Kľak zo Skaliek
Kľak zo Skaliek Zatvoriť

Túra Dutá skala, Kľak a Kľacký vodopád z Vrícka

Na jeseň 2021 sa epidemiologická situácia opäť zhoršuje, cestovanie je však stále povolené, a tak s Ľubošom plánujeme ďalšiu spoločnú túru. Voľba padá na jeden z najkrajších slovenských vrchov – malofatranský Kľak. Počasie má byť inverzné, na vrchoch slnečné a mrazivé. Keďže trasu z Fačkovského sedla poznáme a chcem ísť pozrieť Dutú skalu, volíme okruh z Vrícka cez jaskyňu, Kľak a vodopád. Trasa bude viesť najprv po neznačených chodníkoch nad Vríckom, neskôr hrebeňom Malej Fatry a nakoniec zvážnicou späť do dediny.

1 deň
jeseň – 13.11.2021
Malá Fatra - Lúčanská Fatra
prameň pod Vríčanským sedlom
Martin (vlak, bus) - Vrícko (bus, parkovanie na začiatku dediny pri kostole)
» č.705 Malá Fatra (1:25.000)

Vrícko – Dutá skala – Skalky – Vríčanské sedlo – Ostrá skala – Kľak – Kľacký vodopád – Vrícko

Vrícko – Dutá skala

Po príchode do Vrícka odstavujeme auto na malom parkovisku pod kostolom na začiatku dediny. Vyrazíme smerom do dediny, po chvíli pri charitnom dome odbáčame doprava. Najprv dedinskou, neskôr lesnou cestou sa dostávame na lúky nad Vríckom, ktoré sú ranným mrazom sfarbené dobiela. Smerujeme medzi dva výrazné kopce nad Vríckom, do sedla Huba, z ktorého smeruje neznačený, ale výrazný chodník k jaskyni resp. k samotnému vrchu Dutá skala.

Lesy sú krásne sfarbené jeseňou, pozorujeme neokukaný výhľad na Kľak. V sedle začíname vykúkať chodník vedúci k jaskyni a nachádzame ho ako odbočku zo zvážnice presne oproti malej chatke, učupenej v lese v sedle. Chodník je zapadaný lístím, zjavne ním veľa ľudí nechodí. Postupne sa na ľavej strane začínajú ukazovať prvé skalné steny, chodník stúpa prudšie, ocitáme sa pred portálom jaskyne Dutá skala. Kvôli bezpečnosti je verejnosti prístupný iba ten, samotná jaskyňa je dlhá 50 m. Pokračuje úzkou puklinou na jej pravej strane.

Po krátkom občerstvení pokračujeme chodníkom doľava od portálu jaskyne a úzkym chodníkom či skôr zvieracou prťou, pokračujeme na vrchol Dutej skaly. Na niektorých miestach sa tráva a kameň nepríjemne šmýka, treba si dávať pozor. Samotný vrchol tvorí skalná pyramídka s malým krížom. Dnes sú z neho krásne výhľady na samotný Kľak i náprotivné pohorie Žiar či Veľkú Fatru, podporené inverziou. V lete budú výhľady kvôli vegetácii zrejme obmedzené.

Z vrcholu smeruje nevýrazný chodník smerom späť do sedla, ale doviedol nás iba do neschodných skál, resp. jeho pokračovanie sme neobjavili. Rozhodli sme sa preto zísť cestou najmenšieho odporu kolmo smerom dole na chodník, ktorým sme prišli. Ako sa hovorí: „nebola to kratšia cesta, ale o to horšia“. Serpentínovito po zadkoch sme sa ocitli na chodníku niekde v strede medzi vrcholom a chodníkom, ktorým sme k jaskyni prišli. Rozhodli sme sa ním vydať smerom k portálu jaskyne a tentokrát sme k nej prišli z opačnej strany, tak sme sa znovu pokochali.

Dvíha sa vetrík, mňa oziaba hlava a hľadám čiapku. Zisťujem, že som ju niekde stratil, už si smutne predstavujem fúkanú na hrebeni a Kľaku. Vyberieme sa späť do sedla Huba chodníkom, ktorým sme prišli, keď asi po dvesto metroch na chodníku vidím niečo čierne – moja čiapka. Uvedomujem si, že som ju stratil pred príchodom do jaskyne teším sa, že fúkaná nebude. Na konci chodníčka stretáme prvých a na dlho aj posledných ľudí. Vraciame sa do sedla a lesnou cestou začíname prudký výstup na hrebeň smerom ku Skalkám.

