Pohľad k Spišskému hradu zo Sľubice
Pohľad k Spišskému hradu zo Sľubice Zatvoriť

Túra Sľubica - zimný výstup z Richnavy

Konečne k nám zavítala zima aká by malá byť. Napadol sneh, prišli mrazy, a tak si ju treba užiť plným priehrštím. Putovania po horách sú oveľa náročnejšie na kondíciu, veď v hlbokom snehu sa kráča oveľa ťažšie. Množstvo turistických oddielov organizuje zimné podujatia po dlhé roky.

1 deň
zima – 21.01.2023
Branisko (podcelok Sľubica)
pohostinstvo v Richnave
Margecany (vlak, bus) - Richnava (vlak, bus)
» č.1112 Prešov a okolie (1:50.000)

Tradičným zimným podujatím je výstup na Sľubicu, ktorý organizujú turisti z Richnavy. Moji priatelia, s ktorými v poslednej dobe chodievam za zážitkami, tiež idú a možno tam stretnem aj iných priateľov turistov. Máme všetko dohodnuté, stretnúť sa máme vo vlaku cestou do dediny Richnava, kde bude prezentácia účastníkov.

Richnava, žel. zástavka – Richnava, obec – Gavart – pod Predkami – Predky – Sľubica a späť

Zavčas rána nastupujem do vlaku, kde sedia priatelia turisti z Michaloviec. Večer a v noci snežilo, a tak to bude zaujímavé. Koľko snehu napadlo v Branisku, sa uvidí na mieste. Po prestupe v Košiciach nás čaká cesta do Richnavy, kde hneď po vystúpení máme možnosť porovnať snehovú perinu, ktorú sme mali doma na Zemplíne a tu na Spiši. Je ho tu viac. Všetko sa belie od snehovej pokrývky, ako by to bolo prikryté veľkou bielou plachtou.

Z Richnavy

V miestnom pohostinstve sa zaprezentujeme a zaplatíme účastnícky poplatok, v ktorom je zarátaný pamätný list, odznak a klobása na záver podujatia. To sa však dozvedáme, že sa zmenila trasa. Lebo sa malo ísť zo sedla Braniska (Chvalabohu). Pre nepriaznivé podmienky sa zrušili autobusy, a tak sa pôjde trasou, ktorú som uviedol. Pred nami odišlo množstvo turistov, ktorí to mali bližšie alebo došli autami. Budeme to mať oveľa ľahšie ako tí, čo nám trasu prešliapu.

Vyrážame po žltej značke za dobrodružstvom v snehovom kráľovstve pohoria Branisko. Za dedinou v blízkosti označenia konca prechádzame vľavo cez potok Slatvinka a začíname stúpať lesom po vyšliapanom chodníku. Snehu je možno do 30 cm. Z lesa sa dostávame na okraj lúky Šibenica a pokračujeme ako husi v rade jeden za druhým, kráčame v nádhernej krajine odetej do zimného šatu. Všetko je pokryté hrubou vrstvou snehu. Konáre listnatých stromov a ihličnanov sa ohýbajú pod jeho ťarchou. V tomto má zima ozaj čaro, ktoré sa niekedy nedá ani opísať.

Postupne sa mierne stúpajúc dostaneme k výhľadom, a tak sa môžeme občas zastaviť a tešiť sa z nich. Pred nami severným smerom máme pohorie Branisko. Vpravo na východ je masív Koľvek, Rozsypaná skala a Roháčka v Čiernej hore. V údolí Hornádu sú dediny Richnava, Kluknava a Štefanská Huta, za ktorými sa tiahnu spomenuté vrchy. Nad rómskou osadou v Richnave sa tiahnu Hnilecké vrchy (na západ). To sa postupne, tešiac sa z pohľadov na okolitú prírodu, dostaneme k smerovníku Gavart. Odtiaľ mierne klesáme lúkou pod vysokým napätím smerujúcim z východu na západ. Z výhľadu máme možnosť vidieť vrchol komína v Krompachoch a lyžiarsku trať Plejsy pod Krompašským vrchom. Dedina Kaľava je ako na dlani a v diaľke za ňou sa pod oblakmi ukrýva Slovenský raj.

Spod vedenia mierne stúpame pod les vrchu Svíbik a okrajom pokračujeme ďalej. Na lúke ma zaujmú malé kopčeky, ktoré vyčnievajú nad terén a ponúkajú zaujímavý pohľad. Dostaneme sa do lesa a po chvíľke sme pod ďalším vedením vysokého napätia odkiaľ je tiež výhľad na západ. Pod mrakmi sa čiastočne ukazuje Kráľova hoľa. Nádherné pohľady do okolitej prírody. A v doline je zasnežená dedinka Vojkovce.

