Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Rada Ako prestavať dodávku na obytné auto (2) – izolácia a odhlučnenie

Kúpiť správny typ vozidla je asi najľahšia časť celej realizácie prispôsobenia vozidla k cestovaniu. Keď už máme za sebou základné mechanické a estetické opravy, čaká nás ďalší krok prestavby, a to je demontáž prebytočných obložení a izolovanie holých plechov dodávky. Izolácia bude plniť funkciu nielen izolačnú ale aj protihlukovú. Tak sa do toho môžeme rovno pustiť.

Poznámka na úvod: Všetky postupy a návody sú len amatérske. Nezaručujem správnosť a bezchybnosť postupu. Samozrejme, najideálnejšie je zveriť všetky práce do rúk odborníkom. Ale to by nebola zábava a stálo by to kopec peňazí.

Rozoberať pôvodné obloženie môže byť celkom skľučujúce - zistili sme to po chvíli práce, keď namiesto pekne prispôsobených obkladov na nás začali vykúkať holé plechy. Na chvíľu sme aj zaváhali, či sme spravili dobré rozhodnutie.

Ale auto sme predsa kupovali, aby sme ho zvnútra prerobili úplne, takže sentiment musel ísť bokom a obklady putovali na bazár, kde už za pár hodín zmenili majiteľa. Rovnako sme vyhodili zadné sedačky, koberce a všetko, čo sa dalo, aby sme mohli prvotne auto poriadne vyčistiť. Malo za sebou mnoho rokov, ktoré sa na jeho vizáži podpísali a jeho robotnícka minulosť sa nedala zaprieť. Takže sme sa rozhodli na dôchodok mu dopriať trocha lepší život.

Najprv sme ho dôkladne povysávali, vyčistili a vydrhli, aby sme sa zbavili zápachu po pote a cigaretách. Opravili sme hrdzu na podlahe a menšie nedostatky. Aj napriek našej snahe takto rozobraté auto vyzeralo miestami naozaj desivo a až teraz sme si uvedomili, koľko práce nás čaká.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Izolácia č. 1: termoreflexná bublinková fólia

Izolovanie holých plechov dodávky má dve plánované funkcie - zateplenie a odhlučnenie. Nie je dobré tento krok vynechať, ak plánujeme auto využívať na prespávanie v chladnejšom období.

Zvyčajný postup je použitie termoreflexnej bublinkovej fólie, ktorá sa lepí priamo na plech Chemoprénom. Druhá alternatíva, ktorá sa nám vôbec nepozdávala, je použitie polystyrénu alebo polyuretánovej peny. Nám sa ako najvhodnejšia ponúkla termoreflexná fólia. Na odmastenie holých plechov sme použili technický benzín a následne sme pomocou niekoľkých litrov Chemoprénu lepili a lepili.

Treba však myslieť na to, že pri tejto práci treba mať pootvárané všetky okná a dvere, aby sa auto kvalitne vetralo, inak sa nevyhnete poriadnej bolesti hlavy.

Rád by som však odporučil, kto sa do niečoho podobného bude púšťať, aby sa vykašľal na štetce a tekutý Chemoprén, ale siahol rovno po lepidle v spreji. Je to síce drahšie, ale omnoho rýchlejšie a menej prácne. Škoda, že my sme si to uvedomili, až keď sme prvú vrstvu izolácie mali takmer kompletne oblepenú.

Zvyčajne by u väčšiny ľudí bol toto záverečný krok pri izolácií. My sme si však povedali, že ak to už robíme, tak nech to je poctivo a poriadne. Kúpili sme hliníkovú pásku a každý jeden spoj termoreflexnej fólie sme precízne oblepili, aby sme zabezpečili, že fólia bude plniť funkciu parozábrany a nebude sa nám na plechoch pod fóliou držať veľké množstvo vlhkosti.

Izolácia č. 2: kaučuková izolácia

Ďalším krokom, ktorý sme pri izolovaní spravili, bolo lepenie kaučukovej izolácie, taktiež s refelexnou vrstvou na jednej strane. Hrúbka izolácie bola 1 centimeter a kúpili sme si verziu so samolepiacou vrstvou, ktorá nám značne uľahčila inštaláciu. Dôvodom, prečo sme sa rozhodli pre ďalšiu vrstvu penovej izolácie vysokej kvality (aj ceny), bolo, že sme chceli zadnú časť auta kvalitne odhlučniť a znížiť množstvo vibrácií.

Taktiež je izolácia relatívne dobre odolná voči otvorenému ohňu a vysokým teplotám. To je oproti polystyrénu veľká výhoda. Kaučuková dodatočná izolácia nám išla od ruky a už po pár hodinách sme mali hotovo.

Po aplikácii penovej izolácie sme okamžite pocítili, že auto je na cestách menej hlučné. Alternatívou ku kaučukovej izolácií je použitie Mirelonu v potrebnej hrúbke. My však môžeme kaučukovú izoláciu po skúsenostiach naozaj len odporučiť aj napriek vyššej cene.

Izolácia č. 3 + parozábrana

Niekto by povedal, že to s izoláciu preháňame, ale tepelný komfort je jedna z najdôležitejších vecí, aby sa človek vo svojom budúcom cestovateľskom aute cítil dobre. Takže sme použili ešte jednu vrstvu reflexnej fólie, ktorá mala prekryť predchádzajúce dve izolácie.

Vzhľadom k tomu, že sme nerovnosti mali zakryté predchádzajúcimi vrstvami, nalepenie poslednej vrstvy nám išlo od ruky. Reflexnou vrstvou smerom do auta sme oblepili kompletne celú ložnú plochu vozidla a opäť poctivo každý spoj prelepili hliníkovou páskou. Na poslednej vrstve sa oplatí dať si záležať a spoje prelepiť naozaj poctivo, aby sme dosiahli čo najkvalitnejšiu funkciu parozábrany.

Celá izolácia a demontáž pôvodných obkladov nám zabrala niekoľko dní a už sme miestami boli z nezáživnej a nudnej práce unavení, ale nemá cenu to odfláknuť. Je to vrstva, ktorá bude skrytá pod ďalšími obkladovými vrstvami a nechceli by sme sa k nej po čase musieť vracať.

Výsledkom našej snahy bolo auto, ktoré zvnútra vyzeralo ako vesmírna loď alebo ako kryt fanúšika konšpirácií pred 5G žiarením. Všetko okolo bolo strieborné a lesklé. Avšak, už po pár dňoch sme mohli zhodnotiť, že izolovanie malo zmysel. Hlučnosť auta poriadne klesla a rovnako tak aj tepelný komfort vo vnútri sa zvýšil počas našich prvých výletov, ktoré sme zatiaľ trávili len na podlahe v spacákoch.

Pre lepšiu predstavu o priebehu izolácie prikladám video, kde to je zhrnuté v zrýchlenej verzii:

Fotogaléria k článku

Najnovšie