Skalky – Vríčanské sedlo – Ostrá skala – Kľak

Stúpanie je naozaj výživné, prudko naberáme výšku a často odfukujeme. Pri odpočinkoch popri pití vody nachádzame pobytové znaky našej najväčšej šelmy a na záver pred lúkou odtlačky nôh v blate. Ľuboš sa teší, chcel by medveďa v lese vidieť naživo. Ale len tak z diaľky, hovorí mi. Našťastie sa mu jeho sen na túrach so mnou zatiaľ nesplnil...

Z cesty vidíme pod nami vrchol Dutej skaly, po ktorom sme sa nedávno špacírovali. Lúkou sa dostávame na samotný hrebeň a červenú hrebeňovú značku Malej Fatry. Tou budeme pokračovať až na samotný vrchol Kľaku. Vďaka inverzii sú výhľady parádne a čím viac sa blížime, tým viac sa tešíme akú budú z Kľaku. Zo Skaliek, na ktorých sa dvíha vietor, zostupujeme smerom do Vríčanského sedla, na jednej lesnej čistinke si dávame pauzu na jedlo. Ako čas postupuje k obedu, teplota vzduchu sa zvyšuje a ranný mráz sa rozpúšťa. Predtým pevné chodníky sa rozbahňujú a šmýkajú. Na jednom takomto mieste stretáme cyklistu zafúľaného od blata, tlačiaceho bicykel hore oproti nám. Ten dnes akiste pôžitok z jazdy nemal.

Pomaly zostupujeme do Vríčanského sedla, z ktorého nasleduje prudký výstup k Ostrej skale. Tu sa s nástrahami šmykľavého terénu stretávame tiež, Ľuboš to má o čosi jednoduchšie, keďže si vzal paličky. Zapína 4 x 4 a zanecháva ma za sebou. Neprekáža, na Ostrej skale sa stretávame a ideme ju preskúmať. Celí nadšení fotíme blízke bralo s tým, že sme o chvíľu na Kľaku, potom si však capneme po čele, veď sme ešte asi hodinu ďaleko.

Páčia sa nám skalné zrázy padajúce desiatky metrov do hĺbky. Blížime sa k samotnému skalnému zubu, koncu Malej Fatry, vrcholu, ktorý obdivuje celé Slovensko. Pri smerovníku pod Kľakom si hovoríme, ešte 15 minút a sme tam. Keď sme konečne tam, nadšenie opadá, počasie sa za 10 minút otočí o 180 stupňov a prichádzame do iného sveta. Do sveta vetra, dažďa, hmly a nulových výhľadov. Tak sa teda potešíme z výstupu na vrchol, dlho sa nezdržujeme a smerujeme po zelenej ku Kľackému vodopádu.

Kľacký vodopád – Vrícko

Z Kľaku zostupujeme v hmle k rázcestiu Pod skalou a lúkami ďalej. Aj sme chceli ísť pozrieť do útulne Javorina, ale počasie nás odradilo. Šmýkame sa chodníkom až na zvážnicu a smerujem k vodopádu. Ten sa nachádza asi 12 m pod zvážnicou, treba k nemu zostúpiť jedným z vychodených chodníkov. Voda Kľackého vodopádu padá z výšky 30 metrov, najviac vody sa v ňom nachádza na jar a po dažďoch. Avšak aj teraz je v ňom viac vody, ako keď som tu bol naposledy, kedy tiekol cícerkom. Zostúpime až na dno potoka a obzeráme si vodopád zdola.

Výstup blatovo-listnatým chodníkom je zábavný a sme radi, že sme konečne späť na zvážnici. Zostupujeme k rázcestníku Bak, kde sa značka mení na žltú, vedúcu z Vríčanského sedla. Za rázcestím nachádzame odpočinkové miesto, tak sa na chvíľu zložíme, dojedáme a dopíjame zásoby, aby sme ich nemuseli brať domov. Po prestávke pokračujeme do Vrícka, kde našu dnešnú túru končíme.

Na okružnej trase, ktorá vedie aj neznačenými chodníkmi, sa dajú pozrieť rôzne zaujímavosti. Jaskyňa a skalnatý vrchol Dutej skaly, lúčnatá hrebeňová trasa, hlboké skalné zrázy pred Kľakom, vrchol Kľaku či Kľacký vodopád. Zaujímavá bude určite v každej ročnej dobe, možno by som trasu išiel naopak a zdĺhavú a nudnú časť Vrícko – Kľacký vodopád išiel ako prvý úsek. Odporúčam ju každému s lepšou kondíciou a v časti Dutej skaly taktiež s náročnejšou orientáciou v teréne.