Nemcová a panoráma Muránskej planiny a Nízkych Tatier v lete
Nemcová a panoráma Muránskej planiny a Nízkych Tatier v lete Zatvoriť

Túra Tri chotáre a Nemcová - okruh zo sedla Dielik

Nenáročná a pomerne krátka túra s dobrou orientáciou, s cieľom vidieť panorámu Muránskej planiny. V dobrom počasí očarí výhľadom, pre ktorý sa tam oplatí chodiť v každom ročnom období.

1 deň
jeseň – september 2021; jún 2022
Slovenské rudohorie: Stolické vrchy (ochranné pásmo Národného parku Muránska planina)
prameň pod chatou Nemcová
Tisovec (vlak, bus) - sedlo Dielik (bus, malé parkovisko pri prístrešku)
» č.1105 Muránska planina (1:50.000)

Sedlo Dielik – Tri chotáre – Nemcová – lesná asfaltová cesta (cyklotrasa č. 49) – Pod Čierťažou – Nad Majdaškou – sedlo Dielik

Nemcová

Naša klasická zostava s priemerným vekom 58 rokov sa vybrala už po niekoľkýkrát na Nemcovú. Od domova na skok. Auto sme zaparkovali na sedle Dielik nad Tisovcom, pri štátnej ceste smerom na Muráň. Pri pamätníku si štandardne uctíme obete bojov II. svetovej vojny, skontrolujeme sekvojovec mamutí, ktorý tu rastie a vydáme sa po žltej smer Tri chotáre.

Jeseň hýrila farbami, jelene ručali, miestami až príliš blízko, cítili sme aj ich charakteristický samčí pach. Cesta je príjemná, mierne aj väčšie stúpania, značenie v pohode, pre lokálne polomy sa otvárajú prvé výhľady na Hradovú a Klenovský Vepor.

Tri chotáre otvoria viac možností

Ani sme sa nenazdali a "vypufkali" sme ku smerovníku Tri chotáre. Tam sa môžeme rozhodnúť, či pokračovať doľava na Nemcovú, alebo doprava na Tŕstie. Sme na červenej - Cesta Márie Széchy. My ideme teda na Nemcovú a pokračujeme čarovnou krajinou. Prichádzame na krásnu lúku s brezami, machom a fialovými kvietkami - jesienkami. Je ich plná lúka, niet kam nohu zložiť. Nádhera. Kocháme sa.

Keď sme trasu išli na jar, zarozprávali sme sa a dostali sa na zvážnicu mimo turistického chodníka o "poschodie" nižšie. A otvorili sa nám výhľady na dedinku Ratkovské Bystré. Aj odtiaľ chodili robotníci pešo cez sedlo Korimovo do Tisovca do práce do železnej huty. Tisovská vysoká pec bola až do obdobia výstavby VSŽ v Košiciach jedinou na Slovensku. Rudu dovážali lanovkou zo Železníka. Ako sme pozerali na dedinku učupenú medzi stromami - ligotalo sa pár striech, až sme sa zahanbili. Ideme na párhodinovú túru a vybavení sme jedlom, všakovakými dobrotami, zásoby vody. A robotníci si len tak pešo odbehli pekných pár kilometrov do Tisovca (oficiálnym turistickým chodníkom je to 14 km), cez hory plné medveďov, aby potom ešte veľa hodín tvrdo pracovali pri vysokej peci. A zase domov, kde si isto nesadli k televízoru. V dnešnej dobe pre moderného, zhýčkaného človeka nepredstaviteľné. Ťažký život bol veru v minulosti.

Nemcová - krása, ktorá vyrazí dych

Z Troch chotárov na Nemcovú ideme asi 2O minút. Zrazu sa to nečakane otvorí. Onemieme zas a znova. Už toľkokrát. A vždy nás panoráma očarí. Tu zistíš, prečo sa masív volá Muránska PLANINA. Ako rovná doska je planina pred nami, skalné bralá Poludnice, bralo Cigánka s Muránskym hradom, nad nimi Kráľova hoľa, Orlová, Bartková, na opačnú stranu zase Stolica a Kohút. Keď ti počasie dopraje, vidíš všetko ako na dlani. Ideálne je mať ďalekohľad. Svojho času tam bola fajn drevená lavička, ale zrejme miestny medveď v jej dreve našiel chutné larvy a rozobral ju na triesky. Ale tam aj tak jesto kde sedieť a kochať sa. Odtiaľ sa dá pokračovať cyklotrasou smer Ratkovské Bystré alebo naspäť na Dielik. Tiež cyklotrasou, ideme vždy tak, je to potom okruh. Môžeš ale pokračovať turistickou trasou do Revúcej alebo do Muránskej Lehoty. To je tiež krásna trasa a dedinka je malebná.

Návrat na Dielik

Vraciame sa spevnenou asfaltovou cyklotrasou. Na tienistých miestach vidíme salamandry, ale aj stopy vlka. Na miestach po polomoch sa nám otvárajú výhľady na planinu, Kráľovu hoľu a zase z iných uhlov. Prechádzame bukovým lesom ako z rozprávky. Cesta nám trvá vždy dlhšie, lebo sa kocháme, vytešujeme, sýtime dušu naj dobrotami z prírody. Smerovníkové časy sú nám vždy veľmi vzdialené.

Možnosti na sedle Dielik

Tu máš možnosť pozrieť si nedostavaný železničný tunel, ktorý začali budovať v roku 1941, ale práce boli prerušené v roku 1944. V súčasnosti je chráneným areálom - zimoviskom netopierov, verejnosti nie je prístupný, ale zo stavby vidno relatívne dosť a ako technická pamiatka vzbudzuje rešpekt. S vtedy dostupnou technikou a bez verejného obstarávania, za taký krátky čas a cez náročný terén vystavali tunel dlhý 2002 metrov!

Pri Dieliku sa nachádza novootvorená expozícia v prírode - Bojisko Dielik. Pamiatka účastníkom SNP z pešieho práporu Prvosienka z Tisovca, 100 m dlhá zákopová línia. Je to hneď za pamätníkom a odtiaľ intuitívne klesáš smerom na Muráň a chodník, aj keď málo zreteľný, vedie k ústiu tunela. Vchod je zabezpečený mrežou, ale v teréne uvidíš niekoľko technických prvkov.

Kilometre sme nesledovali a ani prevýšenia. Nie je to ale nič náročné. Základ je len vybrať si krásne slnečné počasie. Šanca, že stretneš turistu je minimálna, skôr zver. Medveďa sme nestretli, len sme videli jeho stopu v bahne neďaleko Dielika. Značenie je perfektné. Zdroj vody na trase je nespoľahlivý. Pod lesnou chatou Nemcová je prameň, v júni 2022 pre sucho len cvrlikal. Chata Nemcová je v súkromných rukách, rekonštruuje sa. Pod chatou je salaš s ovečkami. Ak ideš na túru so psom, vždy ho maj na vôdzke, aj kvôli prírode, aj kvôli ovečkám, ale aj pre jeho bezpečnosť. Ovečky strážia kaukazské ovčiaky.