Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Baťov kanál na lodi a bicykli I.

Návod na týždeň strávený u susedov. Niekedy začiatkom roka som začal plánovať dovolenku. Kritéria boli dané jasne. Nie ďaleko, niečo nové, samozrejme bicykel. Môj priateľ, novinár českého denníka Právo, mi dal tip „Spoznaj Slovácko z paluby lode a sedla bicykla“. Bolo rozhodnuté. Myšlienka ma nadchla a tak sme vyrazili na Baťov kanál. Môžem už dopredu povedať, že sme strávili krásny týždeň. Naše zážitky rozdelím na viac častí.

Vzdialenosť
100 km
Náročnosť
ľahká, 1. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
7 dní
Pohoria
Česká republika: Dolnomoravský úval
Voda
V prístavoch
Nocľah
Hausbót (prístavy)
Doprava
Loď a bicykel
SHOCart mapy
» č.1073 Záhorie, Senica (1:50.000)

Ako sa šoféruje hausbót?

Skôr ako sa námorníci vydajú na plavbu, chce to malú prípravu. Niekedy v apríli sme si v katalógu najprv vybrali loďku, ktorej sme sa rozhodli zveriť svoje životy. Celkom slušná ponuka rezervácie lodí sa nachádza na oficiálnej stránke o Baťovom kanáli. Treba však konštatovať, že veľká časť z ponuky už bola rozobraná. My sme si nakoniec vybrali hausbót s menom Panama, ktorý ponúkala požičovňa v Starom Městě. Postupne prebehli finančné transakcie medzi SR a ČR a nastal deň „D“. Začiatkom augusta sme sa dostavili podľa inštrukcií do prístavu na zaškolenie a odovzdanie lode. S malou dušičkou som vystupoval z auta a prenášal batožinu a bicykle do hausbótu. Loď sa mi zdala veľká a skúsenosti veru žiadne.

Nastal okamih pravdy. Najprv nás majiteľ požičovne poučil o pravidlách plavby, najmä cez vzdúvadlá, kde a ako zakotviť, atď. Teóriu sme zvládli za necelú hodinku. Potom už nasledovalo praktické zaškolenie. Štartovanie, tankovanie, obraty, koordinácia posádky, skúšobná plavba. Prešla ďalšia hodinka. Jednoducho povedané, za dve hodinky z nás pán Klečka vychoval začínajúcich námorníkov. Podali sme si ruky a dobrodružstvo mohlo začať.

Prvá plavba zo Starého Města do Babíc

Prvú noc sme prežili v spoločnosti viacerých posádok v prístave Staré Město. Bohužiaľ prístav je v prestavbe a možnosti stravy a hygieny sú minimálne.
Ráno sme konečne vyrazili. Čakalo nás cca 5 km a dve plavebné komory. Kanál sa mi zdal úzky a chytal som paniku, keď sa pred nami objavila loď plaviaca sa oproti. Všetko dobre dopadlo a vplávali sme do prvej komory. Zistili sme, že teoretická príprava bola kvalitná a tak sme to bez havárie prežili.

S pribúdajúcimi kilometrami sme získavali istotu. Druhú komoru pred Babicami sme zvládli už bravúrne. Po ľavej ruke sa objavilo malé prístavisko Babice pre tri lode. Atmosféra nás očarila natoľko, že sme sa rozhodli prespať. Za malý poplatok sme dostali kľúče od sociálneho zariadenia a právo na strávenie noci. Ďalšiu cestu sme sa rozhodli absolvovať na bicykloch (popíšem v samostatnom článku). Trasu sme zvolili z Babíc do mesta Kroměříž. Nasledujúcich 60 km bicyklom nám dalo zabrať. Večer po návrate nám dobre padla sprcha a niečo do úst.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Z Babíc do Sudoměříc

Druhá etapa našej plavby bola najdlhšia. Rozhodli sme sa preplávať až na druhý koniec kanálu. Kanál je v súčasnosti dlhý z Otrokovíc do Skalice približne 53 km. Niektoré úseky vedú riekou Moravou, inde umelo vyhĺbenými kanálovými úsekmi. Rozdiel výšok na tejto vodnej ceste (18,6 m) vyrovnáva 13 vzdúvadiel (plavebných komôr) o rozmeroch 5,3 x 38 (50) m. Postupne sme prekonávali dolu prúdom všetky plavebné komory a míňali prístavy a prístaviská. Cestou po prúde sme spriadali plány, kde cestou späť prespíme a kam sa pôjdeme pozrieť.

Plavba sa pomaly stávala rutinou. Už sme sa začínali považovať za kanálových vlkov, keď tu prišlo križovanie kanálu a rieky Morava pri Vnorovách. Nie nadarmo tu Baťa nechal vybudovať na pomoc pre svoje lode lanovku, ktorá pomáhala prekonávať adrenalínové, miesto. Musím priznať, že veľa nechýbalo, aby sme nespanikárili. Trochu nás už začal tlačiť čas. Plavebné komory totižto fungujú od 10.00 hod do 17.00 h a nás čakal ešte hodný kus cesty. Zaradili sme vyššiu rýchlosť a poslednú trinástu komoru v Petrove sme stihli. Prístav Sudoměřice výklopník nás privítal na sklonku dňa. Pekná lagúna, príjemné prostredie. Aby som však len nechválil, tak na hygienických zariadeniach by mali zásadne popracovať. Prístav slúžil v časoch Baťových na prekládku uhlia zo železničných vozňov do lodí. Dnes je celé zariadenie sprístupnené ako malé múzeum.

