Obsah balenia

Forerunner 50 sa dodáva v štyroch variantoch, podľa kombinácie prídavných senzorov. Každé balenie obsahuje hodinky a USB kľúčik pre bezdrôtové spojenie s počítačom. K dispozícii sú senzor srdcovej frekvencie, krokomer a snímač kadencie pre použitie s bicyklom. Pre účely tohto testu som mal zapožičanú variantu srdce+krokomer.

V krabici ďalej nájdeme manuál v slovenčine, angličtine a francúzštine. Softvér však prekvapivo chýba a je preto nutné použiť stránku výrobcu a stiahnuť si potrebné programy (ovládače a Training center). Tento fakt považujem skôr za výhodu, keďže sa tým šetrí životné prostredie a vo väčšine prípadov aj tak používateľ radšej siahne po najnovšej verzii zo stránok výrobcu.

Samotná krabica nie je až taká priateľská k životnému prostrediu, ako napríklad v prípade nedávno testovaného Legend HCx. Obsahuje množstvo plastov, ktoré podľa môjho názoru mohol nahradiť kartón (ako v prípade zmieneného Legendu).

Dizajn a ovládanie

Dizajn sa podaril – hodinky majú športovú tvár, no sú zároveň dostatočne decentné aj na každodenné nosenie. Keďže hrúbka nepresahuje 1,4 cm, nebudia dojem krabice na zápästí. Telo hodiniek je z plastu a plynule prechádza do gumového remienka s kovovým zapínaním. Zadná časť je z kovu.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Alfanumerický LCD displej rozmeru 2,4x1,8cm je dobre čitateľný, v tme si možno prisvietiť dlhším pridržaním tlačidla "view". Keďže ide o alfanumerický displej, zobrazenie písmen je trochu neestetické v provonaní s maticovými displejmi. Výhodou tohto typu však je o málo nižšia spotreba a preto dlhšia výdrž batérie.

Ovládanie má klasický nedostatok multifunkčných hodiniek – bez štúdia návodu ste takmer stratení. Základné funkcie sú dostatočne intuitívne, keď však chcete využiť potenciál naplno, treba sa to naučiť. Manuál v slovenskom jazyku je písaný zrozumiteľne a aj menej technicky nadaný človek by nemal mať problém všetko zvládnuť.

Funkcie

Hodinky poskytujú štyri základné režimy, ktoré sa prepínajú pomocou tlačidla "mode":
čas: čas, dátum, deň v týždni, časové zóny, alarm
tréning: stopky s medzičasmi, informácie z pripojených senzorov, možnosť nastavenia stropov (zóna behu, zóna srdcovej frekvencia),
časovač: odpočítavanie zvoleného času, možnosť opakovania
história: štatistické informácie o absolvovaných tréningoch, ktoré sú v pamäti

Snímač srdcovej frekvencie

Snímač srdcovej frekvencie je plastový pás s gumičkou, ktorý sa uchytáva pod prsia. Gumička je nastaviteľná, aby pás držal, no zároveň prehnane nesťahoval hrudník. Po spárovaní s hodinkami sa v hornej časti displeja objaví symbol srdca a v režime tréning frekvencia srdca.

Pri testovaní bol mierny problém s chytaním srdcového "signálu" v pokojovom stave. Zistil som však, že stačí senzor zo spodnej časti jemne navhlčiť a všetko funguje, ako má. Pri pohybe to nie je prekážkou, pretože človek sa trochu spotí a taktiež vo vyššej frekvencí srdca senzor ľahšie chytá jeho "signál".

Presnosť snímania som nemal možnosť overiť pomocou inej metódy, keďže aj bežne dostupné tlakomery majú určitú odchýlku a jednoduchým počítaním sa chyby tiež nedá vyvarovať. Táto hodnota je pre používateľa dostatočná aj pri určitej chybe a preto to nepovažujem za príliš podstatné.

Krokomer

Krokomer je malá plastová krabička s jednou kontrolnou diódou a upínacou klipsňou na šnurovanie topánky. Párovanie funguje identickým spôsobom ako pri snímači srdcovej frekvencie – v tomto prípade na displeji pribudne symbol malej topánky. Krokomer pravdepodobne funguje na princípe akcelerometra a zaznamenáva zmenu smeru. Na základe týchto informácií hodinky počítajú prejdenú vzdialenosť.

Výrobca udáva presnosť merania na 97 percent bez kalibrácie a 99 percent s kalibráciou. Podľa mojich skúseností (súčasné meranie cez GPS) sú tieto čísla veľmi závislé od druhu pohybu. Najlepšie výsledky sú pri pravideľnej aktivite, napríklad stálej chôdzi alebo rovnomernom behu, a po kalibrácii pri rovnakej činnosti – vtedy sa spomínaných 99 percent dosahuje. Horšie je to pri nepravideľnom pohybe – napríklad turistika v členitom teréne, kde sa často mení dĺžka kroku. Vtedy ide presnosť výrazne nižšie.

Softvérové vybavenie

Pre oživenie pripojenia k PC je nutné zapojiť USB kľúčik a nainštalovať ovládače. Potom už v softvéri Training center ide všetko ako po masle. Hodinky sa automaticky synchronizujú s počítačom, takže vždy, keď sú nové dáta v hodinkách, hneď sa stiahnu do aplikácie.

Training center je archivačnou aplikáciou, kde má športovec prehľad o svojich jednotlivých výkonoch, ktoré sú radené podľa dátumu a času. Zároveň je možné jednotlivé výkony priraďovať do rôznych kategórií – napr. beh, chôdza, atď. Pre každý výkon je k dispozícii graf s časovým priebehom nameraných hodnôt z jednotlivých senzorov.

Okrem aplikácie Training center je k dispozícii aj online aplikácie Garmin Connect, ktorá slúži na zdieľanie dát používateľov fitness prístrojov značky Garmin. Každý športovec si takto vie porovnať svoje výkony s ostatnými, čo ho ďalej motivuje zlepšovať sa.

Záver

Garmin Forerunner 50 je zaujímavým prístrojom aj napriek nezvyčajnej absencií GPS príjmača. Je vhodný pre ľudí, ktorí pravidelne trénujú – pre bežného turistu nemá tie správne funkcie, hodil by sa aspoň senzor atmosferického tlaku (kvôli meraniu nadmorskej výšky a tendencie tlaku pre odhad počasia) a kompas.

Prístroj je dobrý aj pre horského bežca (či cyklistu) začiatočníka, pretože nastavením stropu srdcovej frekvencie ho hodinky budú upozorňovať, že to s tepom preháňa a teda v danom tempe dlho nevydrží. Osobne nie som fanúšikom behania, no s použitím Forerunnera som bezproblémov bez prestávky zabehol aj dve hodiny – a to vďaka udržiavaniu tepu v intervale 150 - 160 / min. Bez merania by som to neodhadol a odpálil sa hneď.

Prístroj využijú aj ľudia, ktorí behaním trénujú na dlhé pochody ako Trnavská alebo Rudohorská stovka. Treba však zvážiť, či si nepriplatiť a nezaobstarať radšej Forerunner s GPS funkciami. Také hodinky však na každodenné použitie nie sú...