Malá Stožka od horárne Stožky
Malá Stožka od horárne Stožky Zatvoriť

Túra NCH Stožky zo Závadky nad Hronom

Veľká a Malá Stožka, Dudlavka, Randavica - to sú na Muránskej planine pojmy. Oplatí sa vidieť a obdivovať. Náučný chodník vás úplne pohodlne, dokonca bez zadýchania prevedie nádhernou divočinou. Prejdete popod Stožky a uvedomíte si svoju malosť. Sú chránenou divočinou bez turistického chodníka, ale môžete k nim privoňať.

1 deň
leto – jún 2022
Slovenské rudohorie: Veporské vrchy a Spišsko-gemerský kras - Muránska planina (Národný park Muránska planina)
Hronec, Dudlavka, Chotárna
Závadka nad Hronom (vlak, bus, parkovanie pri rampe v doline Hronca)
» č.1105 Muránska planina (1:50.000)

Začiatok

Cestou z práce domov nad Rimavským Brezovom smerom na Hnúšťu každý deň obdivujem Stožky, na pár kilometroch mi ponúknu fascinujúci pohľad. Zbožňujem ich. Plánujeme túru a 26.6.2022 nastal pravý čas. Naša tradičná štvorka nastupuje do auta a vydávame sa smer Brezno a Závadka nad Hronom. Intuitívne a správne v obci na vhodnom mieste odbočíme doprava a prejdeme mostom cez Hron, ktorý je ešte len širší potôčik, pokračujeme ďalej lesníckou cestou až po tabuľu zákaz vjazdu, kde odparkujeme na bezpečnom mieste. Ušetrili sme si asi hodinu asfaltkou. Dolina Hronca sa nám pomaly otvára.

Štyri horárne a náučný okruh

Pohodlnou cestou smerujeme k prvej horárni - Klátna. Odtiaľto sa dá pokračovať k Studni na Muránskej planine po žltej. My ideme náučným chodníkom smerom k horárni Pätina. Cesta je príjemná, potok Hronec s množstvom obrovských listov deväťsilov a pred nami sa ukazujú skalné bralá Stožiek. Ohúrila nás ich mohutnosť a divoká hrdosť. Po 30 minútach od Klátnej prichádzame k horárni Pätina, kde sa do Hronca vlieva bystrina Dudlavka. A dudle teda nádherne. Svojou eróziou akoby vytrhla Malú Stožku od okolia. Pri Pätine sa nachádza železničný vagón so zaujímavými informáciami o snehovej kalamite pred 1. sv. vojnou, ktorá vyústila do rozsiahlych polomov. Nutnosť spracovať kalamitné drevo dopomohla ku vzniku lesnej železničky, jej činnosť skončila až v roku 1963. Keď si predstavíme exponované miesta, kde sa aj dnes na priblíženie dreva musí použiť lanovka, plus rubári nemali motorové píly ale "bruchačky", bola to poriadna drina a nebezpečie. Vagón môžete v prípade núdze využiť aj na nocľah alebo ako úkryt pred nepriazňou počasia.

Pokračujeme krásnou cestou uprostred Stožiek, dostávame sa k horárni Stožky, kde sa natáčal film Nevera po slovensky. Pri vstupe sa nachádza zarastený a vypustený tzv. Veľký tajch, my sme ale túto možnosť prehliadli. V minulosti slúžil na splav dreva, ale po vzniku železničky ho začali využívať na chov pstruhov (pozn. red.: objekt pstruhárne je posledný pri ceste naľavo pri odchode z osady). Masív Veľkej Stožky je odtiaľto impozantný. Na skalnatých bralách sa nachádzajú vzácne reliktné boriny. Borovice lesné boli po skončení ľadových dôb prvé dreviny, boli zvyknuté na tvrdé podmienky života, a tak ich na okraj nehostinných plôch neskôr vytlačili ostatné konkurenčné druhy. Teraz ich máme možnosť vidieť na skalnatých bralách planiny na viacerých miestach. Bizarné tvary, ale odolávajú vetru, snehu a nepriazni počasia.

Randavica - horská lúka snov

Stúpame nádhernou krajinou, vľavo potok, vpravo pod Malou Stožkou horská lúka plná kvetov, zelene, motýľov, solitéry smrekov aj ich skupinky. Čarovné a nedotknuté. Pod cestou atmosféru dotvára učupená koliba Randavica s minioblôčikmi, kde sa dá prespať.

Na vrchole stúpania sa priestor rozšíri do zreteľného sedla, vidno Fabovu hoľu a cesta pokračuje zase s možnosťami - dokončiť okruh alebo ísť ďalej do sedla Burda, kde sa dolina Hronca spája s dolinou Rimavy. My uzatvoríme okruh náučného chodníka pri horárni Mišárová (bývalý Malý tajch). A potom cez Pätinu a Klátnu späť k autu.

Spolu sme prešli 18 km a prevýšenie do 400 m. Samotný okruh od Klátnej je spolu 13,5 km. Cesta je veľmi pohodlná, zaujímavá a výhľady prekrásne. Zo Závadky nad Hronom do sedla Burda vedie červená cyklotrasa ako súčasť cyklomagistrály Liptov - Horehronie - Gemer, cyklistov sme stretli viacero. Peší sme boli sami, ako to už na Muránskej planine býva. A to je najväčší bonus. Žiadna tlačenica. Len vy a príroda. Dudlavé zvuky potoka, šum vetra pomedzi ihličie, vôňa horských lúk a spev vtákov.

Zdrojom vody sú potoky. Sprevádzajú celý náučný okruh. Značenie je dokonalé. Možnosti kombinácie trasy sú viaceré. Z Klátnej na sedlo Sitárovo a Studňu, zo Stožiek na Nižnú Kľakovú s odbočkou na Skalnú bránu, z Randavice na Burdu a ďalej do Tisovca – malebnou dolinou Kačkavy s lazníckymi usadlosťami alebo na sedlo Zbojská a odtiaľ trebárs aj na Klenovský Vepor. Z Burdy na Fabovu hoľu a k prameňu rieky Rimava. Alebo od horárne Stožky na Nižnú Kľakovú a Hrdzavou dolinou do Muráňa. Všetko závisí len od kondície a chuti putovať planinou.

Muránska planina sa nedá spoznať počas jednej túry, ale jedna túra stačí, že sa do nej zamiluješ a je to láska na celý život. Chráňme si ju ako oko v hlave. Niekomu môžu prekážať staré asfalto–kamenisté súčasti turistických chodníkov. Je ich na planine veľa. Ale nefrflime na ne. Sú dedičstvom minulosti. Rešpektujme to. Keď by sa niekomu nepozdávali, šup ho do Martinovej doliny. Ale o tej niekedy inokedy...