Craft

Tohtoročná zimná sezóna švédskeho Craftu ide v znamení evolúcie. Spodné prádlo Pro Zero aj Pro Zero Extreme dostali nové farby, z funkčného hladiska sa toho však veľa nezmenilo. V ponuke pribudla nová rada Pro Warm – ide o prádlo do veľmi chladného počasia. Je zhotovené technológiou seamless, teda jednotlivé zóny s rôznou hrúbkou tkania sú spojené bez švov. Táto metóda umožňuje presne prispôsobiť vlastnosti tkaniny jednotlivým zónam s odlišnou potrebou tepelnej izolácie. V tkanine je pomerne dosť elastanu, ktorý spolu s anatomickým strihom zabezpečuje, aby prádlo sadlo ako uliate.

Medzi druhou, termoizolačnou vrstvou nie je veľa nového – taktiež omladenie novými farbami a miernymi strihovými úpravami. Táto vrstva si zachovala asymetrické vedenie zipsu pri krku, čo znižuje nepríjemný tlak jazdca na krk z prednej strany.

Vo vrchnej vrstve od Craftu, ktorá je určená predovšetkým pre bežecké lyžovanie, taktiež prevláda skôr evolúcia ako revolúcia. Dizajnéri sa snažili lepšie vystihnúť anatomický tvar pri jednotlivých modeloch tak, aby čo najmenej bránili v pohybe a zároveň aby ostávala táto vrstva pevne na svojom mieste. Pribudli tak rôzne elastické panely.

Kayland, Lomer

Značka Kayland predstavila svojho zástupcu ľahkej turistickej obuvi s technológiou striekaného plastu. Ten je kombinovaný s nylonovou tkaninou a tak sa dosahuje zaujímavý pomer hmotnosti a tuhosti. Nie je to však nič pre milovníkov klasiky. Tých naopak mohla zaujať v rovnakom stánku (STG Elcon) celokožená topánka Lomer Pelmo s membránou Sympatex, ktorá by sa mala predávať za cenu pod 5 tisíc korún.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Treksport

V stánkou známej slovenskej značky sme nového taktiež neobjavili mnoho. Bolo pripravených zopár prototypov batohov, avšak pri tých ešte nie je jasné, či sa vôbec budú vyrábať a tak ich zatiaľ necháme bokom. Zato sme si pozreli novú samonafukovaciu karimatku Light Matt (750g), ktorá sa bude predávať za necelých 1500 Sk. Treksport znovuzrodil svoj niekdajší hit Transformer, tentokrát bude zo softshell materiálu a volať sa bude Zanskara.

Progress

Český výrobca, ktorý sa špecializuje najmä na spodné prádlo, omladil svoju ponuku niekoľkými zmenami farieb. Dotkli sa najmä série z materiálov DryFast a Technostretch. Ponuka sa ďalej rozšírila o niekoľko nových modelov detského spodného prádla a mikín. Progress ďalej rozširuje ponuku merino prádla, tentokrát ide o zimný model z hrubého úpletu (320g/m2). Úplnou novinkou je aj softshellová bunda, čím Progress vstupuje do oblasti, kde doteraz nepôsobil.

Yeti, Nordisk, Kovea

Firma WP Outdoorgear consulting z Rakúska predstavila tri nové značky, s ktorými sme sa na Slovensku zatiaľ nestretávali. Ide o dánsky Nordisk so zameraním na spacáky. Bude sa snažiť konkurovať na poli dobrého pomeru cena/výkon. Ďalej je to YETI, značka taktiež zameraná na spacáky, avšak do väčšieho extrému a s vyššou kvalitou. Okrem spacákov robia softshell bundu a niekoľko mikín. Ide však len o doplnok na rozšírenie ponuky.

Okrem spacákov nás zaujala aj sada na varenie Kovea. Ide o ešus s dvoma nádobami a miniatúrnym varičom. Všetko sa dá zložiť do jedného kusu vrátane kartuše.

Devold

Devold, v stánku North Trappers, nepredstavil žiadne novinky, pre túto sezónu jemne zdokonaľuje už existujúcu produktovú radu. Pre zimné obdobie je to model Active (kombinácia merina s dutým vláknom DuPont Thermolite) a Expedition (dvojvrstvové merino). Medzi špecialitky možno zaradiť kompletný sortiment pre deti rôznych vekových kategórii od batoľaťa až po tínedžerov, samozrejme z merino vlny.

Alphasport Mammut

Na stánku Alphasportu bolo nových vecí pomerne veľa. K dispozícii bolo množstvo topánok značky Mammut – ide o rebranding topánok Reichle, no vzhľad sa prispôsobil novej značke a taktiež pribudli aj úplne nové modely. Mammut ďalej uviedol novú top bundu, ktorá je založená na membráne Schoeller c_change. Membrána by mala vedieť prispôsobovať svoju funkcionalitu podľa vlhkosti a teploty pricípom pripomínajúcim šišku. Je zaujímavé, že Mammut sa pri tvorbe top bundy odklonil od dominantného GoreTexu – že by tým naznačoval, že tento materiál už nepatrí medzi špičku?

