Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Rada Ako prestavať dodávku na obytné auto (4) – obklady stien a podlaha

V štvrtej časti minisérie o prerábke úžitkového auta na cestovateľské auto sa venujeme zakrývaniu nevábne vyzerajúcej izolácie obkladom, oblepovaním plôch čalúnnickým kobercom a realizácií podlahy. Predsa len nielen funkčne, ale aj vizuálne by malo auto na užívateľa pôsobiť príjemne.

Po namáhavom a nudnom lepení izolácií a ťahaní elektrických rozvodov nadišiel čas všetky funkčné časti pozakrývať za príjemný obklad. Konečne práca, ktorá nebude taká zdĺhavá a výsledok uvidíme už po pár hodinách práce.

Prvým krokom je výber správneho materiálu. Možností ako obložiť bočné steny auta a pozakrývať izoláciu s káblami je mnoho. Od ohybných sololitových platní, cez plastové platne alebo drevené obklady. My sme mali celý čas predstavu, že si chceme interiér vytvoriť tak, aby pôsobil trocha ako chatka na kolesách. Chceli sme tam určite mať drevo, a tak sme tomu prispôsobili náš plán.

Nakúpili sme podkladové tenké hranoly s hrúbkou 1,0 - 1,5 cm, ktoré sme uchytili na nosníkové časti auta. Tu treba byť veľmi obozretný - najprv si treba premerať hrúbku nosníkov, aby sme neprevŕtali karosériu auta. Ideálne pre tento účel sú TEX skrutky so zápustnou hlavou. Odporúčam si najprv do drevených hranolov predvŕtať diery s trochu menším priemerom ako má skrutka a až následne ich prichytávať ku nosníkom. Výhodou TEX skrutiek je, že majú samoreznú špičku, a tak sa zarežú aj bez predvŕtavania dier do kovu.

Tenké hranoly sa dajú sčasti aj ohnúť, a tak zakrivenie strechy pekne okopírovali. Keď máme na všetkých miestach hranoly prichytené dostatočne pevne, môžeme sa začať venovať drevenému obkladu. My sme si zvolili obyčajné palubovky zo smreka, ktoré sú cenovo prijateľné a dostupné. Uchytávať ich na predpripravenú drevenú konštrukciu už nie je žiadny problém. Opäť si zabezpečíme len potrebné samorezné skrutky so zápustnou hlavou do dreva. Dĺžku volíme tak, aby sa skrutka mohla poriadne uchytiť aj do podkladového hranola. Dosky sme začali klásť odspodu smerom ku streche. Dĺžku a tvar musíme prispôsobiť – v mieste kde je okno, dosky skrátime, inde vyrežeme potrebný tvar, ak potrebujeme obísť nejakú nerovnosť. Stačí priamočiara píla a aku-skrutkovač.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

V mieste, kde plánujeme stropné svetlo, vyrobíme otvor pre kábel, ktorý necháme pretŕčať v dostatočnej dĺžke, aby sme ho neskôr mohli použiť pri montáži svetiel.

Postupujeme takto až k opačnej stene cez celú strechu. Palubovky by mali pekne zapadať jedna do druhej pomocou systému pero – drážka. Výsledok zatiaľ nepôsobí veľmi vábne. Holé dosky s nepeknými ukončeniami sa však dajú skrášliť okrajovými lištami v tvare „L“ a rovnako tak sa mnoho nedokonalostí dreva skryje po prelakovaní dosiek. Zaujímavým nápadom bolo okraje dosiek, kde sa nedali použiť L-profily, oblepiť hrubým konopným lanom, ktoré pôsobí celkom esteticky a do nášho plánovaného dizajnu sa aj celkom hodili. Lepili sme ho pomocou taviacej pištole.

Aby sme nemali celé auto vyložené len drevom, spodnú polovicu dodávky sme zakryli sololitovými platňami, ktoré sme vyrezali na požadované rozmery. Následne sme ich oblepili čalúnnickým kobercom, ktorý sa povrchu pekne prispôsobil a následne sme takto upravené platne uchytili ku konštrukcii auta. Hneď to vyzeralo o poznanie lepšie. Vyriešili sme ešte pár detailov, ako odkladací priestor vo výsuvných dverách, otváranie kufra zvnútra alebo otvory pre 12 V zásuvky.

Mali sme hotové steny a stropy. Na rade teraz bola podlaha. Váhali sme, akým štýlom sa do toho pustiť. Videli sme mnoho rád a návodov od iných ľudí, ktorí takto prerábali svoje dodávky, ale nakoniec sme sa rozhodli pre jednoduché riešenie, ktoré nevyžaduje vŕtanie do podlahy auta.

Podľa podlahového koberca sme vyrezali presnú kópiu tvaru z OSB dosky asi 1 cm hrúbky. Na spodnú časť sme nalepili izoláciu, ktorá bude slúžiť nielen ako tepelná izolácia, ale aj proti hluku od podvozku. Následne sme ju bez problémov osadili do auta. Doska si presne sadla na svoje miesto a vďaka presne vyrezanému tvaru drží na podlahe ako prilepená.

Stále však na vrchnej strane vyzerala nevábne. Museli sme niečo spraviť ešte s tým, aby sme jej vdýchli krajší vzhľad. Opäť prichádzajú do úvahy viaceré možnosti – lepiaca podlaha, gumená podlaha, nejaký náter, plávajúca podlaha.

Nakoniec sme sa rozhodli pre plávajúcu podlahu. Osadiť ju nie je problém, je tenká, pomerne ľahká a hlavne umývateľná. Návodov na montáž plávajúcej podlahy je na internete mnoho, ak by to chcel robiť niekto, kto s tým nemá skúsenosť, nemusí mať obavy.

Je dobré okrajové časti plávajúcej podlahy prichytiť malými drevorezkami k podlahe, aby sa koncové časti neuvoľnili. Pri malej ploche bude tepelná dilatácia malá, a tak by uchytenie na pevno k podlahe nemalo prekážať.

Okraje podlahy sme opäť prekryli rohovými lištami v podobnom farebnom prevedení ako je vzor na podlahe. V mieste, kde máme schodík, som pomocou uhlovej brúsky vyrezal hliníkové profily, ktoré sú odolnejšie proti ošúchaniu a pôsobia krajšie ako plastové rohové lišty.

Ďalšiu etapu prerábania dodávky na budúce cestovateľské auto máme za sebou. Za necelé dva dni sme dokázali z nepekne vyzerajúceho priestoru v zadnej časti dodávky spraviť útulnú časť s vôňou dreva a atmosférou chaty. Boli sme spokojní. Nabudúce len vyrobiť nábytok a doladiť detaily a môže sa vyraziť na cesty.

Video z rekonštrukcie:

Fotogaléria k článku

Najnovšie