Prejdi na obsah

Hiking.sk Zavrieť

Prihlás sa do svojho konta
alebo sa zaregistruj

Cyklotúra Baťov kanál na lodi a bicykli III.

V predchádzajúcej časti seriálu sme sa pozreli do Otrokovíc, miesta, kde sa vykladali Baťove lode s lignitom. Púť lignitu začínala v bani Tomáš. Chceli sme si pozrieť miesto, kde celý proces začínal. Baňa Tomáš bola spojená s miestom nakládky lodí železnicou a tak sme sa vydali bicyklami po stopách uhlia.

Vzdialenosť
30 km
Prevýšenie
+30 m stúpanie, -300 m klesanie
Náročnosť
ľahká, 1. stupeň z 5-dielnej Hiking stupnice
Čas
1 deň
Pohoria
Česká republika a Slovensko - Záhorie: Dolnomoravský úval
Trasa
  • Najvyšší bod: 200 m n. m.
  • Najnižší bod: 180 m n. m.
Voda
len v obchodoch
Doprava
trekový bicykel
SHOCart mapy
» č.1073 Záhorie, Senica (1:50.000)

Trasa


Sudoměřice, výklopník – prístav Skalica – Rohatec kolonie – Ratiškovice – Důl Tomáš (Baťovka) – Rohatec - Sudoměřice, výklopník

Sudoměřice, výklopník – prístav Skalica

Ukazoval sa horúci deň, tak sme si privstali, prístav Sudoměřice výklopník ešte tvrdo spal. Ako dar z nebies sa predhlásil náš priateľ, fotograf a novinár Práva - Milan. Dar preto, lebo nám po ceste kúpil čerstvé pečivo a ušetril cestu do 3 km vzdialeného obchodu. Pri spoločných raňajkách na hausbóte sme si vypočuli malú prednášku o výklopníku.

Technická pamiatka výklopník Sudoměřice bola postavená v roku 1939. Zariadenie slúžilo k prekladaniu lignitového uhlia, ktoré sa privážalo po železničnej trati z neďalekej bane Tomáš v Ratíškoviciach. Plno naložený vozeň s lignitovým uhlím sa, pomocou lanového navijaku, vtiahol do miestnosti výklopníku. V tejto miestnosti sa nachádza dômyselná kolíska s výsypkou. Celá kolíska aj s koľajou, násypkou a plným vozňom bola pomocou lanového kladkostroja zdvihnutá. Vozeň potom cez čelné dvere vysypal prašný lignit do pripravenej lode. Lode sa potom plavili po Baťovom kanále až po Otrokovice do elektrárne.

Cyklochodník vedie od výklopníka po brehu kanála. Veru to už nie je žiadna asfaltka, ako na severe, ale ujazdená hlinená cesta. Baťov kanál zároveň v týchto miestach tvorí štátnu hranicu. Nejako si neviem zvyknúť na hraničné kamene medzi Slovenskom a Českom. Prístav Skalica nás víta čulým ruchom.

[ Tipy na túry a aktuality z hôr môžeš sledovať aj na našom FacebookuInstagrame ]

Prístav Skalica - Ratíškovice

Prístav Skalica ja zároveň posledným miestom, kam sa dá loďou po kanále dostať. Podľa dostupných materiálov by sa mala v Skalici postaviť plavebná komora, ale asi až niekedy v ďalekej budúcnosti. České koruny sme odložili a za slovenské eurá sme si dali kofolu a kúpili ďalšiu turistickú známku. Prístav poskytuje štandardné služby požičiavania lodí. Nachádza sa tu aj požičovňa bicyklov.

Vrátili sme sa na českú stranu a pokračovali ďalej po cykloceste. Krátko pred sútokom kanálu a rieky Morava chodník zahýba vpravo a mení sa na ozaj nepríjemnú štrkovú cestu. Cesta je tak nepríjemná, že slabšie povahy zliezajú z bicyklov a radšej tlačia. Chodník ústi pred Rohatcom na cestu 1. triedy číslo 55. Našťastie na oboch stranách cesty je vytvorená široká krajnica pre cyklistov. V každom prípade je úsek dosť nepríjemný. V obci Rohatec-kolonie pri benzínovej pumpe je nutné odbočiť doprava. Pokračujeme už po menej frekventovanej ceste cez železničné závory do Ratiškovic.

Ratíškovice - Důl Tomáš (Baťovka)

Ratíškovice sú známe svojou atrakciou, šľapacími drezinami, ktorými je možnosť previezť sa po časti baťovej železničnej vlečky. Na naše veľké sklamanie Múzeum vo vagóne je v prevádzke až od 12.00 h a navyše prvé jazdy už boli obsadené. Poučenie pre budúcnosť, objednať sa dopredu telefonicky. Rozlúčili sme sa s Milanom, ktorý nás statočne prenasledoval ako paparazzi autom. Naše stretnutie neostalo bez odozvy. V novinách Právo sa následne objavil článok.

Nasadli sme na bicykle a po novovybudovanej cyklocestičke sme sa vybrali do cieľa našej dnešnej túry, ktorým bol Důl Tomáš (Baťovka). Toto nesporne zaujímavé miesto nás ale trocha sklamalo. Všetko začalo úplne v pohode. Vstúpili sme do obce Baťovka, kde architektúra obydlí viditeľne niesla rukopis baťovej doby. Do samotnej bane sme sa nedostali. Veľká brána nám prehradila cestu. Za bránou bol čulý ruch firmy, ktorá viditeľne pokračuje v tradícii miesta. Vyrábajú sa tam banské stroje. História ťažby je popísaná dobre na webovej stránke o bani Tomáš.

Důl Tomáš (Baťovka) - Sudoměřice, výklopník

Cesta späť prebiehala viac-menej po rovnakej trase. Vynechali sme akurát nepríjemný štrkový úsek cesty medzi odbočkou z cesty 1. triedy (č. 55) a prístavom Skalica. Alternatívne sme pokračovali po ceste až ku križovaniu cesty a kanála. Potom už popri kanále až do prístavu Sudoměřice, výklopník.

Záverom

Zaujímavý výlet, škoda, že sa nám nepodarilo povoziť sa na šľapacích drezinách. Pokiaľ navštívite tieto miesta a chcete si zašľapať, je nutné objednať sa telefonicky. Túra je vhodná skôr pre trekové bicykle, hlavne v oblasti Skalice a Rohatca je cesta dosť nepríjemná.

Užitočné odkazy

Baňa Tomáš
Dreziny Ratíškovice
Baťov kanál

Fotogaléria k článku

Najnovšie