Bike & hike Podbanské – Temné smrečiny a späť

Rád chodím na túry, ktorých chodníky ešte nepoznám. Táto ma zaujala hlavne kvôli spôsobu prepravy. Tiež musím spomenúť aj nádherné počasie v jeseni. Určite každé ročné obdobie má svoje čaro, ale toto je najfarebnejšie. Článok by mal dať návod kolegom, ako sa dá do tohto krásneho kúta Slovenska. Prečo tam? Mal som na to dva dôvody. Prvý, pre mňa nepoznané, teda idem. Druhý, zaujal ma nápad s trojkombináciou. Auto, bicykel a topánky.

1 deň
jeseň – 08.10.2010
Tatry - Východné Tatry - Vysoké Tatry (Tatranský národný park)
Podbanské (bufet Sviští brloh, hotel Permon), studnička pod Kmetovým vodopádom, studnička pod Granátmi v Kôprovej doline
Liptovský Mikuláš (vlak, bus) - Pribylina-Podbanské (bus), trekingový bicykel

Podbanské – rázcestie pod Kravskou cestou – horáreň Tichá – Kôprová dolina – rázcestie Zverinec pod Grúnikom – Kmeťov vodopád – kaskáda Medvedí kúpeľ – rázcestie pod Hlinskou dolinou – rázcestie pod Temnými smrečinami – Temnosmrečinská dolina (Temné smrečiny) – Nižné Temnosmrečinské pleso a späť

Kôprová dolina

S kolegom Lacom sme v piatok ráno naložili do auta bicykle a o 7.15 vyrazili z Martina na Podbanské. Cesta ubehla v pohode a po dvoch hodinách odstavujeme na záchytnom parkovisku pod hotelom Permon. Batohy na chrbát a šľapeme. Prejdeme na hlavnú cestu, potom trošku hore kopcom a na prvej križovatke odbáčame vľavo k smerovníku.

Smerovník pod Kravskou cestou nás navedie na asfaltovú cyklotrasu popri riečke Belá. Ešte je dosť chladno a tak sme radi, keď sa občas dostaneme na slniečko. Musím povedať, že už vidno krásy jesene. Po ľavej strane nás sprevádzajú Liptovské hole nádherne sfarbené. Po pravej strane skalnaté bralá. Zo začiatku sme šľapali viac do kopca, teraz máme takmer nenápadné stále stúpanie. Prvá zastávka je pri Kmeťovom vodopáde. Aj tu je pomerne málo svetla, ale aj tak sme spravili pár obrázkov.

Keď asfaltová cestička skončí, zoskakujeme zo sedadiel a tlačíme po čerstvo zasypaných koľajach. Takto sa dostaneme až k drevenému mostu. Nikde nikoho a tak si môžeme bicykle schovať a uzamknúť v lese.

Nastal čas pre topánky. Tento úsek je zo všetkých najnáročnejší, ale trvá len krátko. Teraz už po peknom chodníku míňame ďalší smerovník pod Hlinskou dolinou. Obednú pauzu si robíme až na rázcestí pod Temnými smrečinami. Tu nás zdraví aj prvý človek, Poliak, ktorého neskôr ešte raz spomeniem.

Temnosmrečinská dolina

Plné brušká a ovisnuté sánky. Pred nami sa otvára úžasná scenéria. Nevieme sa vynadívať na tu krásu. Fotíme ako blázni. Ako sa nerád vraciam po tej istej trase, tak sa teraz už neviem dočkať, kedy tadeto znova pôjdem. Toľko farieb a v pozadí je Vajanského vodopád. Jednoducho úchvatné. Menšie prevýšenie a sme pri Nižnom Temnosmrečinskom plese. Spolovice je zaliate slniečkom. Druhá je v tieni. Úžasné Liptovské múry (Liptowskie Mury), či oproti Čubrina (Cubryna), ale aj slniečku tieniaci Prostredný chrbát, vybiehajúci z Kôprovského štítu. Fantastické. A len fotíme, jeme a znovu fotíme.

Poliak obchádza Nižné Temnosmrečinské pleso a postupuje k Vyšnému Temnosmrečinskému plesu. Podľa mapy nám ušiel domov cez Chalubinského vráta (Wrota Chalubińskiego).
Cestou naspäť bolo počuť len vodu a besné cvakanie. Ešte jedna pri bicykloch a opatrne zo začiatku v mäkkom teréne, smer parkovisko. Netreba ani krútiť. Len brzdiť. Ešte sa zastavíme pri lávke cez Kôprovský potok a pol hodinu fotíme Kriváň.
Šťastní nakladáme všetko do auta a odchádzame.

Nenáročná túra, pre obe pohlavia. Odporúčam ísť na jeseň, ktorá je úžasná. Je síce kratšie svetlo, ale v kombinácii s bicyklom prídete dolu za svetla. Podľa smerovníka je to hore 5 hodín. Kombinovane sme to spravili hore za 3,5 hodiny a dolu za 2,5 hodiny. A to sme jedli, veľmi veľa fotili a kochali sa.

Vody je dostatok v bočných potôčikoch a aj tri pramene po trase. V októbri odporúčam radšej teplý čajík. Bicykle sa dajú požičať aj v hoteli Permon na Podbanskom. Na skalách sa za mokra môže riadne šmýkať.