (Národný park Veľká Fatra)
Kráľova studňa
Staré Hory (bus, parkovanie pri kaplnke)
» č.476 Veľká Fatra, Kremnické… (1:40.000)

Majerova skala, Líška a Krížna

Na túru štartujem zo Starých Hôr, začínam pri kostole a popri cintoríne po modrej značke. Najprv vedie lesnou cestou a asi po 45 minútach sú z nej prvé výhľady práve na Staré Hory. Modrá značka je až po odbočku na chodník do lesa totožná s Náučným chodníkom J. D. Matejovie, ktorý vedie do osady Rybô a končí v Hornom Jelenci.

Po odbočke z lesnej cesty chodník prudko stúpa až na Majerovu skalu. Sú z neho postupne výhľady na hrebeň Veľkej Fatry, neskôr na Ploskú, Čierny kameň a Rakytov. Po dvoch hodinách prichádzam na Majerovu skalu, kde sa mi naskytnú polkruhové výhľady na celé okolie a pred očami mám takmer celú dnešnú trasu – Líšku, Krížnu, Predný Japeň a Zadný Japeň, na ktorý sa však dnes nedostanem. Dávam si niečo na posilnenie, vodu, preskúmam jednu vyhliadku, neskôr druhú a hĺbku pod sebou.

Po chvíli opúšťam vyhliadkové miesto, obzriem si v kríkoch zarastený najvyšší bod Majerovej skaly a potom stále po modrej značke pokračujem smer Líška a Krížna. Chodníkom už hôľnou časťou stúpam k chátrajúcej hornej stanici lanovej dráhy. Vetrík pofukuje, výhľady pribúdajú, cvrčky cvrlikajú, ja sa nikam neponáhľam, pretože o to všetko nechcem rýchlo prísť. Na Líške by mal byť prameň s vodou, ale hadica je uzatvorená ventilom bez kohútika... Vody mám ešte dosť a Kráľova studňa nie je ďaleko, vydržím. Pomaly pribúdajú aj ľudia, niektorí peši, niektorí na bicykloch. Pod Krížnou sa k modrej značke pripája červená, ktorá sem smeruje z Rybovského sedla. Na Krížnej si dám len malú pauzu, dopijem vodu, pokochám sa výhľadmi a pokračujem smer Kráľova skala.

Kráľova studňa a Kráľova skala

Z Krížnej po Kráľovu studňu sa ide po červenej značke, tento úsek je časťou Cesty hrdinov SNP (E8). Za Krížnou si sadám na okraj svahu a sledujem békajúce ovečky, ktoré ženie ovčiarsky pes na pašu v kotle pod Krížnou. Svahy prudko padajúce dolu vytvárajú dolinu Veľká Ramžiná a rozmýšľam, koľko a ako veľkých lavín sa tu odtrhne cez zimu.

Pokračujem zostupom k prameňu Kráľova studňa, kde si doplním vodu a presuniem sa na odpočinok na čistinku pri skalách nad pralesom Drobkov. Tu si dávam dlhšiu pauzu, zhodím topánky, ľahnem si do trávy a počúvam šumenie lesa. Výhľad mám priamo na skalný útvar, o ktorom som sa o hodinu neskôr dozvedel, že sa volá Ťava, ale nikde sa mi názov nepodarilo potvrdiť. Zdá sa mi, že som si aj pospal, lebo hodiny ukazujú o 20 minút viac, ako keď som sem prichádzal. Aj keď sa mi veľmi nechce, pomaly odchádzam, mám v pláne si pozrieť pamätník hrdinov SNP a pamätník obetiam Veľkej Fatry.

Oba po chvíli nachádzam a prezerám si ich. Blízko nich je prístrešok útulňa Smrekovica. Niekedy v týchto chvíľach a miestach sa mi v hlave rodí plán na prechod hrebeňa Veľkej Fatry, ktorý spolu s dvomi parťákmi realizujeme o mesiac neskôr. Od prístreška schádzam späť k prameňu a ďalej k bralu Kráľova skala. Chystám sa naň vyškriabať, ale musím počkať na turistov schádzajúcich dole. O chvíľu stojím na vrchu a kochám sa výhľadom. Takmer celý hlavný hrebeň hôľnej časti Veľkej Fatry mám ako na dlani. Spoza Ostredka dokonca vykúka holé temeno Borišova. Pod hrebeňom je hlboká dolina Dedošová, z druhej strany prales Drobkov, skalný útvar Ťava a vrch Smrekov. Schádzam dole a pokračujem k smerovníku Kráľova studňa.

