Poznámka na úvod: Všetky postupy a rady sú amatérske! Autor článku nemá elektrotechnické vzdelanie a všetky postupy sú uvedené len ako vlastná skúsenosť, nie odborná rada. Najlepšie je zveriť inštaláciu elektrických rozvodov odborníkovi.

Jedna z najzákladnejších vecí, ktorú chce človek v cestovateľskej dodávke mať, je jednoznačne dostatok energie. Nie je nič horšie ako byť na cestách niekde v krásnych fotogenických horách a zistiť, že batéria je vybitá. Rovnako tak sa to týka aj ľudí, ktorí chcú pracovať z ciest a potrebujú dostatok energie na napájanie notebookov. A potom tu máme ďalšie a ďalšie elektronické zariadenia, ktoré sú čoraz bežnejšou súčasťou našich životov - nezávislé kúrenie, chladnička, osvetlenie, hudobné prehrávače, navigácie a podobne.

1. krok: Koľko energie budem potrebovať?

Dôležitá otázka, na ktorú treba mať odpoveď ešte pred samotným začatím ťahania káblov. Prioritu si musí zvážiť každý sám. Nám bohato stačili vývody na stropné osvetlenie, asi tri výstupy na USB nabíjanie mobilov a iných elektrických zariadení a dva 12V výstupy ako sú v autozapaľovači na nabíjanie notebookov. Ďalšie elektrické výstupy sme potrebovali na pohon vodovodného čerpadla a jeden na naftové nezávislé kúrenie.

Nad výstupmi na chladničku alebo na menič na 230V sme neuvažovali. Pre naše potreby nám stačilo pár výstupov. Prirodzene, niekomu by to bolo málo, a tak je to rýdzo individuálne. Najlepšie je vziať si nákres a rozkresliť si všetky plánované výstupy a následne podľa toho začať.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

2. krok: Ako si zabezpečiť dostatok energie a aký akumulátor vybrať?

Keď sme si istí, aké všetky spotrebiče budeme bežne využívať, musíme si vybrať správnu batériu a samozrejme, aj zdroj, odkiaľ ju budeme dobíjať. S výberom kapacity akumulátora je to opäť viac individuálne - ideálne je voliť vyššie kapacity ako malé a cyklicky ho úplne vybíjať a znova nabíjať. No základom je vyberať zásadne trakčné batérie. Klasické olovené nie sú prispôsobené na cyklické, aj hlboké vybíjanie a už po pár desiatkach plných vybití by boli nepoužiteľné.

Trakčné batérie, naopak, majú výhodu, že dokážu zniesť vyšší počet nabíjacích cyklov. Čo sa týka kapacity batérie, dlho sme váhali, akú zvoliť, a tak sme si povedali, že na to pôjdeme systémom pokus - omyl, keďže prepočty nám blízke neboli. Pre našu potrebu sme si zabezpečili 60 Ah trakčný akumulátor a zatiaľ sme nemali problém, aby na naše skromné požiadavky nestačil.

Ďalšia dôležitá otázka je, ako dobíjať akumulátor. Na cestách sú odpovede zvyčajne dve – fotovoltickými panelmi alebo z motorového alternátora, prípadne sa dá použiť kombinácia oboch. Samozrejme, fotovoltické panely sú skvelá voľba, ktorá zabezpečí dobíjanie batérie aj počas doby, keď auto stojí a nie je naštartované. Nevýhodou je však nutnosť na strechu upevňovať fotovoltický článok, prevŕtavanie strechy na kabeláž a ďalšia elektronika navyše. Táto možnosť je vhodná najmä pre tých, ktorí svoje auto plánujú využívať na dlhé cesty a na niekoľkotýždňové pobyty v dodávke. Taktiež je vhodné mať fotovoltické panely, ak chceme využívať napríklad chladničku, tá má dosť vysoký odber energie a menšia batéria by ju dlho neutiahla.

My sme sa na to pozreli trocha pragmaticky a naším cieľom bolo, aby sme dokázali hlavne nabíjať zariadenia, ktoré nie sú energeticky náročné. Chladničku sme neplánovali využiť, keďže pri cenách fotovoltiky sme usúdili, že je pre nás výhodnejšie kúpiť si kvalitnú termotašku a raz denne si kúpiť za pár centov mrazenú zeleninu, ktorá nám podrží potraviny v chlade aj do ďalšieho dňa. Preto naša voľba bola jasná a siahli sme po dobíjaní trakčnej batérie priamo z alternátora.

3. krok: Zapojenie a osadenie trakčného akumulátora s dobíjaním cez alternátor

Ak máme vybratý správny akumulátor a sme rozhodnutí, ako ho budeme dobíjať, môžeme pokračovať v prvej etape montáže. Najdôležitejším zariadením, ktoré je nutné kúpiť, je inteligentné relé Cyrix. Osádza sa medzi motorovú a záložnú batériu a dokáže samostatne riadiť dobíjanie jednej alebo druhej batérie, prípadne ich odpojovanie. Výhodou je, že k tomu netreba žiadne špeciálne elektrotechnické schopnosti, stačí ho iba zapojiť podľa priloženého návodu.

