Výhľady
Výhľady Zatvoriť

Túra Okruh z Ovčieho na Koľvek

Minulý rok sa nám to s pandémiou opäť trocha vyšmyklo z rúk a nastal čas lockdownov a zákazy cestovania mimo okres. Niežeby nás to tešilo, ale povedali sme si, že stále sa ponáhľame kamsi ďaleko aj stovky kilometrov a pritom v našom prešovskom okrese a jeho okolí je ešte toľko neprebádaných miest. Jedným z nich je skalné mestečko Koľvek, ktoré je v úzadí známejšej Roháčky.

1 deň
jar – 04.04.2021
Čierna hora
Prameň pri prístrešku vo Vyšnej doline
Prešov (vlak, bus) - Ovčie (bus, parkovanie na hornom konci obce)
» č.234 Pieniny, Severný Spiš,… (1:100.000)

Ovčie – kaplnka sv. Anny – Vyšná dolina – U smelého srnca – Čiernakova – skalné mesto Koľvek – Ovčie

Kaplnka

Ráno parkujeme v dedine Ovčie za poslednými domami na poľnej ceste smerom do polí. Začíname neznačenou trasou. Ráno je ešte chladné a sivé. Zima ešte len končí a jar sa akosi ešte neukázala. Poľnohospodárskou krajinou s rozoranými poľami smerujeme ku kostolíku sv. Anny. Oficiálne stránky obce Ovčie uvádzajú pár informácií o pútnickom mieste: "Kostolík bol postavený roku 1632 grófkou Annou Csáky-Vesselényovou najskôr ako kaplnka, ktorú dal neskôr gróf Imrich Csáky prestavať na kostolík. Podľa legendy sa na mieste terajšieho kostola našiel pri oraní obraz sv. Anny, ktorý oráč odniesol na miestnu faru. Na druhý deň, keď pokračoval v oraní, ho tu však opäť vyoral zo zeme, a tak tu ľudia z úcty postavili kaplnku."

Kostolík je situovaný na peknej lúke s výhľadom medzi starými stromami. Pôsobí naozaj príjemne a do rázu krajiny zapadá a nijako ju neruší. My sme však sem prišli s Gabikou obdivovať skôr prírodné krásy a nie stavby. Takže po pár pohľadoch pokračujeme spevnenou cestou, ktorá sa neskôr mení na staršiu asfaltku smerom do Vyšnej doliny, ktorá ústi v dedine Kluknava. Asi na polceste sa nachádza oddychové miesto s prístreškom, ohniskom a studničkou, kde zjavne miestni chodievajú tráviť voľný čas v prírode.

Od tohto miesta sa vydávame neznačnou cestou smerom na východ popri nevýraznom potoku. Stúpanie je trocha monotónne - krajina je ešte stále sivá a neprebudená. Cestu si krátime rozhovormi až do miesta, kde sa prehupneme cez hrebienok a prejdeme do južnej časti úpätia vrcholu Koľvek. Tu vedie pekná lesná cesta redším lesíkom s roztrúsenými skalami okolo. Pomalým tempom prichádzame až k Chate u smelého srnca, kde sa nachádza výdatná studnička. Pri chate nocovala skupinka turistov, ktorí sa práve prebúdzali. Nechceli sme ich rušiť, tak sme ich v tichosti obišli a vnorili sme sa do lesa v okolí vrcholu Koľvek.

Koľvek

Najvyšší bod dnešnej túry - Čiernakova vo výške asi 909 m predstavuje začiatok pekného lesa, ktorý pokračuje celým hrebeňom, z ktorého sa vynára veľké množstvo skál s výhľadmi. Pokrútené stromy vyrastajúce zo skalných štrbín, čučoriedkové porasty, nízke brezy. Čarovný kúsok prírody. Popri skalnej stene klesáme a pokračujeme až ku kóte s názvom "Koľvek". Trasa po hrebeni stojí za návštevu. Každý, kto má rád skalné spoločenstvá rastlín a vyhliadky na hory, to tu bude milovať.

Nechcelo sa nám vracať po svojich stopách, a tak volíme zostup lesom k lesnej ceste, ktorá nás, dúfame, dovedie späť do blízkosti Ovčieho. A spravili sme dobre - napojili sme sa na lesnú cestu vedúcu cez pekné lúčno-lesné časti, dokonca sme narazili na zaujímavú skalu, okolo ktorej viedla cesta.

Zhrnutie

Celá prechádzka nám zabrala 3 až 4 hodiny, avšak aj v takto krátkom čase sme videli veľa pekných zákutí aj v lokalite, ktorú sme dlhé roky prehliadali s pocitom, že tu nebude nič zaujímavé. Už toľkokrát sme sa presvedčili, že aj keď mapa nehlási nič špeciálne, realita môže byť taká, že dané miesto človeku akosi učaruje natoľko, že sa sem zatúži opätovne vrátiť.