Úplaz a Predný Japeň

Pri smerovníku si fotím zvalené upozornenie na lavínový terén a pokračujem ďalej po zelenej značke smer Úplaz. Pristavím sa pri prameni Bystrice a prečítam si informácie o riečke. Tu vo výške 1345 m pramení a po prekonaní 22,9 km sa vlieva do Hrona. Podľa nej je pomenované mesto Banská Bystrica. Pokračujem úzkym chodníkom v žihľave a kvetoch, neskôr lesom. Chodník traverzuje Malú Krížnu a po prvýkrát som dnes naozaj sám. Od smerovníka Kráľova studňa až do Starých Hôr nestretám nikoho.

Po 30 minútach chodník ústi do poslednej hôľnej časti trasy pod Malou Krížnou. Pri spätnom pohľade vidím hotel Kráľova studňa, útulňu Smrekovica, bralo Kráľovej skaly. Hôľnou časťou pokračujem k smerovníku Úplaz, kde sa značka mení zo zelenej na žltú a táto ma bude sprevádzať až na Predný Japeň. Pred vstupom do lesa si opäť dám pauzu, lebo sa mi nechce opustiť výhľady, ktoré mám za sebou. Vidím takmer celú prejdenú trasu Majerovu skalu, Líšku, Krížnu, v diaľke za Majerovou skalou Nízke Tatry s Prašivou a Chochuľami. Zvalím sa do trávy, dojem proviant a relaxujem. Dni sú v lete dlhé, nie je sa kam náhliť. Čaká ma len trasa na Predný Japeň a klesanie do Starých Hôr.

O 10 minút sa dvíham a pokračujem hrebeňom cez les, chodníkmi zarastenými kríkmi, popod popadané stromy. Tento úsek asi veľa ľudí nenavštevuje, všade na chodníku sú popadané konáre. Z chodníka opäť vidím Majerovu skalu, ktorá je bližšie a bližšie. Krátkym záverečným výstupom sa dostávam do húštiny pred vrcholovou lúčkou Predného Japeňa. Kebyže sa tu stretnem s oprotiidúcim človekom, tak si asi cvrkneme obaja. Na vrchu je malé ohnisko a opäť výhľady na okolité vrchy, v diaľke vykúka Veľký Choč. Obzerám si lúčku, vrcholový smerovník a na ňom sa prechádzajúceho fúzača alpského.

Chystám sa ísť na Zadný Japeň, ale ako som už písal v úvode, na ten som sa dnes nedostal. Vyberiem sa síce jeho smerom, ale po pár krokoch smerom dole mi pukne pod kolenom a natiahnem si krížny väz. Tento pocit poznám a viem, že do zajtra to prejde, ale na dnes túra skončila. Otáčam sa späť a po zelenej značke sa vydám do Starých Hôr. Z pohodlného klesania je teraz hopkanie lesom s častými prestávkami. Z priesekov stále pozorujem Majerovu skalu a schádzam do dediny. V nej si ešte obzriem sochu draka a pri aute túru ukončujem.

Trasa vedie dobre značenými turistickými trasami, zväčša po hôľnej časti Veľkej Fatry. Značenie je aj tu aj v lesoch dobré. Kto má problém so závratmi, mal by si na Majerovej skale a Kráľovej skale dávať pozor, inak nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Odporúčam veľa vody do zásoby, lebo na prameň na Líške sa nedá spoliehať a jediný prameň na ceste bol na Kráľovej studni – prameň Bystrice nerátam. Na trase je veľmi veľa výhľadových miest, stále sa je na čo pozerať a výhľady pribúdajú s nastúpanými metrami. Prekvapil ma dosť divoký úsek traverzu Malej Krížnej a úsek od Úplazu na Predný Japeň. Taktiež nezabudnite na to, čo máte v lekárničke... tak ako ja, doma pri vybaľovaní som si spomenul, že v nej mám prášok proti bolesti.