Cyklotúra Na popoludnie: Vinohrady a Svätý Jur

Tým, ktorí majú chuť po práci sadnúť na bicykel a troška sa potúlať po nenáročnej, ale peknej trase, by som rada odporučila nasledovnú cyklovychádzku. Zavedie nás do charakteristického prostredia vinohradov medzi Račou a Svätým Jurom a pozrieme si aj samotné vinohradnícke mestečko a miesto bývalého veľkomoravského hradiska nad ním.

1 deň
leto – 02.08.2010
Malé Karpaty
» č.1078 Malé Karpaty, Bratisla (1:50.000)
Doplňujúce súbory
GPX súbor: na_popoludnie-vinohrady.gpx

Bratislava, Rača - Svätý Jur - Neštich - Veľkomoravské hradisko - Neštich - cez vinohrady - Bratislava, Rača

Začíname v Rači na konečnej zastávke električiek. Medzi obratiskom električiek a hlavnou cestou je úzky chodníček, ktorý nás po asi 20 metroch privedie na afaltovú cestu. Tá stúpa na nadjazd, po ľavej ruke máme záhradky a vinohrady. Pri nadjazde sa môžeme zastaviť pri bielom kríži a potom sa už spúšťame z mierneho kopca. Asfaltová cesta odtiaľto nás privedie až do Svätého Jura. Po pravej ceste ruke máme hlavnú cestu, po ľavej vinohrady a za nimi nízke kopčeky Malých Karpát.

Pred Svätým Jurom nás cesta vyvedie na kopček ku kaplnke, o ktorej žiaľ neviem nájsť žiadne detaily. Väčšinou býva aj zamknutá a len raz sa mi podarilo nazrieť dovnútra. S korunou veľkého stromu nad sebou, domčekom cez cestu a vinohradmi okolo je to však veľmi pekné miesto.

Svätý Jur

O pár minút už vchádzame do mestečka Svätý Jur. Popri hlavnej ceste sa dostaneme k uličkám vedúcim do pekne zrekonštruovaného centra. Ani bočné uličky s peknými vinohradníckymi domami netreba obísť. Svätý Jur má bohatú históriu, jeho kontinuálne osídlenie sa predpokladá už od 9. storočia n.l. Z tohto obdobia pochádza aj nález veľkomoravského hradiska nad mestom. V 13. storočí sa pri meste postavil aj kamenný hrad Biely kameň, z ktorého dnes ostali len zvyšky múrov. V roku 1602 sa Svätý Jur stal slobodným kráľovskám mestom. Mesto sa venovalo predovšetkým výrobe vína na domáce trhy i na export. Ostatné remeslá boli len doplnkové.

Z námestia nás čaká stúpanie na Neštich. Táto kedysi samostatná obec bola k Svätému Juru pričlenená v roku 1944. Keď sa vyštveráme na kopec, hneď pri plote gotického kostola Svätého Juraja si ešte môžeme všimnúť starú modrú miestnu tabuľu s názvom Obec Neštich. Kostol pochádza z 13. storočia a je jednou z najstarších pamiatok vo Svätom Jure. Drevená, samostatne stojaca zvonica pochádza zo 17. storočia.

Veľkomoravské hradisko

Od kostola pokračujeme rovno a onedlho prídeme na križovatku v tvare Y. Čaká nás okruh, vyberieme sa doľava a vrátime sa pravou "nožičkou" ypsilonky. Opäť stúpame pomedzi domy a popri kúpalisku. Za ním sa už vnárame do lesa. Spolu s modrou turistickou značkou stúpame asi štvrťhodinku a vychádzame v sedielku. Modrá značka sa tu odpája doľava, my ideme doprava. O minútku sme pri Veľkomoravskom hradisku. Nachádza sa hneď vedľa asfaltovej cesty a je aj označené významovou značkou na strome.

Nachádzame sa na lúčke s ohniskom a veľkým kameňom s nápisom Veľkomoravské hradisko. Z hradiska v teréne ostali len obranné valy. Bolo vybudované v 9. - 10. storočí proti maďarským jazdeckým nájazdom a sídlila na ňom stála vojenská posádka. Osídlenie hradiska pokračovalo aj v 13. - 14. storočí. Je odtiaľto obmedzený výhľad na protiľahlé kopce.

Vinohrady

Vraciame sa nazad na križovatku a zvrtneme sa doprava. Spustíme sa dolu kopcom a o chvíľu sme opäť v Neštichu. Ďalší zjazd a na konci asfaltovej cesty a začiatku červenej dlažby pri značke STOP zabočíme vpravo. Dostaneme sa na poľnú cestu, ktorá nás vyvedie na mierny kopček s krásnym výhľadom na mesto. Odtiaľto ďalej trasu ťažko popísať, snažila som sa ju aspoň približne naklikať do GPX súbora. Najjednoduchšie sa je držať čo najviac vpravo a zároveň rovno. Je to mierna hojdačka, chvíľa stúpania, chviľa klesania. Prepletáme sa pomedzi vinohrady a na chvíľu sa dostaneme aj do lesíka. Pokiaľ toho máte dosť, nie je problém sa z ktoréhokoľvek miesta vrátiť na asfaltovú cestu, ktorou sme sem prišli, stačí sa obrátiť doľava. Túlačky vinohradmi v príjemnom podvečernom slnku majú každopádne svoje čaro.