Cyklotúra Živánska veža z Topoľčianok

Je 1. október a babie leto ešte stále trvá. Nie je veľmi horúco a počasie má byť krásne celý deň. Čas ako stvorený na výlet do prírody. Dnes padla voľba na dvojkolesových tátošov. Za cieľ nášho výletu sme si zvolili Živánsku vežu na okraji pohoria Tribeč.

1 deň
jeseň – 01.10.2011
Tribeč, Pohronský Inovec a Podunajsko (Podunajská nížina - Podunajská pahorkatina)
Topoľčianky, Machulince, Drieňová studnička v Obyciach, Jedľové Kostoľany
cestný bicykel
» č.1081 Tribeč (1:50.000)
» č.225 Tribeč, Považský Inove… (1:100.000)

Topoľčianky – Machulince – Obyce – Papierňa – Modos – Breziny – Rybníky – Živánska veža – Rybníky – Jedľové Kostoľany – Breziny – Modos – Papierňa – Obyce – Machulince – Topoľčianky

Poldňovú cyklotúru začíname v Topoľčiankach. Je to malé mestečko, avšak priamo v ňom, alebo blízkom okolí sa dá o to viac vidieť. Priamo v Topoľčiankach sa nachádza zámoček, ktorý slúžil aj ako letné sídlo prezidentov ČSR, jeho park a národný žrebčín. V okolí je potom mnoho ďalších žrebčínov, zubria obora, ale aj hrad Hrušov a Živánska veža. Nakoľko však Topoľčianky už dôverne poznáme, vyrážame priamo na cyklotúru.

Trasa vedie na Machulince, kde sa nezastavujeme a odbočujeme smer Obyce, kde chvíľu postojíme, aby sme doplnili tekutiny a vyfotili kostol. Kostol je zrekonštruovaný a vyzerá dobre. Za dedinou je Drieňová studnička s pitnou vodou, z ktorej vraj niekedy pil aj československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. My však vody máme dostatok a tak vyrážame ďalej smerom na Jedľové Kostoľany. Na ceste začína mnoho turistických chodníčkov, vedúcich na Veľký Inovec.

Pri turistickom smerovníku Obyce, horáreň Modoš chvíľku opäť postojíme. Vyfotím národnú prírodnú rezerváciu Včelár. Kto chce, môže sa vydať na malú zachádzku k baniam, v ktorých sa ťažilo hnedé uhlie. Stačí len prejsť cez cestu a na zákrute odbočiť na menšiu asfaltovú cestu a držať sa jej.

Avšak cyklotúru sme začali až takmer na obed, takže túto zachádzku vynechávame a ideme ďalej smer Jedľové Kostoľany. Do dediny ani nezachádzame a ďalej ideme po ceste, kde asi po kilometri prichádzame k cieľu našej cesty. Dole na malom improvizovanom parkovisku pri ceste je informačný panel. Ďalší je aj hore pri veži. Po prečítaní panelu vyšľapeme hore upraveným chodníčkom. Značený síce nie je, ale nedá sa minút. Na vrchole sa trochu rozhliadneme, spravíme nejaké fotky a vybalíme obed. Na vyhriatych skalách sa celkom dobre oddychuje, pričom sa kocháme prírodou. Vyzerá to celkom ako v lete a to že je jeseň, nám pripomínajú iba padajúce bukvice zo stromov. Cestou späť ich pár nazbierame na ozdobu domov.

Vraciame sa tou istou cestou. Chceme zastať pri rybníkoch, avšak sú na súkromnom pozemku a nedostaneme sa tam. Tak vojdeme do Jedľových Kostolian. Prechádzame popri kultúrnom dome, kde je práve svadobná oslava. Nablízku je aj vynovená hasičská stanica, ktorá vyzerá zvonku veľmi dobre. V upravenom centre, z fondov Európskej únie, je aj kostol a krčma, kde si dávame veľkú a malú čapovanú vineu.

Cesta späť ubieha lepšie, pretože prakticky celý čas klesá. Na chvíľu sa ešte zastavujeme v Machulinciach, kde si tiež skrášlili centrum obce. Odtiaľ nás čaká už iba 1,5 km do Topoľčianok, kde výlet zakončujeme ešte nanukom a ideme domov.

Záver a zhrnutie

Popísaný výlet je vhodný na pol dňa. Celková dĺžka trasy je asi 25 kilometrov aj so zachádzkou do Jedľových Kostolian. No na ceste je veľa ďalších zaujímavostí, ako už spomínané uhoľné bane, alebo rozhľadňa Drieňová nad Jedľovými Kostoľanmi, takže výlet je možné vhodne predĺžiť aj na celý deň. V postate celou cestou k Živánskej veži sa stúpa a prekoná sa asi 150 výškových metrov. Tento cyklovýlet je vhodný aj pre cestné bicykle, nakoľko sa stále ide po štátnej ceste, ktorá nie je veľmi frekventovaná. S vodou po ceste problémy mať nebudete, nakoľko sa prechádza cez niekoľko obcí, ktorá má svoju krčmu a krčmičku. V Obyciach je spomínaná Drieňová studnička.