Garmont uviedol na trh sesterskú značku 9.81, pod ktorou bude vyrábať topánky pre trail running, súčasnú módnu vlnu v outdoore. Inšpiráciou k pomenovaniu novej značky bola hodnota gravitačného zrýchlenia. Lizzard sa naďalej uchádza o priazeň svojimi prstovými topánkami, ktoré nahrádzajú sandále, pričom simulujú chôdzu naboso.

Zajo

Známa slovenská značka mala priestranný stánok, v ktorom záujemcom okrem svojich produktov aj radi načapovali pivko. Tento milý bonus však podľa našich informácií využilo málo ľudí. Viac ich asi zaujímalo oblečenie, ktoré sa zameriava na strednoprúdového turistu. Medzi novinky možno zaradiť dve nové bundy zo série rain-x-pert. Jedna je klasická dvojvrstvová a druhá je 2,5 vrstvový laminát. Obe sú ľahké a vhodné na trojsezónne nosenie. Samozrejmosťou bol pánsky aj dámsky strih a rôzne farby.

Zaujalo nás, že Zajo celkom podstatne rozšíril svoju ponuku a okrem oblečenia (bundy, nohavice, ponožky, čiapky, spodné prádlo) ukázal aj batohy a stany. Z batohov možno spomenúť napríklad 35-litrový Climber (viď foto). Stany boli rozložené v stanovom mestečku pred hotelom LUX a podľa zbežného pohľadu sú orientované najmä na menej náročných.

HUMI outdoor

V stánku firmy Sintra šport sa ponuka českého HUMI outdoor trochu strácala medzi inými, neoutdoorovými značkami. Medzi novinky možno zaradiť univerzálne softshell nohavice na všestranné nosenie v chladnejšom počasí. Zimomrivých ďalej poteší ľahká a dobre zbaliteľná zatepľovacia bundička plnená dutým vlákom Primaloft. Keďže HUMI outdoor sa do značnej miery orientuje na cyklistov, pripravili aj ultraľahkú šušťákovú bundičku z Pertexu. Jej výhodou je minimálna hmotnosť a je vhodná skôr proti vetru ako proti dažďu.

Pieps, Boreal

Firma Outventure Sport predstavila na svojom stánku topánky Boreal. S touto značkou sme sa doteraz stretávali iba pri lezečkách. V ponuke prevažujú modely pre nižšiu náročnosť, nie je však núdza o ferratové špeciály, celokožené trekovky, či technickejšie topánky.

Na tomto stánku nás asi najviac zaujal nový lavínový vyhľadávací prístroj Pieps. Vsádza na minimalizmus – stačí mu jedna AA batéria, má veľkosť cca o polovicu menšiu, ako je zvykom a čo je najlepšie, bude sa predávať za cenu okolo 4000 Sk. Tieto superlatíva majú však svoju cenu – prístroj má iba jednu anténu a tak nedisponuje pokročilými funkciami. Konečne však ide o plnohodnotný lavíňak za prijateľnú cenu. Do série k nemu ešte patrí špeciálna sonda, ktorá s ním vie komunikovať.

Stanové mestečko

Stanové mestečko bolo rozložené na rovnakom mieste, ako tomu bolo aj po minulé roky – na trávnatom priestranstve medzi Domom Kultúry a hotelom LUX. Počet stanov však bol pomerne nízky a navyše pri stanoch neboli žiadni vystavovatelia. Zastúpené boli značky Trimm, Husky a Zajo. V prípade Husky nebol prítomný žiaden zamestnanec slovenského zastúpenia, stany tak boli postavené iba ako reklama.

Hodnotenie vystavovateľov

Z našich rozhovorov s vystavovateľmi vyplynulo, že celková spokojnosť s výstavou bola podpriemerná. Spokojní boli väčšinou tí, ktorých očakávania boli primerané skúsenostiam z minulých ročníkov. Niektorí boli veľmi nespokojní, najmä s množstvom odbornej verejnosti, ktorej bolo podľa ich vyjadrení výrazne menej ako po minulé roky. Vzhľadom na tento sentiment je otázne, akú budúcnosť má Športlínia pred sebou. Mnohé veľké značky totiž uprednostňujú organizovanie vlastných podujatí pre obchodníkov, čo do značnej miery oslabuje postavenie veľtrhu. Podľa našich informácií sa takéto podujatia konali dokonca počas výstavy. A to už vyzerá ako priamy útok proti výstave.