Princíp funkcie zariadenia je nasledovný: ak Cyrix zistí, že motorová batéria je dostatočne nabitá, prepojí dobíjanie z alternátora počas jazdy aj na trakčnú batériu. Prioritu má vždy motorová batéria. Následne ak sa motor zastaví a začne sa odoberať prúd z trakčnej batérie, Cyrix to rozpozná a oddelí prepojenie motorovej a trakčnej batérie, tým pádom nám nehrozí, že by sme vybíjali motorovú batériu a mali potom problém naštartovať.

Ďalšou výhodou Cyrixu je možnosť využiť funkciu "start assist", ktorá umožňuje prepojiť obe batérie paralelne a tým pádom v zimnom období, keď je problém naštartovať, môžeme na štart motora využiť obe batérie súčasne.

Postup zapojenia:

  • Osadenie trakčnej batérie na určené miesto (zabezpečiť proti pohybu);
  • Upevnenie Cyrixu v mieste bližšie k batérii s nižšou kapacitou;
  • Prepojenie kladných kontaktov oboch batérií s Cyrixom káblom s prierezom aspoň 10 mm² (odporúčam na kábel medzi Cyrixom a motorovou batériou osadiť vypínač pre prípad, ak nechceme, aby bol Cyrix v prevádzke a napríklad nezopínal sa na krátkych mestských trasách);
  • Osadenie poistky na výstupe z Cyrixu k trakčnej batérii;
  • Uzemnenie Cyrixu a trakčnej batérie;
  • Prepojenie funkcie start asist a osadenie vypínača na aktivovanie funkcie.

Až máme všetko pripojené správne, po naštartovaní motora, ak máme nabitú motorovú batériu, by sa malo z Cyrixu ozvať cvaknutie, čo znamená, že sa zoplo relé a začalo dobíjať trakčnú batériu. Pre kontrolu správneho nabíjania je vhodné si niekam na prístrojovú dosku vyviesť voltmeter, aby sme vždy mali prehľad o stave nabíjania trakčnej batérie.

4. krok: Osadenie a dopojenie poistkovej skrinky

Samozrejme, s elektrikou nie sú žarty a na bezpečnosť treba myslieť vždy. Zanedbať osadenie poistiek ku každému spotrebiču by mohlo byť fatálne, a preto preskočiť tento krok by bola chyba. Možnosti sú dve – buď si na každý vyvedený kábel smerom k spotrebiču smerujúci od kladného pólu batérie ku kladnému pólu spotrebiča upevníme poistkové puzdro a osadíme doň správny typ poistky alebo druhá, lepšia a praktickejšia možnosť je kúpiť si poistkovú skrinku s počtom vývodov, ktoré potrebujeme. Skrinky sa dajú bežne kúpiť 4-, 6-, 8- či 10- alebo 12-vývodové.

Postup montáže poistkovej skrinky:

  • prichytíme ju na vhodné miesto, kde bude poruke – treba myslieť na to, že k nej budeme pripájať celú kabeláž a poistky, určite sa k nej raz budeme potrebovať dostať;
  • z kladného pólu trakčnej batérie privedieme kábel na hlavný kladný prívod poistkovej skrinky a pevne ho prichytíme;
  • rovnako tak prepojíme aj záporný pól (uzemnenie);
  • pre istotu je možné ešte na kladný kábel medzi skrinkou a batériou osadiť poistku na približnom súčte budúcich použitých poistiek v skrinke (istota je istota).

5. krok: Montáž a pripojenie spotrebičov

Posledným krokom na našej ceste za bezpečnými a funkčnými elektrickými rozvodmi je pritiahnutie káblov k jednotlivým spotrebičom. Osobne som si nebol istý, aký priemer kábla ťahať (rovnako tak aj poistky), aby som niečo nepokašľal, ale veľmi mi pomohol napríklad videonávod.

Princíp zapojenia spotrebičov je veľmi jednoduchý. Stále je potrebné iba nepopliesť kladný a záporný pól. Od kladných výstupov na poistkovej skrinke ťaháme kábel ku kladnému pólu spotrebiča, rovnako tak aj záporný pól. Treba však vždy myslieť na to, že káble treba ťahať miestami, kde nehrozí ich poškodenie alebo prevŕtanie pri ďalších prácach. V miestach, kde je to možné, je ideálne viesť kábel v chráničke. Lepšie ako tvrdé jednovláknové káble sú káble splietané z drobných medených vláken. Vydržia viac a sú odolnejšie voči ohybom. Taktiež treba myslieť aj na osadenie vypínačov. Ak k niektorému spotrebiču chceme mať osadený vypínač, vždy ho umiestňujeme na kladný kábel. Po pripojení spotrebiča je čas našu prácu vyskúšať – až teraz osadíme do poistkovej skrinky patričnú poistku a vyskúšame či spotrebič funguje.

Videonávod z našej inštalácie nájdete na v tomto videu: