Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Pulk v akcii na Kysuciach
Pulk v akcii na Kysuciach Zatvoriť

Rada Pulk - ako vyrobiť nákladné sane na zimnú turistiku

V zime chodím na túry rád na backcountry bežkách, ale viacdenné výpravy narážajú na problém príliš veľkej hmotnosti batoha. Vysoké ťažisko a veľký náklad výrazne sťažujú pohyb na lyžiach, preto som sa rozhodol vyskúšať preniesť rozhodujúcu časť výbavy na sane. Inšpiroval som sa najmä v Škandinávii, kde im hovoria "pulk". V článku uvádzam postup, ako som si ho vyrobil z detských saní.

Profesionálne pulky sa predávajú za stovky eur, čomu som sa chcel vyhnúť aj preto, že som si to nikdy nevyskúšal a nebolo mi jasné, či by sa mi to páčilo a bolo to použiteľné v našich podmienkach. Ľudia si ich bežne vyrábajú sami, tak som to chcel skúsiť tiež.

Na začiatku bol najväčší problém zohnať vhodné sánky. V obchodoch aj na internete som videl len nepoužiteľné tvary. Treba totiž niečo úplne jednoduché, kde nákladu nebude zavadzať sedačka typická pre detské boby. Po dlhom hľadaní som konečne objavil vhodný výrobok, nájdete ho, keď zadáte do vyhľadávača Trespass Icepop, väčšinou sa predáva za 22 - 30 €.

Jediná úprava, ktorú som urobil, bolo orezanie nerovnosti na spodnej strane. Na sklznici trčal “dzindzík” ako pozostatok procesu lisovania, išlo to ľahko odstrániť obyčajným dlátom.

Ťažný systém

Teoreticky by sa dal pulk ťahať na šnúrke, problém nastane pri pohybe dolu kopcom, kedy si sane pôjdu, kam chcú. Aby som to vyriešil, vložil som ťažnú repšnúru do obyčajných dvojcentimetrových vodovodných rúrok, tie samovoľný pohyb výrazne obmedzia. Celková dĺžka rúrok je v mojom prípade 170 cm. Na dolnom konci vychádza šnúra priamo von k saniam, na opačnom konci mám 20 cm od konca bočnú dierku, kadiaľ som vyvliekol šnúru von, teda skutočne aktívna dĺžka tyčí je 1,5 metra. 20 cm sa mi osvedčilo ako rúčka, ktorú môžem chytiť pri manipulácii v teréne. Odporúčam zaobliť konce rúrok pilníkom, aby nikde neboli ostré hrany.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Pre jednoduchšie pripnutie k batohu (aj pulku) mi slúžia staré horolezecké karabíny, pamätníci rozoznajú, že ide o model Ruppberg Zella-Mehlis, vyrobené v DDR.

V oblasti bedrového popruhu som si na batoh uviazal šnúrky, do ktorých karabíny zapínam. Celé si to môžete pozrieť v galérii obrázkov k článku. Treba ešte dodať, že pulk drží stopu a ovláda sa lepšie vtedy, ak sú tyče prekrížené, v strede som ich teda v krížení zafixoval suchým zipsom. Na fotkách vidíte ešte neskrátené tyče, definitívnu dĺžku som upravil až po prvých skúsenostiach v teréne.

Tip: Navliekanie šnúry do rúrky išlo ťažko, nakoniec som si pomohol vysávačom, stačilo ho nasadiť na koniec rúrky a šnúrku tlačiť do dierky, o zvyšok sa postaral prúd vzduchu.

Vak na náklad

Ako najjednoduchšie riešenie pre ochranu nákladu by sa dalo použiť kus bežnej krycej plachty, ale rozhodol som sa, že si z hrubého socialistického šuštiaku ušijem vak na mieru. Keďže nikde neexistuje príslušný strih, tak som postupoval štýlom – prilož – odstrihni – zaši. Bočnice vaku sú vybavené suchým zipsom, spoja sa a zrolujú podľa potreby, dôležité je nechať si tam rezervu, aby sa dali voziť objemnejšie veci, tie som si počas práce naozaj naukladal do saní.

Na zabalenie vaku som použil kombináciu šnúry a klasickej motoristickej gumy s hákmi, čo slúži na upevnenie nákladu na strechu vozidla.

Skúsenosti z terénu

Keďže som pulk vyrábal až koncom sezóny, nakoniec som ho použil len raz, keď sme išli ku kamarátovi na chalupu na Petránkach na Kysuciach, kam sa v zime nedá prísť autom. Pulk išiel celkom poslušne za mnou, ovládanie je výrazne jednoduchšie, ak sa ťahá v stope v mäkšom snehu, najväčší problém je na tvrdom snehu v traverzoch svahov, kde má tendenciu utekať dolu. Tam som práve ocenil, že som nechal na tyčiach 20 cm ako rúčky, vďaka tomu som mohol kontrolovať správanie pulku omnoho lepšie. Skúšal som ho na spiatočnej ceste ťahať aj peši, ide to tiež dobre. Pulk je dobre využiteľný aj so snežnicami, ale treba dodať, že ak si robím stopu lyžami, ťahanie je potom omnoho plynulejšie.

V zime by som určite vzal k nafukovacej karimatke aj skladaciu, k trojsezónnemu spacáku by som pridal liner (čítaj “lajner” = vložka vo forme vnútorného spacáku, ktorú som si urobil sám a chystám o tom článok), sekeru alebo pílu, aby som mohol v tábore rozložiť väčšiu vatru a pod. Všetko sa to pekne pomestí a v batohu som mal iba zlomok obvyklého nákladu.

Asi najviac ma láka vyraziť s takouto výbavou v marci do Švédska a pochodiť Národný park Abisko či iné zaujímavé oblasti. Severské terény sú pre tento druh turistiky s pulkom ako stvorené. U nás sa mi javí ako prvá destinácia Muránska planina, ale ak konečne raz nasneží, uvažujem o upravenej trase Štefánikovej magistrály od mohyly k mohyle.

Vylepšenia

V drsnejšom teréne by som uvažoval o vystužení celej prednej časti pulku, buď duralovou pásovinou, alebo tenkou vodovzdornou preglejkou, aby sa lepšie rozložili sily a nenamáhala sa výlučne oblasť okolo očiek.

Uvažujem tiež o pevnejšom (a jednoduchšom) spojení tyčí / repšnúry s pulkom, ale zle sa to objasňuje, tak by som sa k tomuto prípadne vrátil neskôr pri doplnení článku.

Snáď niekoho inšpirujem, zima sa blíži.

Fotogaléria k článku

Najnovšie