Pokračujeme po žltej trase zvážnicou, nad ktorou konáre visiace pod ťarchou snehu vytvárajú tunel. Je to čarovné. Ak občas vykukne slniečko, tak sa všetko len tak ligoce v jagajúcom sa snehu. Lesná cesta, vedúca západnou časťou pod vrchom Predný Moravec, nás dovedie k smerovníku pod Predkami, kde sa k našej žltej pripojí zelená trasa z Krompách cez Kolinovce, Kaľavu a Vojkovce na Sľubicu a potom ďalej.

Odbočiac vpravo sa po chvíľke dostaneme na lúku Predky, kde je smerovník a pod lesom prístrešok na posedenie s ohniskom. Je tu niekoľko turistov, ktorí oddychujú a niektorí si opekajú slaninku. Popíjajú čaj a zajedajú. Už len počkať na zastávke, ktorá je tu umiestnená, na autobus, aby sme sa vyviezli na vrchol Sľubica. To sa akože v duchu smejem z myšlienok, ktoré mi pri pohľade na zastávku autobusu v momente napadnú.

Oddych je potrebný, lebo nás čaká najnáročnejšia časť výstupu na vrchol. Začiatok od prístreška je ešte mierne stúpanie, ale keď sa stočím na západ pri križovatke lesných ciest, tak po chvíľke to začne byť ozaj poriadny zaberák na svalstvo nôh. Hádam okolo 350 až 400 m treba šliapať, kým sa stúpanie zmierni. To sa dostávam do miest po polomoch, kde sa do snehovej prikrývky opierajú slnečné lúče a všetko sa len tak jagá. Je vidieť vrchol Sľubice, posledné stúpanie a som hore. Otvárajú sa slušné výhľady. Nie je to ideálne, ale aj tak sa je z čoho tešiť.

Sľubica (1129 m)

Nachádzajúca sa v južnej časti pohoria Branisko v podcelku Sľubica nad dedinami Dúbrava a Vojkovce. Z jej vrcholu sú nádherne výhľady na okolie a tiež slúži pre vzlet paraglajdistom. Z vrcholu sa môžeme potešiť výhľadmi na široké okolie: Hornádsku a Popradskú kotlinu, Spišský hrad a Dreveník, Vysoké a Belianske Tatry, Levočské vrchy a Šarišskú vrchovinu, pohorie Čierna hora, Volovské vrchy, Slovenský raj a najvýchodnejšiu časť Nízkych Tatier (Kráľova a Predná hoľa). Na jej vyhliadkový vrchol vedie niekoľko turistických trás.

Zo severu od sedla Branisko (Chvalabohu) sa sem cez Rajtopíky dostaneme po zelenej značke. Z juhu od Krompách je to od Kolinoviec cez Kaľavu, Vojkovce a sedlo Predky. Po žltej zase z Richnavy cez Gavart a sedlo Predky a z juhu od dediny Slatvina a severozápadne od obce Dúbrava.

Dnes výhľadov do diaľky nebolo až toľko vábivých, ale aj tak sa na chvíľku ukázali štíty Vysokých Tatier nad mrakmi. Potom to opäť bola inverzia a hustá hmla. Počasie sa menilo každú chvíľku, ale čaro nádhernej zimy zanechalo hlboký dojem v každom turistovi.

Je však čas na návrat, a tak opúšťam vrchol Sľubice a začínam zostupovať rovnakou cestou späť. Na spiatočnej ceste si treba dať pozor opäť v strmom zostupe a potom nasleduje chvíľka na oddych pod prístreškom v sedle Predky. Napiť sa teplého čaju a dať si keks alebo ovocie a pokračovať v čarovnej zimnej prírode. Potešiť sa pohľadom neskôr z lúky pod Gavartom a nasleduje posledný zostup lesom na hlavnú cestu na okraj dediny Richnava. Po prekonaní potoka Slatvinka ostávajú posledné metre k smerovníku pred krčmou, kde sa podujatie končí. Tu nás od usporiadateľov čaká teplý čaj a chutná klobáska, ktorá po namáhavej ceste padne vhod.

Zima vo svojom čarovnom kráľovstve dnes bola na vrchole. Všade množstvo snehu, ktorý jej práve svojou belosťou dodával nádhernú atmosféru krásy a čara zimy. Pohľady na okolie tiež zanechali hlboký dojem a z vrcholu Sľubice to bolo vyvrcholenie nádherného výhľadu na okolitú prírodnú scenériu. Turista ani nemal čas myslieť na strmý výstup. Čarovnosť dnešného dňa tým úplne zatienila námahu. Človek sa tešil len a len z okolitej zimnej a priam rozprávkovej krajiny. Užil som si to plnými dúškami a všetkými zmyslami. Bola to opäť jedna pekná trasa v pohorí Branisko.