Zo Sudoměříc do Petrova

Ráno nás čakala cyklotúra zo Sudoměříc cez prístav Skalica do Ratíškovic, kde Baťa v bani Tomáš ťažil uhlie (samostatný článok). Po návrate nás čakala pomerne krátka plavba do prístavu Petrov. V prístave pri plavebnej komore bolo plno. Miesto pri móle sa nám už neušlo a tak sme prvýkrát kotvili priviazaní na kolíkoch. Keď sa tak nad tým zamyslím, tak Petrov je asi najlepšie vybavený prístav. Krásne sociálne zariadenia za poplatok a kotvenie zdarma. V ostatných prístavoch sme za kotvenie platili +/- 100,- CZK. Podvečer sme ešte stihli cyklotúru do Strážnice a slávnych vínnych pivníc do Petrova-plže.

Z Petrova do Veselí nad Moravou

Ráno hygiena, doplnenie zásob a už aj sme vyrazili. Plavba loďou z Petrova po „Baťáku“ je ozaj malebná. Lenivá voda, utopená v zeleni. Prístav Strážnice sme prešli plnou parou, včera sme si Strážnici prezreli zo sedla bicyklov. Trocha nás zamrzelo, že sme už nemali čas prezrieť si meandre rieky Morava. Snáď nabudúce. Tesne za Strážnicí sa „Baťák“ križuje s riečkou Velička. Križovatka je ohraničená dvoma plavebnými komorami. Zaujímavosťou je, že komory sú permanentne otvorené a používajú sa len pri zvýšenej hladine Veličky.

Plavba stále prebiehala v Prírodnom parku Strážnické Pomoraví a je to ozaj zážitok. Mňa však už obchádzali mdloby. Prichádzali sme k plavebným komorám Vnorovy a nemal som dobrý pocit. Tentokrát však všetko prebehlo úplne v poriadku. Asi preto, že prúd Moravy bol znateľne slabší, alebo preto, že sa z nás stali postupne lepší námorníci? Zamávali sme obsluhe komory a čakalo nás dnešných posledných 5 km plavby do Veselí nad Moravou. Kanál je v týchto miestach vedený v otvorenej krajine bez stromov. Čas sme si krátili mávaním na cyklistov, ktorí uháňali popri Baťáku. Dá sa povedať, že popri vodnej ceste vedie celý čas cyklochodník rôznej kvality. Miestami je to osvetlená asfaltová cyklodiaľnica, inde zase štrková cesta, alebo iba prť.
Prístav Veselí nad Moravou je zároveň miestom informačnej kancelárie Baťovho kanála. V infocentre sa dajú nakúpiť mapy, turistické známky a iné upomienkové predmety. Samotný prístav je v lagúne a opäť jediným boľavým miestom sú sprchy v dosť katastrofálnom stave.
Zbytok dňa sme venovali prehliadke mesta a kúpaniu sa na kúpalisku v susedstve prístavu.

Z Veselí nad Moravou do Starého Města

Večer nás skropila poriadna búrka. Podľa správ z tranzistoráku na hornom toku rieky Morava bolo búrok viac. Overili sme si splavnosť Moravy. Zvýšený prietok neveštil nič dobré. Čakala nás plavba po rieke Morava. Pôvodný plán bol prespať v Uherskom Ostrohu, ale prehodnotili sme situáciu. Dnešným cieľom sa stal prístav v Starom Městě. Pred sebou sme mali plavbu po krásnej širokej rieke a štyri plavebné komory. Náš hausbót sa statočne predieral proti prúdu. Niekedy navečer sme pristáli v prístave.

Ráno nás čakala cyklotúra na trase Staré Město – Velehrad – Buchlovice (samostatný článok). Po absolvovaní túry nás čakalo už len odovzdanie lode. Odovzdávka pozostávala z odčítania spotrebovaného benzínu a zrátania škôd. Predsa sme len trochu opreli Panamu v jednej plavebnej komore, čo neostalo bez následkov. Zas sa nič také hrozné nestalo...

Záver

Dobrodružnú dovolenku môžem iba odporúčať. Plavba loďou v spojení s cykloturistikou je záživná pre deti aj dospelých. Cesta nám trvala 7 nocí, loďou sme prešli cca 100 km.

Praktické rady:

Nafukovačka je lepšia ako karimatka. Repelent je kamarát. Investujte do publikácie Sprievodca Baťovým kanálom (Plavebný atlas).

Užitočné odkazy

Sprievodca po Baťovom kanáli
Baťov kanál

Fotogaléria k článku

Najnovšie